Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken rugemaskine skal jeg ønske mig??  (Læst 12901 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
Sv: Hvilken rugemaskine skal jeg ønske mig??
« Svar #15 Dato: 10 ſeptember , 2012, 18:29 »
Suppe.Steg.Grillkylling.I salat.Tarteletter.Nogen kommer forbi og tigger og ber om at købe HØNER.Husk at gemme nogen til dig selv.

Her har vi en Rcom 20.Jeg er meget glad for den.Den er nem at betjene.Let at rengøre.Og så er den så pæn at min står i et hjørne i stuen når den er i gang :)
Der er et dejligt kæmpe vindue i toppen så man nærmest kan se ALT hvad der sker i den.
Fejl : Den er muligvis købt for lille :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #16 Dato: 10 ſeptember , 2012, 18:32 »
Det er vist forskelligt hvor mange kyllinger de forskelige laver.

Tag nu bare ham som blev Danmarks mester på LU 2011, han havde lavet 20 kyllinger og sendt 5 afsted til udstilling og disse 5 blev så vinder dyrene.

Så er der dem som 400-500 kyllinger og aldrig opnår det.

Men husk altid at min. 50 % bliver haner, og hvad skal de så bruges til ?? især hvis det er krydsninger. Høner kan nok godt sælges.

Og så skal der også lige tages højde for om det er en udbredt og gennemavlet race eller om det er en sjælden/fåtallig race. I 80`erne lavede jeg kun ganske få dyr af en race jeg havde dengang, og fik tildelt Championat 2 år i træk. Og det var ikke efter de samme forældre dyr.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #17 Dato: 10 ſeptember , 2012, 18:36 »
Det er ganske korrekt at der skal et større tillæg til, hvis det er sjældne eller svære racer.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline karoline

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 10 ſeptember , 2012, 19:14 »
Tak for alle jeres svar :D
Jeg hælder lidt til den i flamingokassen. Både pga kapacitet og at den er med automatisk vending.
Det med vinduesstørrelsen er med til, at jeg overvejer andre maskiner.....
Pyyhh.....det er ikke nemt :o ;D

Jeg vil stadig meget gerne høre fra andre der har gode/dårlige erfaringer. Både med de maskiner jeg har linket til, og andre i samme prisklasse.

Jeg har set at nogen har bestilt hjem i udlandet. Hvor har i bestilt fra?

Jeg kan anbefale den, jeg har købt som klækker i Polen:
http://allegro.pl/inkubator-70-jaj-wylegarka-plastikglas-100-higieny-i2554918603.html
Jeg er meget tilfreds med min, jeg kunne sagtens bruge den som rugemaskine, den er digitalt styret, både temperatur og fugt, og den er super præcis. Den har IKKE automatisk vending. Den kommer med en rullebakke og en klækkebakke.
1 zloty er ca dkr 1,78.
Jeg tror at en maskine til 70 æg bliver for stor.....jeg skal jo også gerne have plads til kyllingerne bagefter ;).
Men måske engang når vi har fået solgt huset, og flytter ud på et nedlagt landbrug ;D

Karoline
« Senest Redigeret: 10 ſeptember , 2012, 19:17 Fra karoline »
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #19 Dato: 10 ſeptember , 2012, 19:59 »
Der står jo ingen steder, at der SKAL 70 æg i, den kan også ruge 20 æg.
Som Rudy skriver, vil man ofte opleve, at der er brug for mere plads. Man kan f.eks. lægge 20 æg i maskinen hver uge, fjerne nogle efter lysning, så får man hele tiden friske æg at ruge ud, og udnyttet maskinen maksimalt. Så har man nye kyllinger hver uge i den periode, hvor man ruger.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #20 Dato: 10 ſeptember , 2012, 21:09 »
Hvor er det bare interesant at høre så mange måder at ruge på.
Plads, tid, held og hvad man skal bruge kyllerne til er sørme forskelligt.
Ja der kan jo altid ligge lidt i en stor, men ikke mange i en lille. Tilgengæld tænker jeg der ikke er meget fis ved en på flere hundre æg, hvis man ikke har plads til at tilsvarende voksne høns og haner kan nå at forsyne maskinen i den korte periode man indsamler rugeæg.
Jeg er nu helt sikker på du aldrig kommer til at fortryde at købe en maskine med vindue. Det er bare så stort at se når æggene bevæger sig, laver stjerner og en lille våd kylle vælter ud i verden.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #21 Dato: 10 ſeptember , 2012, 21:23 »
Men rugemaskinen koster det samme i strøm om den er fyldt eller ej.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #22 Dato: 10 ſeptember , 2012, 22:32 »
Af de nævnte maskiner har jeg 4-5 års erfaring med 'Madam Blå' fra Thisted-America.

Min har altid virket fint, med gode klækkeresultater. Min er med motor (auto-vending). Simpel i brug. Jeg synes at det har været en glimrende begyndermaskine. Der er mange herinde der kender denne maskine, så hvis du skulle vælge den, kan du få en del tips til hvordan 'begynderfejl' undgåes/klares.

RCom maskinerne er noget mere avancerede (og dyrere), men har desværre i flere tilfælde vist sig at mangle lidt i forbindelse med korrekt kalibrering, selvom manualen påstår at de er kalibreret optimalt fra fabrikken. Min egen RCom 50 behøvede i den grad kalibrering.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #23 Dato: 10 ſeptember , 2012, 23:22 »
@Karoline

Efter at have skrevet det tidligere svar har jeg tænkt lidt over det. Jeg har nu en RCom 50 som jeg mener at have fået kalibreret korrekt. Så kommer jeg næppe til at bruge min 'Madam Blå' igen.

Hvis det er af interesse kan du købe den til ½ pris af hvad en ny maskine koster. Den fejler ikke noget og blev sidst brugt i foråret.
Mvh
Erik Andersen

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Hvilken rugemaskine skal jeg ønske mig??
« Svar #24 Dato: 11 ſeptember , 2012, 08:42 »
- og Karolineeee...hvis du ikke vil købe Pilegårdens Madam blå, vil du så tænke på mig?

Offline karoline

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 11 ſeptember , 2012, 20:00 »
@Karoline

Efter at have skrevet det tidligere svar har jeg tænkt lidt over det. Jeg har nu en RCom 50 som jeg mener at have fået kalibreret korrekt. Så kommer jeg næppe til at bruge min 'Madam Blå' igen.

Hvis det er af interesse kan du købe den til ½ pris af hvad en ny maskine koster. Den fejler ikke noget og blev sidst brugt i foråret.

Sikke da et fantastisk tilbud :D :-*
Jeg sender dig lige en PM.

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR