Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: skal man skære grønt i stykker?  (Læst 5201 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bondepigen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 58
skal man skære grønt i stykker?
« Dato: 30 ſeptember , 2012, 08:35 »
muligvis et mindre klogt spørgsmål, jeg ved godt at høns gerne vil have køkken-affald, men jeg er altså liidt i tvivl om hvorvidt man skal "beabejde" det først.
Jeg har fået en hel pose med "suppe-affald", der er porre-toppe, seleri med top, gulerodsskræl, selleriskræld, og persillerod.... derud over fik jeg en pose med suppeben, hvorpå der er noget kød... nu er mit spørgsmål så, skal det grønne skæres ud i mundrette stykker, eller kan de selv hakke bidder ud af feks lange porre-toppe?
Har også hørt at de godt må få de kogte ben, hvor de så selv piller kødet af?
0.1 australorps (Lopsie)
0.2 maran (Rasmine, Gertrud)
0.0.6 gul orpington
1.2 får (Arnold, Alvilda, Andrea)
1.1 berner sennen hunde (Ashlan, Biska)
0.2.2 røde katte
1.0 ægtemand (Tim)

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: skal man skære grønt i stykker?
« Svar #1 Dato: 30 ſeptember , 2012, 09:13 »
Giv dem endelig kød og ben, det har de kun godt af, og de er vilde med det. Men jeg ville ikke give dem nogen form for rødt kød.

Du kan prøve dig frem med deres grønt, men jeg ville vælge enten meget store stykker som de kan nippe af, eller små stykker som de kan sluge.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: skal man skære grønt i stykker?
« Svar #2 Dato: 30 ſeptember , 2012, 09:37 »
Hønsene vil elske dig for de kogte ben, og så er det god beskæftigelse at nippe ben ;)

Mine høns er ellevilde, når jeg koger ben til høns og hund, men de er også glade, når jeg møder op med en bakke friskt hakket oksekød.

De der grønne toppe af grove grøntsager gik ikke her, men jeg har også vildt kræsne høns. Jeg vil nok også foreslå dig at skære dem ud inden servering...skulle der måske også være en lille smule suppe...så er det også et hit...her i hvert fald ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: skal man skære grønt i stykker?
« Svar #3 Dato: 30 ſeptember , 2012, 09:45 »
Ja, her pilles der også kød af kogte og stegte ben med allerstørste fornøjelse, til gengæld ville de ikke røre skræller af rodfrugter ::). Måske (hvis du orker), kan du blende skrællerne og blande dem op med lidt olie og havregryn? Ellers skal du nok ikke regne med, at skrællerne ryger ned ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: skal man skære grønt i stykker?
« Svar #4 Dato: 30 ſeptember , 2012, 10:02 »
Mht. tildeling af grønt, så vil stort/langt materiale desværre undertiden give forstoppelse, da lange græsstrå og andet langt grønt, kan filtre samme i hønsenes fordøjelses system.
Langt grønt materiale er unaturligt. Studer f.eks. selv når høns græsser, og her ses hvordan de netop afbider græsset i små afmålte bidder.

Forskellige kød ting, som indeholder godt med protein, er selvfølgelig godt, da det er protein der skal til at producere æg.

Miss Christina

  • Gæst
Sv: skal man skære grønt i stykker?
« Svar #5 Dato: 30 ſeptember , 2012, 10:29 »
Mine høns er også vildt kræsne
tror dog det handler mere om de ikke gider store stykker (dovne)  ;)
for når det får en gang med hakkeren spiser de det med velbehag :)

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: skal man skære grønt i stykker?
« Svar #6 Dato: 30 ſeptember , 2012, 10:42 »
Kan ikke se dit spørgsmål skulle være mindre klogt...  ;)
Det er meget forskelligt hvordan høns vil have deres mad mine spiser også kun fint skåret men når de er ude i haven er det alt der får tur selv store rabarberblade og artiskokker
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: skal man skære grønt i stykker?
« Svar #7 Dato: 30 ſeptember , 2012, 10:49 »
Mine høns er også vildt kræsne
tror dog det handler mere om de ikke gider store stykker (dovne)  ;)
for når det får en gang med hakkeren spiser de det med velbehag :)

Jeg tror hverken dine høns er kræsne eller dovne, de er måske bare kloge og ved at langt grønt kan give forstoppelse med døden til følge ;D ;D

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Sv: skal man skære grønt i stykker?
« Svar #8 Dato: 30 ſeptember , 2012, 10:59 »

 men de er også glade, når jeg møder op med en bakke friskt hakket oksekød.


Må de spise råt kød ? eller skal det koges først ?
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: skal man skære grønt i stykker?
« Svar #9 Dato: 30 ſeptember , 2012, 11:23 »
Må de spise råt kød ? eller skal det koges først ?

He, he - RÅT - hønsene forvandler sig til store tyranusaurus, når øjnene skuer det rå oksekød. De elsker det. Jeg glemmer aldrig første gang, jeg serverede råt, hakket oksekød for dem...de overfaldt mig..og hinanden(ikke slåskamp). Jeg køber en bakke med hjem fra supermarkedet en gang imellem...ikke alt for tit - det må gerne forblive overlækkerbiskenen. Du behøver ikke købe det dyre helt magre. Hønsene har godt af lidt fedt, hvis det ikke er for tit.

Prøv det ;)

Høns må gerne få råt kød - når de fanger en fugl, en mus eller andt i naturen, så koger de den heller inden, den bliver spist.
« Senest Redigeret: 30 ſeptember , 2012, 11:30 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline bondepigen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 58
Sv: skal man skære grønt i stykker?
« Svar #10 Dato: 30 ſeptember , 2012, 13:26 »
Tusind tak alle sammen, jeg er bare SÅ glad for jeres svar :) Når jeg plukker græs og kløver ude på marken til mine høns, klipper jeg det også altid i ca 2 cm længde, og det æder de med velbehag. (de er ikke ude på marken hver dag, og så bliver de selvfølgelig trakteret ude i gården) Jeg vil følge rådet om at finsnitte, eller blende det grove grønne (rodfrugter) med noget godt, for det kan jeg godt se de ikke rigtig gider spise. Kødet på benene ER væk, hold da op, så sådan et par stykker får de da lige imorgen igen :) Har faktisk ikke rigtig givet dem kød før.... men i fryseren har jeg masser af rå suppeben (mest til mine hunde) og næste gang der bliver taget op til vovserne, skal hønsene da også have :)
0.1 australorps (Lopsie)
0.2 maran (Rasmine, Gertrud)
0.0.6 gul orpington
1.2 får (Arnold, Alvilda, Andrea)
1.1 berner sennen hunde (Ashlan, Biska)
0.2.2 røde katte
1.0 ægtemand (Tim)