Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns der ik' lægger æg længere!!  (Læst 24248 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

aliogmourhaf

• Gæst
Høns der ik' lægger æg længere!!
« Dato: 29 December , 2008, 11:52 »
Hej..Jeg forstår slet ikke hvorfor mine høns ikke vil lægge æg

længere, selvom de bliver fodret med æglægningsfoder og lidt

korn. De har kun lagt 3 æg siden jeg købte dem og ik' andet.

Så har jeg også købt en hane for at se om det hjalp med

noget...Men ingen æg..Selvom de har parret sig.....

Har i nogle forslag??

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Sv: Høns der ik' lægger æg længere!!
« Svar #1 Dato: 29 December , 2008, 12:02 »
Ved du hvor gamle de er? :)

Hvornår har du købt dem, fordi der er mange høns der endten går ned i æglægning eller stopper helt om vinteren :).

Hvis ikke du har lys ved dem kan det godt være en løsning også :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 29 December , 2008, 12:12 »
Hvor mange høns har du ?

Hvor gamle er de ? høns lægger flest æg fra de er ½ - 1½ år gamle, derefter nedsættes antallet af lagte æg tilgengæld bliver æggene større.

Hvilke race er det ? Nogen racer lægger flere æg end andre og nogle racer er ikke så flittige til at lægge æg om vinteren.

Hvornår har du købt dem ? Høns kan ved flytning godt stoppe i en periode med at lægge æg.

Hvor meget foder giver du dem ? høns kan godt blive for fede og dovne. Selvfølgelig kan de også få for lidt foder.

Lys er fremmende, ligesom masser af grønt, f.eks grønkål.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 29 December , 2008, 12:19 »
Lys ved dem om morgenen fra omkring klokken 05.30 til det bliver lyst og så måske igen om aftenen fremmer ofte høns æglægningslyst :)

Hvis de har været i æglægning kan det være at det er flytningen der har fået dem til at stoppe som Lene også skriver.

Det kan også bare være en normal pause som nogle høns holder. Har ikk' forstand på Sussex, men til det ved jeg vi har nogle meget erfarende piger herinde på forum som ved meget om dem, så det må jeg hellere lade dem om ;).

Håber noget af det kunne bruges. Har du flere spørgsmål så skriv endelig igen :)

og forresten velkommen til forum ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline kroelle

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 December , 2008, 12:26 »
Hej!
jeg har også lige købt 4 lys sussex høns i sidste uge, og jeg har ikke tændt lys hos dem, og de lægger heller ikke æg.. men tror det er ægpause - men er der nogle kloge der har forstand på hvornår det er?
Jeg kan også være bange for at de spiser dem inden jeg når derud - tjekker dem ellers nærmest hele dagen ;)

Men kloge hønsemennesker må gerne skrive hvis de har lyst :)

Offline regitze

• Passiv bruger
    • vampyrpingvinen galer
« Svar #5 Dato: 29 December , 2008, 14:45 »
en af de mest magiske ting ved høns er, som Mikkel anfører, at lys og æg hænger sammen.
det er fordi, høns spiser, når de er vågne. og høns, der får 'nok' at spise, har også overskud til at lægge æg.
derfor er det en god idé, at have lys i hønsehuset, således at hønsene har lys i ca 12 timer om dagen - også i denne tid, hvor det er lyst omkring syv sølle timer i døgnet.

der er forskellige holdninger til hjælpelys. Mikkel foreslår at lyset tændes ved 5.30 tiden og igen om aftenen.
vi har valgt at vores lys i øjeblikket tændes (med sådan en almindelig timer) klokken 4 om morgenen. i hønsehuset har de adgang til æglægningspiller, hvede og vand.
til gengæld har de ikke kunstigt lys om eftermiddagen/aftenen, for så kan de nå at finde sig tilrette på hjalet i tusmørke. det er en idé, jeg er blevet inspireret til herinde.
hvis I googler høns og lys, kan I garntrisse finde mange gamle oplysende tråde fra Dansk Fjerkræforum om netop dette emne.

