Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvem er det der laver små huller  (Læst 2803 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
hvem er det der laver små huller
« Dato: 20 ſeptember , 2012, 11:50 »
Er der noget der hedder jordmus ? jeg har ofte et hul i jorden på størrelse med en femkrone, men min erfaring med rotter siger mig at de bruger de samme huller til ud og indgang, måske 2, men her er tale om minimum 10 eller måske mange rotter, der går dog kyllinger i indhegningen, og de har gået der siden daggamle, uden at der har manglet nogen, så hvem kan det være, er det faktisk muldvarpen, der kommer her uden at lave skud, eller ??
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline cmilton

• Passiv bruger
  • Be Happy :D
Sv: hvem er det der laver små huller
« Svar #1 Dato: 20 ſeptember , 2012, 12:15 »
Har selv muldvarper og spids/markmus, og begge kan godt finde på at lave små huller ( også uden at "mulle" laver skud :P ) men det er jo ikke sikkert det er aktuelt for dig :)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 20 ſeptember , 2012, 12:45 »
Jeg har en del vandrotter i min have og det giver også huller skal jeg love for. Små huller. Mindre end rotternes.
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Peter Chr. Hansen

• Passiv bruger
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
« Svar #3 Dato: 20 ſeptember , 2012, 13:11 »
Da vi bor på en gammelt mose område har vi mange tudser i haven store og fede men også små. Vi underede os og gravede derfor ved et af hullerne og vupti ud af en andet hul kom en tudse hoppende og da vi gravede færdig fandt vi en masse små tudser i en rede. Andre gange har vi bare findet en masse tudse æg i hullerne.

Så ved ikke om det kunne være det hos jer men måske.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #4 Dato: 20 ſeptember , 2012, 13:34 »
jeg har en klar fornemmelse af at min hønsegård er undermineret, men jeg har aldrig mødt nogen af de små dyr, og de skader jo ikke mine kyllinger, men de formerer sig vel i stor stil.
I  den anden ende af haven ca 150,m er der en å, og i haven i midten er der rigtig mange mulvarpeskud, men ikke de små huller som oppe i hønsegården
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline leneelle

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 20 ſeptember , 2012, 14:51 »
Da vi bor på en gammelt mose område har vi mange tudser i haven store og fede men også små. Vi underede os og gravede derfor ved et af hullerne og vupti ud af en andet hul kom en tudse hoppende og da vi gravede færdig fandt vi en masse små tudser i en rede. Andre gange har vi bare findet en masse tudse æg i hullerne.

Så ved ikke om det kunne være det hos jer men måske.
Tudseæg i hullerne ? Det lyder underligt. Almindeligvis lægger tudser æg i vandet. Æggene bliver til haletudser.
Orpington, Dværg Wyandot, Araucana

Offline leneelle

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 20 ſeptember , 2012, 15:03 »
Det kan sagtens være mus. Jeg har både mosegrise, muldvarp og mus i til tider alt for rigelige mængder.
Jeg har også de huller du beskriver. På et tidspunkt var jeg sikker på det var rotter, men fælden jeg satte op indeholdt en mus.

Hvis du fodrer dine kyllinger godt er rotterne glade og spiser ikke kyllinger, men dejligt kyllingefoder. Det er den erfaring jeg har gjort.

Det kan også godt være du har både mus og rotter. Det har jeg haft i mit drivhus.
Orpington, Dværg Wyandot, Araucana

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 20 ſeptember , 2012, 16:19 »
Har du prøvet at dække hullerne til for at se om der kommer nye? evt andre steder i gården?

karina dj

• Gæst
« Svar #8 Dato: 20 ſeptember , 2012, 16:22 »
Når jeg går over stubmarkerne støder jeg på masser af mussehuller, som bare er et hul i jorden på str. med en 2-5 krone... tror bare du har mus...det har vi vist alle  ;D

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #9 Dato: 20 ſeptember , 2012, 18:14 »
Jeg behøver ikke dække hullerne til, der kommer nye hele tiden, men det er ikke et sted kattene gider opsøge, sådan intensivt, selvom der har gået en skruk med kyllinger.
Jeg har prøvet at skylle dem ud, men da vandet havde løbet 1 time, og der ikke skete noget som helst nogen steder, så valgte jeg at spare mit vand, og der kommer stadig nye huller
Venlig Hilsen INA

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #10 Dato: 20 ſeptember , 2012, 18:18 »
jeg mener at halsbånd mus laver disse kuller i jorden, og sikkert osse andre mus. Vi får mus hvert år når de høster og dernæst pløjer
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #11 Dato: 20 ſeptember , 2012, 18:19 »
Hvis det er mosegrise/vandrotter kan man nok godt kalde dem jordmus, mosegrisen er nemlig danmarks største studsmus(lige som markmus, kort hoved, kort hale)
De er vegetarer så kylling gider de ikke sætte tænderne i. Og de laver ikke bunker som muldvarpen.
Her er de gode til at underminere nødebuskene, men heldigvis har de ikke guffet alle røderne på mine planter.
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #12 Dato: 20 ſeptember , 2012, 18:20 »
Jeg behøver ikke dække hullerne til, der kommer nye hele tiden, men det er ikke et sted kattene gider opsøge, sådan intensivt, selvom der har gået en skruk med kyllinger.
Jeg har prøvet at skylle dem ud, men da vandet havde løbet 1 time, og der ikke skete noget som helst nogen steder, så valgte jeg at spare mit vand, og der kommer stadig nye huller
De skal nok have et forgiftet æble, ligesom snehvide
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Peter Chr. Hansen

• Passiv bruger
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
« Svar #13 Dato: 20 ſeptember , 2012, 21:43 »
Dette er ikke små frøer. Men tudser og disse lever i vores have og vi har intet vand. Og de lever i små huler under jorden.

Og vi har også set en masse små tudser vrimle op af et af hullerne. Hvordan og hvorved ved jeg ikke. Måske der samler sig nok vand i bunden af hullerne når æggene skal klægge. For det virker. Måske har de det hos os som med humlebien som jo ikke kan flyve.

I haven har vi både tudser og en masse andre små og store frøer. Men det er tudserne der bor i hullerne.

Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 20 ſeptember , 2012, 22:10 »
Jeg har hvert år invasion af muldvarpe fra de omkringliggende marker. Da jeg ikke bryder mig om at mine plæner omdannes til månelandskaber bekæmper jeg muldvarpene med muldvarpesakse.

Og min erfaring er, at så såre jeg får ryddet et gangsystem for muldvarpe, så overtages det af mus, formentlig markmus. Disse mus laver så huller forskellige steder i gangsystemet op til overfladen. Ingen muldskud men små, meget 'rene' huller på størrelse med en 5-krone.

@Ina
Det kunne være noget tilsvarende du har, og det ville forklare hvorfor du ikke kan oversvømme dem. Muldvarpes gangsystemer er ofte meget omfattende.
Mvh
Erik Andersen