Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kalvfoder til fjerkræ  (Læst 12722 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

• Passiv bruger
Kalvfoder til fjerkræ
« Dato: 18 ſeptember , 2012, 21:08 »
Nu har jeg jo kørt med so og slagtesvinefoder til mine kyllinger og høns i mange år. Vi lukker ned for produktionen, og skal derfor ud og finder foder hos andre landmænd.
Jeg tænker på om der kan fodres med kalvefoder til både høns og gæs. Mener at pillerne er lidt større en alm. hønsepiller. Men tænker også på hvordan sammen sætningen og indholdet er i kalvefoder i forhold til alm. hønsepiller.

Ja ja, jeg ved godt at grisepiller er til grise, hønsepiller til høns osv. men jeg har aldrig haft problemer med fodring af mit fjerkræ  ;)
Og med de dyre sækkevarer vil jeg helst finde en landmand og købe lidt fra..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline alex1981

• Passiv bruger
Sv: Kalvfoder til fjerkræ
« Svar #1 Dato: 18 ſeptember , 2012, 22:24 »
vores nabo foder alt deres høns og ænder ung og gammel med kalvevals blanding og de har de trives rigtig godt på det men selvom de køber det billigt ind er det noget dyrt noget i forhold til alm korn og tilskudfoder

Offline Søren

• Bruger
  • ER CHR registret.
« Svar #2 Dato: 18 ſeptember , 2012, 22:27 »
Hej Rikke
Det er da heldigt for dig at du ikke skal fodre med so foder mere
så vil dine fjerkræ komme til at smage af fjerkær og ikke af so foder
Søren
Søren
 Gul Orpington , 25 Aberdeen-Angus kødkvæg
Tårnfalke og en sneugle

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 18 ſeptember , 2012, 23:01 »
Det er da heldigt for dig at du ikke skal fodre med so foder mere
så vil dine fjerkræ komme til at smage af fjerkær og ikke af so foder

Uden at vide, med sikkerhed, hvad sofoder er sammensat af, ville jeg forvente at hovedbestanddelen var - korn.

Uden at vide, med sikkerhed, hvilket fjerkræfoder du bruger, ville jeg forvente at hovedbestanddelen var - korn.

Så udfra ovenstående bemærkning, skulle jeg så forvente at grisene smagte af høns og hønsene af gris. Eller kan kornet selv finde ud af hvilken smag det skal udvikle??

Eller hvad var budskabet??
Mvh
Erik Andersen

Offline EMO

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 19 ſeptember , 2012, 05:00 »
Jeg synes, det er en dårlig idé at bruge foder til andre dyrearter til fjerkræ. En del af tilskudsfoderet (fuldfoderet) kan nemlig bestå af kød- og benmel og her er regelen, at kød- og benmelet ikke må stamme fra samme dyreart, som foderet er beregnet til. Derfor kan tilskudsfoder til kvæg og svin reelt indeholde kød- og benmel fra fjerkræ.
Desuden er fjerkræfoder sammensat med henblik på den mest økonomiske fodring til fjerkræ. Derfor forstår jeg ikke logikken i at fodre med et fodermiddel, der er optimeret til en anden dyreart?
At slagtekyllingefoder er beregnet til kyllinger, der skal være slagteklare på under en måned er så en anden diskussion. For mig er det et tegn på, at færdigfoder kun er tilskudsfoder for mine høns; men jeg betragter stadig fjerkræfoder som bedre end svine- og kvægfoder.

Venlig hilsen

Erik

Offline Søren

• Bruger
  • ER CHR registret.
« Svar #5 Dato: 19 ſeptember , 2012, 06:47 »
Hej
Budskabet er so foder er der fiskemel i
og du kan nent smage det
Søer bliver ikke brugt til alm. flæskesteg
Søren
Søren
 Gul Orpington , 25 Aberdeen-Angus kødkvæg
Tårnfalke og en sneugle

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 19 ſeptember , 2012, 07:36 »
Altså det er det der er så sjovt og hyggeligt her på forum, alle de forskellige meninger og gode råd  ;)
Det skal siges at jeg kun har spist en af mine dyr, en lækker maranhane som smagte ganske udmærket.

