Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mest hårdfør race ?  (Læst 3612 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
Mest hårdfør race ?
« Dato: 28 ſeptember , 2012, 10:49 »
Hvilken høns er mest hårdfør angående sygdomme ?
Nu har jeg mistet 2 af mine dværg Brahma :( og skal ud at kigge efter nogle nye høner ...
Jeg skulle måske begynde med nogle Isa Warren ... de er billige og jeg kan få dem hos http://www.raunsmed.dk/ som er kun ca 8 km fra mig ...
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Mest hårdfør race ?
« Svar #1 Dato: 28 ſeptember , 2012, 12:21 »
Sygdomme generelt kan vel ramme alle racer.
Men der ud over kan jeg anbefale danske landhøns som meget hårdføre. De minder meget om "naturhøns".  ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 28 ſeptember , 2012, 12:33 »
Også Orpington henregnes til de hårdføre racer, mht. såvel klima som sygdom.

Se vedh. fil

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 28 ſeptember , 2012, 15:47 »
Høns er for det meste hårdføre, der skal bare være tørt og trækfrit hvor de går.

Der er måske lige med undtagelse af de toppede racer, som ikke må blive alt for våde i toppen og de meget lavbenede racer som er tætte på jorden og derfor mere følsomme overfor kulde om vinteren fra jorden.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 28 ſeptember , 2012, 23:16 »
Hvilken høns er mest hårdfør angående sygdomme ?
Jeg skulle måske begynde med nogle Isa Warren ... de er billige

Jeg tvivler på at hybrider er specielt hårdføre. Da de er svært indavlede ville jeg umiddelbart tro, at de var, omend mere modtagelige for diverse sygdomme.
Mvh
Erik Andersen

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 29 ſeptember , 2012, 17:53 »
Jeg tvivler på at hybrider er specielt hårdføre. Da de er svært indavlede ville jeg umiddelbart tro, at de var, omend mere modtagelige for diverse sygdomme.

Hybridhøns er bestemt ikke indavlede. Det er korrekt, at de stammer ud fra nogle indavlede stammer, men disse er netop krydset sammen for at undgå indavl/optimere krydsningsfrodighed.

Om hybridhønsene så er specielt hårdføre ved jeg heller ikke. De er lavet til høj ydelse under meget kontrollerede forhold, og jeg ville også gætte på at fx landhøns som Henriette nævner kunne være et bedre bud - hvis man ikke får fat i nogle som er for indavlede  ;).
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 29 ſeptember , 2012, 18:29 »
Jeg vil også sige landracer. Det er nok ligemeget om det er danske, islandske eller andre. Jeg har islandske landnamshøns og jeg må sige de kan klare lidt af hvert.
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe