Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mine kyllinger vil ikke spise voksefoder  (Læst 4154 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline line70

• Passiv bruger
Mine kyllinger vil ikke spise voksefoder
« Dato: 26 ſeptember , 2012, 09:28 »
Jeg har 4 dværghøns på ca. 12-13 uger. De er af racen faverolles og guldhalsede hollandske dværge. De har indtil fornyligt fået startfoder Tradi Plus Start af mærket Versele Laga. Jeg har så gradvist prøvet at vænne dem til voksefoder og har købt
Tradi-Croc (25 kg), som er et komplet vegetabilsk kyllingefoder. Foderet er nogle piller og de anbefaler det fra fra uge 11 til æglægning. Problemet er bare, at de ikke kan lide det nye foder. Jeg har prøvet at blende pillerne, så de ikke er så store, men de kan ikke lide dem og spiser næsten ingenting af det.
 Jeg har derudover købt Gramina 1 (kornblanding) som tilskud, som de rigtig godt kan lide, men det kan de jo ikke leve af, da jeg kan forstå at det er tilskudsfoder. Derudover har jeg noget vagtelfoder, som jeg har brugt til håndopmadning. Det elsker de også, men det er jo ikke beregnet til høns (har fået det anbefalet hos Maxøe, hvis man vil gøre dem tamme).
Hvad gør jeg? Skal jeg købe kyllingefoder igen (Tradi Plus Start), eller hvad skal jeg give dem? De skulle jo gerne have de vitaminer, som de har brug for.
Takker på forhånd for svar.

Offline madsen

• Passiv bruger
Sv: Mine kyllinger vil ikke spise voksefoder
« Svar #1 Dato: 27 ſeptember , 2012, 10:33 »
Høns kan nemt virke kræsne, men er de sultne skal de nok spise det du giver dem.  ;)
Ang. vitaminer - giv dem noget grønt, eller luk dem ud i haven lidt, så finder de selv en masse.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 ſeptember , 2012, 11:24 »
Lad foderet stå! De skal lære at spise op.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline line70

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 27 ſeptember , 2012, 11:52 »
Tak for jeres svar. Jeg er nybagt hønseejer og pylrer nok lidt for meget. Jeg vil lade fodret stå....og lukker dem også ud i haven frit. De kommer sig nok over deres kræsenhed ;) Jeg må nok holde lidt igen på mellemmåltiderne (gramina, vagtelfoder, hakket æg etc.), så bliver de nok lidt mere sultne.

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #4 Dato: 27 ſeptember , 2012, 15:32 »
Tak for jeres svar. Jeg er nybagt hønseejer og pylrer nok lidt for meget. Jeg vil lade fodret stå....og lukker dem også ud i haven frit. De kommer sig nok over deres kræsenhed ;) Jeg må nok holde lidt igen på mellemmåltiderne (gramina, vagtelfoder, hakket æg etc.), så bliver de nok lidt mere sultne.

Her på matriklen spiser man HELT op,inden der kommer frisk mad i skålen.Der er endnu ikke dyr her der er døde,sålænge der er foder til rådighed.Jeg vil også hellere have mørbradbøffer end jeg vil have grisetæer men man kan overleve på grisetæer............
Hilsen Leif
Kanariefugle.