Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Stor undren over hønseudstilling!  (Læst 21202 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Malene V

• Passiv bruger
Stor undren over hønseudstilling!
« Dato: 16 ſeptember , 2012, 18:00 »
Hér i weekenden, skulle den lokale fjerkræforening afholde udstilling for unge høns - en veninde og jeg drog afsted...

Jeg må sige, at vi undrede os (det gør vi i øvrigt stadig!), over hvordan sådan noget foregår! INGEN af de udstillede høns havde vand eller mad!  Ikke én dråbe eller ét korn. Dog havde alle høns 2 fine røde små skåle i deres bur, men brugt havde de vist aldrig været  :o!

Udstillingen var fra 9-16, så de skulle jo altså tilbringe mange timer i de små bure...

Jeg ville jo mene, at man som "hønse-freak" (det må "de" jo siges at være!), gik så meget op i sine dyr at de levede under de bedste betingelser. Man må jo også påregne, at der kommer folk udefra, som vel gerne skulle få et godt indtryk  :-\...

Omgivelserne (fjerkræforeningen) bestod af en masse høns i en masse hønsegårde - det så absolut heller ikke for godt ud! Efter min mening alt for mange høns på alt for lidt plads, mange med helt bare halse og ender (plukkede!), nogle forsøgte at støvbade i deres eget lort osv osv - denne oplevelse undrer mig meget  :-[.......

Jeg skriver ikke dette for at træde nogen over tæerne - jeg får bare ondt i hjertet af at se sådan noget, og håber jeg hér kan få at vide, at det IKKE er standarden til alle udstillinger og i alle fjerkræ-foreninger  :o???....

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Stor undren over hønseudstilling!
« Svar #1 Dato: 16 ſeptember , 2012, 19:09 »
tillykke marlene, du har nu oplevet en anden version af "burhøns".

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #2 Dato: 16 ſeptember , 2012, 21:39 »
Jeg skriver ikke dette for at træde nogen over tæerne - jeg får bare ondt i hjertet af at se sådan noget, og håber jeg hér kan få at vide, at det IKKE er standarden til alle udstillinger og i alle fjerkræ-foreninger  :o???....

Det var dog en skrækkelig historie, Og jeg vil gerne oplyse at sådan er det ikke på alle udstillinger/foreninger. Jeg håber du vil/kan opleve en udstilling der giver dig en god fornemmelse.
« Senest Redigeret: 16 ſeptember , 2012, 21:41 Fra Patricia »
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Irene J.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 16 ſeptember , 2012, 21:39 »
Nej, hvor er det forfærdeligt at læse om din oplevelse  >:(!
Det lyder da helt uforstående, at nogen, der holder så meget af høns, at de vælger at arrangere og udstille deres høns, kan behandle dem så utåleligt!?...
Hvis de behadles så skidt på en udstilling, tør jeg da slet ikke tænke på deres "hverdagsliv"!

Øv, stakkels fugle  :-X - og øv, at du og din veninde har haft sådan en skidt oplevelser - og øv, at jeg nu har fået rykket min virkelighed fra troen om, at alle ikke-industrielle høns har et godt liv...

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 16 ſeptember , 2012, 21:43 »
Jeg kan heldigvis ikke nikke genkendende til din beskrivelse, det må have været den uheldige undtagelse.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 16 ſeptember , 2012, 21:43 »
Har da heldigvis aldrig set noget lignende på de udstillinger, jeg har været på. Det lyder da helt igennem forkert.

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 16 ſeptember , 2012, 23:47 »
Var det i Sorø?? Kan så i hvert fald oplyse at de fik vand og mad imens vi var forbi hvis det var i Sorø. Mvh Stine
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 17 ſeptember , 2012, 05:15 »
Fjerkræ får skam vand og mad på udstillingerne. Jeg kan nu ikke tro andet. Jeg har endnu ikke set andet og jeg har været rundt på en del udstillinger.

Jeg ved ikke hvor længe I var på udstillingen. Og om man kan vurdere at det uansvarligt at se dyr som ikke har mad og vand, fordi man ikke lige har set det og dermed konkludere at sådan ER det hele tiden.

Fjerkræ kan trods alt godt overleve uden at have adgang til mad og vand hele tiden.

Angående omgivelserne så er det ikke nødvendigvis foreningen, men dem som er lejere i kolonien. Og det kan sikkert være hvem som helst- også bare folk som ikke er med i nogen klubber.
« Senest Redigeret: 17 ſeptember , 2012, 07:41 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Susanne

• Gæst
« Svar #8 Dato: 17 ſeptember , 2012, 08:29 »
Heller ingen genkendende herfra.

Der er ingen tvivl om, at hvis hønsene blev spurgt, ville de foretrække at blive hjemme i hønsegården.

Det bliver de heldigvis ikke, for det er på hønsedage, pr-dage og udstillinger, at interessen for høns gerne skulle sprede sig.

Og de er altså ret hårdføre, så den smule strabadser, de bliver udsat for på sådan en dag preller hurtigt af dem.

