Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: luftsolfanger/airheater  (Læst 2715 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: luftsolfanger/airheater
« Svar #15 Dato: 12 ſeptember , 2012, 22:07 »

Den skal hænge under loftet og den anden del skal udenfor. Vores fylder vel ca. 40x25x25
Jeg medgiver, at den ikke er en skønhed, men det virker /o

Der er maks 185 cm lofthøjde sååååå :D

Kevin: hele loftrummet er åbent så ikke de store problemer med at få det derop at ligge.... Der ligger over 30 cm (!!!) isolering på loftet... kan man bare pakke lidt af det rundt om hvis det er?
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #16 Dato: 12 ſeptember , 2012, 22:20 »
problemet med disse varmeflytnings anlæg er at, luft ikk kan bære meget varme energi, og at den luftmængde der flyttes er for lille til opvarmning, og suplerende. men det sælges til godtroende folk der ikk ved bedere

Jeg er enig med Kristian (og Tanja) her. Vi havde det i vores tidligere hjem, den forrige ejer havde installeret det. Det gav mere støj end varme. Vi havde det tændt nogle få gange i begyndelsen vi boede i det hus - og brugte det så aldrig mere.

Jeg ville også forslå luft/luft varmepumpe.   
Mvh
Erik Andersen

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 12 ſeptember , 2012, 22:27 »
Lige et helt andet sprøgsmål og dog i samme kategori.... har lige set på Optimera at de sælger en palle af de der lyse briketter for 1600 incl. levering... nogen der kan fortælle mig hvor mange kassemeter alm. træ det svarer til? ligenu har jeg 3 briketter i brændeovnen og har måttet åbne vinduet da jeg ellers kommer til at ligne kogt skaldyr :D (og ja, jeg har lukket spjælderne næsten i) ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #18 Dato: 12 ſeptember , 2012, 22:35 »
Wanda. Husk altid at være meget specifik ved spørgsmål. En palle er mange ting. ;)

Men hvis tilbuddet er det man ser mest, en palle med 96 pakker á ca 10 kg, så er det et rigtigt godt tilbud.

Og ja skidtet virker. Her over sommeren har vi brugt en del af disse briketter i vores fyr (stort fyr til centralvarme).
Mvh
Erik Andersen

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 12 ſeptember , 2012, 22:44 »
Wanda. Husk altid at være meget specifik ved spørgsmål. En palle er mange ting. ;)

Du ved jo hvad jeg tænker, så hvad er problemet Erik :D  Men hvad svarer sådan 960 kg så til i træ? kan få 5 meter træ for samme penge (ca) hvad holder længst? Jeg syntes jo briketterne er mere tiltrækkende fordi de er nemmere at have med at gøre. Det træ jeg har fået tilbud på skal dels hentes og dels saves over en enkelt gang inden det er klart til brug.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #20 Dato: 12 ſeptember , 2012, 22:50 »
Uha. Der kan jeg ikke lige hjælpe Wanda. Det er jo noget der afhænger af brændværdier.

Hvad er det for noget træ du kan købe og hvor tørt er det? 5 m brænde er også mange forskellige ting.

Hvorfor skal det være så besværligt?  ;D ;D - Well - du ved jeg 'hænger mig' i detaljer!!
Mvh
Erik Andersen

Offline KEW

• Bruger
« Svar #21 Dato: 12 ſeptember , 2012, 22:53 »
Varmeflytning der larmer og lavet af en gør-det-selv mand, jamen er det lavet korrekt? Hvis ikke kan vibrationer fra motoren gå gennem rør og rundt i hele huset er det så udstyrets skyld?

Dem der siger det ikke virker, havde i dørene åbent i de rum hvor luften kom ud?

Mont. Af et udblæsningsspjæld hvor der skal sidde et indsugningsspjæld og omvendt kan give en træls susen. Er det udstyrets skyld?

Det er nogle af de fejl jeg så da jeg lavede ventilation som "pishusmekaniker"

@wanda nej du kan ikke bare møffe rørene ned under eksisterende isolering det vil ødelægge isoleringsværdien på dit loft du skal påregne mere og det skal omkring røret min.100mm. Jeg aner ikke om det er nok til de nye krav.
Det er lettest med lamelruller af 30-50mm og tynd sort Ståltråd
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 12 ſeptember , 2012, 23:05 »
Uha. Der kan jeg ikke lige hjælpe Wanda. Det er jo noget der afhænger af brændværdier.