Jeg har aldrig prøvet at sammenligne hvad der er i soblanding i forhold til hønseblanding. Men er lidt i den tro at der ikke er meget forskel i indholdet.
Tror faktisk heller ikke at der er tilsat fiskemel i vores sofoder, da det er blevet meget dyrt. Så der skal betales ekstra for at få det tilsat i en blanding.
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #7 Dato: 19 ſeptember , 2012, 09:13 »
Budskabet er so foder er der fiskemel i
Der er også fiskemel i hønsefoder....

Til gengæld er der ikke fiskemel i kalvefoder, for fiskemel må ikke bruges til drøvtyggere.

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #8 Dato: 19 ſeptember , 2012, 09:49 »
Kalv er  drøvtyggere og  derfor kan  der være ingredienser i deres foder som er ikke egnet til høns. Gris og høns (og mennesker) har en  mave og  derfor bruger samme foder emner.
« Senest Redigeret: 20 ſeptember , 2012, 07:39 Fra Tapani »
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 19 ſeptember , 2012, 17:27 »
Selvom størstedelen i al foder også til kat og hund er korn, så er det ikke sikkert at høns kan trives med det. Leve af det kan de nok godt. De kan også leve af gammelt brød og hvede. Men om de trives på det, endsige producere æg og vokse fornuftigt er en helt anden ting.

Og som Tapani skriver, så er der forskel på fordøjelse.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 19 ſeptember , 2012, 17:50 »
Som jeg ser det, så mangler mine dyr ingenting. Íngen sygdomme el. andre ting.
Der har været super befrugtning hos alle mine dyr. Flotte og levedygtige kyllinger. Så hvad mere kan man forlange.. Muligvis dur sofoder ikke hvis man skal udstille dyren, men det gør jeg jo så heller ikke.  ;)

Mine store kyllinger og også mange af de voksne bliver lukket på græs hver dag..haven er fuld af de sundeste og aktive høns overalt, nyder det i fulde drag. De finder jo også mange gode ting i haven som er godt for dem. De siddder ikke i mindre avlsbúre eller små indhegninger.

Jeg vidste godt at der ville blive lagt fokus på at so og kalvefoder ikke er egnet til fjerkræ. Måske så er mine dyr en undtagelse..
Mvh. Rikke

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 19 ſeptember , 2012, 17:59 »
Tja super befrugtning, flotte og leve dygtige kyllinger. Sunde og aktive....

Så kan man ikke forlange mere, ej heller ikke til udstilling.

Endvidere har faktisk mange opdrættere deres dyr på græs.

Men tråden handler om kalvefoder og ikke svinefoder.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 19 ſeptember , 2012, 18:02 »
Jeg fodre også alt mit fjerkræ med svinefoder og kan heller ikke se at de skulle lide skade under dette.
Dog gør jeg det kun fordi at jeg kan få det billigt. Hvis jeg skulle på foderstoffen og hente foder ville jeg selfølgelig vælge fjerkræ foder hvis prisen var nogenlunde ens.

Endvidere har faktisk mange opdrættere deres dyr på græs.

Ja, men der er også rigtig mange der ikke har... /d

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 19 ſeptember , 2012, 18:11 »
Og der er endnu flere havehønse folk som heller ikke har græs til deres høns.
« Senest Redigeret: 19 ſeptember , 2012, 18:15 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 19 ſeptember , 2012, 20:09 »
Nej..det er ikke om svinefoder..ville bare høre om nogle brugte kalvefoder, eller har erfaringer med det.
Alex1981 har kommet med et indlæg der kan bruges  ;)
Mvh. Rikke