Mine fra hønsedagen i Horsens igår baskede lystigt ud af kassen, da vi kom hjem, og går nu og klukker tilfredse med sig selv mellem dem, de kender :)

Miss Christina

• Gæst
« Svar #9 Dato: 17 ſeptember , 2012, 08:50 »
jeg vil nu give Trådstarter (Delvis Ret)

intet at udsætte de høns der var udstillet  :)

men en del Bure i Kolonien var der en hel del at udsætte på (en 9 bure så gad jeg ikke tælle mere)

der lå lort i lag  det var så ulækkert og det lugtede nej det lugtede ikke det stank
og jo jeg er klar over med så mange dyr at man kan lugte dem og det er også normalt..
der var muggent grønt (grønsager) >:( :(
ja det var ikke lige den måde man får fat i ny hønse ejere
nogle af de væreste bure gik der kun mellem 3 og 5 høns i så det var ikke pga de var for mange

ikke at forglemme de bure der var fine
der var bure hvor jeg ville tro der var for mange høns i men der var godt rent  :) og ikke pinligt rent fordi der jo er udstilling så må der renses

så var der burerne/gårdene nær udstillingen der var der pinligt rent ;D

Men foruden det min kære mand er jo uden at indrømme det blevet "lettere" smittet med Hønsefeber ;)

han faldt pladask for Tommys Smukke Silker
og nogle Sjove livlige Bantam (sad i kolonien)
han var helt opslugt af den forkvaklet lyd hanerne prøvede at sige ;D ;D ;D

Offline StinneG

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 17 ſeptember , 2012, 11:39 »
Jeg kan sige, at vi var i Sorø i weekenden og det var rigtigt hyggeligt. Udstillingsdyrene så nu ikke stressede ud og de fik mad og vand imens vi var der...i kolonien var der lidt mindre heldige hønsegårde, hvor de gik for mange på meget lidt plads og hvor der var godt beskidt, men der var også hønsegårde som var fine. Jeg kunne dog intet udsætte på udstillingshønsene og vi havde et rigtig hyggelig og lærerigt besøg og vi havde selv høns med i vores bil som Tommy Andersen og kasseren i Klubben for silkehøns kiggede på for os, så søde mennesker..og ja vi så nogle smukke silker af både Tommys og Tinas...og ja min mand blev vist lidt mere hønseinteresseret efter besøget. Jeg havde indtryk af, at der var stor forskel på hvorledes dyrene havde det i kolonien...men der kan man jo så håbe at de kan smitte hinanden med bedre forhold for de dejlige dyr :)
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk

Susanne

• Gæst
« Svar #11 Dato: 17 ſeptember , 2012, 12:45 »
Hvor er jeg glad for, at der ikke er offentlig adgang til mit hønsehold. Ment på den måde, at visse dage ser det fint og ordentligt ud, men andre gange ser det lidt forsømt ud.

Og andre gange igen (især i avlssæsonen før sorteringsrunden ) er der liiige lovlig lidt plads pr dyr - uden dog at jeg tror de mistrives spor af den grund.

Men i en koloni er der selvfølgelig en vis form for offentlighed, og de enkelte opdrættere kan ikke skjule sig i mængden.

Det lader mere og mere til, at der er kritiske øjne  på enkelte gårde i kolonien og ikke på  selve udstillingen.

(og igen: godt, at ingen var hos mig for tre uger siden, lige inden jeg tog et ordentligt oprydnings- og rengøringstræk )

Mon ikke der er et slags koloniråd, der sikrer, at ingen dyr lider - det vil jeg vælge at have fuld tillid til  :)

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #12 Dato: 17 ſeptember , 2012, 17:09 »

Om forholden i de rum i kolonien vil jeg ikke sige noget til.

Men ved selv udstillingen i teltene.

Dyrene kommer lige hjemme fra eller fra de voliere som er i kolonien, min blev pakket ca. 2 timer før de skulle udstilles, så behovet for vand de første timer er vist ikke så stort, så er det god kotyme at der ikke ikke er vand i kopper når der bedømmes, det kan give meget vådt strøelse og så bliver det først ulækkert, der blev vandet og fodret da dommer var færdige og det var de før kl. 12, så de har max. sidde i burene i 5 timer uden vand og det skulle de nok kunne klare.

Tommy

Zoro

• Gæst
« Svar #13 Dato: 17 ſeptember , 2012, 18:57 »
Udstillingen / hønsedagen i Sorø, plejer altid at være i de bedste hænder og i orden.

NB: Såvel anbringelse, samt fodring og vanding,  af de udstillede dyr,  levede fulstændigt op til de normer, som vi er vant til at se på andre ustillings steder.

NB: Hvad angår de andre nævnte  kritiske punkter, så er det vel et spørgsmål om at man strammer op, og direkte  skriver besøg ønskes ikke på have lågen ??

NB: Forøvrigt har jeg altid været glad ,for at komme i Sorø fjerkræ koloni på hønsedagene, hvor såvel menesker, samt mad altid har været i bedste klasse.

Med Racefjerkræ Sportslig hilsen

J.C.
« Senest Redigeret: 17 ſeptember , 2012, 18:59 Fra Jørn Clevin »

Miss Christina

• Gæst
« Svar #14 Dato: 17 ſeptember , 2012, 19:51 »
som jeg skrev længere op
selve udstillingen kunne jeg intet udsætte på :)

jørn Clevin
det ville da være synd man ikke ville kunne se de skønne fugle
"bare"fordi nogle ikke kan holde rent
skal det gå ud over de mange der åbentlyst godt kan holde rent
men ja synd nogle skal "ødelægge"indtrykket for dem der godt kan holde Høns

jeg anede ikke der fandtes sådanne steder inden jeg kom her ind på dette Forum
og som manden og jeg snakkede om hvor er det synd der ikke findes flere steder end der gør  :)

men som der er regler i alm havekolonier
hvor ulige nr må vande på lige den dag og der SKAL holdes have osv osv
så er der vel også visse regler sådan et sted om hvordan alm pasning skal minimum være
vil da ikke mene at høns har godt af at gå i luurt til op over anklerne eller der ligger muggent grønt :-\

og nej mine Høns lever IKKE i sterile omgivelser
der er også Luurt selv en af mine Høns der sover under deres sidde pind skal da lige ryste parykken "ren" når Hun vågner ;)