Hvad er det for noget træ du kan købe og hvor tørt er det? 5 m brænde er også mange forskellige ting.

Hvorfor skal det være så besværligt?  ;D ;D - Well - du ved jeg 'hænger mig' i detaljer!!

Altså Erik..... :D  men her er træet http://www.guloggratis.dk/inde/opvarmning/optaending/braende/annonce/16147080-braende

Og her er briketterne http://optimera.dk/da-dk/webshop/energi-og-varme/braendsel/briketter/p-829501981/opus-traebriketter-palle-96-poser-a-10-kg
:)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #23 Dato: 12 ſeptember , 2012, 23:07 »
Varmeflytning der larmer og lavet af en gør-det-selv mand, jamen er det lavet korrekt? Hvis ikke kan vibrationer fra motoren gå gennem rør og rundt i hele huset er det så udstyrets skyld?

Jeg kan se at jeg udtrykte mig forkert/utydeligt i min tidligere kommentar. Tidligere ejer havde fået det installeret (af fagfolk). Støjen var til bære, største problem var at det var meget lidt varme der blev flyttet. Det var formentlig billigere blot at tænde for de el paneler der fandtes på værelset/entréen.

Vi skiftede i stedet til naturgas i hele hytten med vandbåren varme.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #24 Dato: 12 ſeptember , 2012, 23:17 »
Hvis du beslutter dig for træet skal du ihvertfald finde ud af hvor længe det har været 'opbevaret i lukket hal' - det tørrer jo ikke meget hvis det ikke ligger i sol og blæst. Og er prisen basis leveret på din adresse? Det er det jo nok ikke.

Spørgsmålet er så om Optimera i Brøndby vil levere en palle briketter til dig i Sønderjylland til den annoncerede pris. Jeg kender ikke Optimera, er det en kæde med butikker også i Jylland?
Mvh
Erik Andersen

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 13 ſeptember , 2012, 07:51 »
Hvis du beslutter dig for træet skal du ihvertfald finde ud af hvor længe det har været 'opbevaret i lukket hal' - det tørrer jo ikke meget hvis det ikke ligger i sol og blæst. Og er prisen basis leveret på din adresse? Det er det jo nok ikke.

Spørgsmålet er så om Optimera i Brøndby vil levere en palle briketter til dig i Sønderjylland til den annoncerede pris. Jeg kender ikke Optimera, er det en kæde med butikker også i Jylland?
Optimera har et kæmpe stort lager ca 4 km fra hvor jeg bor ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline kiboje

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 13 ſeptember , 2012, 14:58 »
Hej der.

Nu ved jeg ikke hvordan jeres hus er bygget. Jeg vil foreslå, et varme flytnings anlæg. Det består af en udsugning, der placeres i loftet over brænde ovnen, og nogle rør på loftet. Der sidder en suge anordning i røret, og de er støjdæmpede, så de ikke larmer ret meget. Henne i det pågældende værelse er der så en "udpustning". De er lavet så smarte at der ikke føles træk.
Man kan også få anlæggene termostat styrede. ;D Jeg vil tro at hele herligheden kan købes for 4.000- 5.000kr :angel: Jeg ville henvende mig i jeres lokale bygge marked, for mere råd og vejledning, samt priser.

Mvh Kiboje /o
Med venlig hilsen

kiboje

Offline KEW

• Bruger
« Svar #27 Dato: 13 ſeptember , 2012, 17:43 »
Jeg gentager hvad jeg skrev tidligere:
Indsugningsspjæld MÅ IKKE sidde over brændeovnen pga brandfare.

Ilden spredes meget hurtigt til HELE huset.
 :police:
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #28 Dato: 13 ſeptember , 2012, 18:35 »
;D ;D - Well - du ved jeg 'hænger mig' i detaljer!!
Det skulle du lade være med erik.. Brug randers reb istedet ;D ;D

Sorry den lå lige til højrebenet ;)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 13 ſeptember , 2012, 18:51 »
Det skulle du lade være med erik.. Brug randers reb istedet ;D ;D

Sorry den lå lige til højrebenet ;)

Årrhhh du er skarp Jes :D :D
Jeg mangler stadig lige svaret på hvor mange menter træ et ton briketter svarer til :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.