som Lestat anfører, er grønt foder også en vigtig kilde til overskud til æglægning.
jeg tror også, at alle høns eeeelsker grønkål. men det kan være lidt svært at skaffe. bliv gode venner med grønthandleren eller køkkenet på arbejdet eller skolen. alt grønt gælder (især salat, grønt kål, spinat, persille, græs osv).
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline Kurt Jensen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 29 December , 2008, 15:23 »
Jeg kan fortælle at mine 3 høns har lys fra kl. 3 morgen. kl. 8,30 åbner lemmen automatisk så er der fri adgang til haven. Jeg får ca. 1 til 2 æg om  dagen. De får æglægningspiller og hvede i hønsehuset, de går ind ca. 1 time før det bliver mørkt får at æde sig mætte til natten
Kurt Jensen

Faverolles
Wyandotter Dværg

Offline regitze

• Passiv bruger
    • vampyrpingvinen galer
« Svar #7 Dato: 29 December , 2008, 15:37 »
åh ja, Kurt. måske er det også på sin plads at melde om udbyttet: )
vi har seks høner. én ligger pt skruk, men vi får stadigvæk tre æg dagligt.
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 29 December , 2008, 15:40 »
Vi havde 11 høner. En var skruk kort inden de blev aflivet. vi fik 4-8 æg dagligt :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 29 December , 2008, 21:48 »
Jeg har 14 store lyse sussex hvoraf halvdelen er kyllinger fra i år (fra maj og fremefter). De ligger lige nu mellem 3-6 æg om dagen. De havde i efteråret en pause hvor der absolut ingen æg kom, men nu ser det bedre ud, de begyndte at lægge æg i december. De har kunstigt lys fra kl 4.00 til kl 9. Lemmen til gården står altid åben så de bestemmer selv hvornår de vil ud.
De får skaller, æglægningsfoder og masser af køkkenaffald, ligefra grøn salat til flødeskumslagkager. Og om eftermiddagen får de hvede i gården.
Jeg synes du skal prøve med lys først, det var det der satte det i gang her hos mig.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Rie Møbjerg

• Gæst
« Svar #10 Dato: 29 December , 2008, 22:26 »
Hej :-).
Er de evt blevet smittet med lidt forkølelse eller andre nye bakterier. Altså nye for dem.
Du kan evt prøve med en lille kur af levertran og æblecidereddike, som opbygger deres velbefindende, og kan betyde at de kommer igang igen. Levrtran kan købes hos Amerika Thisted og f.eks Farmland i Randers. Æbleeddike i Spar og Matas ihvertfald.  Mvh Rie.

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 29 December , 2008, 22:54 »
Jeg har haft lys sussex i flere år.  De har ikke haft kunstigt lys.  De er altid holdt op med at lægge æg i omkring tre måneder i vintertiden.

I sommer fik jeg tre ny.  De to lagde æg med det samme og holdt så op for et par måneder siden - men den tredje, som ikke lagde æg i sommer, er begyndt nu og lægger et om dagen.  Jeg kan se, der er hendes æg, for de er mere slanke og spidse end de andres fra i sommer.  Hun er nok fra dette år, og de to andre er nok fra sidste år.

Men du skal altså ikke være bekymret for dine.  De skal nok komme i gang.  Det med hanen er ligegyldigt.  Jeg har ingen hane mere, og der kommer altså æg alligevel.

<P <P <P
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #12 Dato: 30 December , 2008, 00:05 »
Høns kan stoppe med æglægning ved flytning, og kan også gå i fældning hvorfor de heller ikke vil lægger æg. Men lys har mine også fra kl. 3.30 til 9.
Men mine lægger heller ikke mange æg for tiden.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

helle skøtt

• Gæst
« Svar #13 Dato: 30 December , 2008, 10:22 »

Mine har ikke lys - i hvert fald ikke dem, der nu er gåret i gang med at lægge æg. én af sussex-damerne har netop lagt sit allerførste æg - og hvor hun kaglede og var stolt... Nåååå, min lille puttehøne  :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 30 December , 2008, 11:49 »
Mine har ikke lys, jeg har fire voksne høner, og får mellem 1 og tre æg om dagen lige for tiden, det sket et par gange, der ikke har været æg, men vi er stadig selvforsynende, selv med to julegæster. Den ene gæst er endda mit lille barnebarn, Sif, der eeeellllsker blødkogte æg. Især da, når man selv lige har hentet æg i hønsehuset  :D :D :D <Y <Y <Y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk