Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken rugemaskine skal jeg ønske mig??  (Læst 12890 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline karoline

• Passiv bruger
Hvilken rugemaskine skal jeg ønske mig??
« Dato: 10 ſeptember , 2012, 10:48 »
Hej i kloge mennesker :D

Jeg er (efter lidt overtalelse fra manden) blevet overbevist om, at jeg bliver nødt til, at have en rugemaskine til næste år.

Jeg vil ikke starte ud med en af de dyre maskiner (fx r-com, selvom de ser helt fantastiske ud ::)).

Jeg har kigget på lidt forskellige maskiner, til en overkommelig pris. Nu har jeg brug for jeres hjælp til at finde ud af hvilken jeg skal ønske mig til jul ;)

Nogen der har erfaring med en af disse:

http://www.benie.dk/H%c3%98NS/Rugemaskine.html?gclid=CP_hwYnNqrICFUNkfAodLlYAdg

http://www.rugemaskine.dk/side1.html (varenummer 1)

http://www.america-thisted.dk/eshop/vis_produkt.asp?produktid=5218&side=kategorivisning&start_tal=0&kategoriid=188 (halv- eller helautomatisk)

Jeg vil meget gerne høre både gode og dårlige erfaringer.

På forhånd tak :D

Karoline

Ps jeg tænker at en helautomatisk maskine nok er bedst, da jeg tænker på, at lave et projekt i mine døtres klasser, hvor de kan følge med i en rugning (når jeg er blevet dus med maskinen ;)). Det er jo ikke så nemt at vende æggene flere gange om dagen, hvis maskinen står på skolen.
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvilken rugemaskine skal jeg ønske mig??
« Svar #1 Dato: 10 ſeptember , 2012, 11:05 »
Jeg kan anbefale den, jeg har købt som klækker i Polen:
http://allegro.pl/inkubator-70-jaj-wylegarka-plastikglas-100-higieny-i2554918603.html
Jeg er meget tilfreds med min, jeg kunne sagtens bruge den som rugemaskine, den er digitalt styret, både temperatur og fugt, og den er super præcis. Den har IKKE automatisk vending. Den kommer med en rullebakke og en klækkebakke.
1 zloty er ca dkr 1,78.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 10 ſeptember , 2012, 12:52 »
Den sidste kan rumme 24 æg- ikke meget forskel fra en rcom 20  *e
Jeg gav 2000 kr for vores rcom 20 incl Porto mm. Så der er ikke så stor forskel hvis det er en sådan man har forelsket sig i  /o
Jeg kender ikke de andre, så det er ikke for at sige at det eneste rigtige er en rcom. Det var bare fordi du selv nævnte den som en du ku li  *g, og jeg elsker min  <.
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 10 ſeptember , 2012, 13:06 »
En ting man skal gøre op med sig selv, er kapacitet. Tænk på at fjerkræ-hobby næsten altid griber om sig.
Jeg havde en 75 ægs, og så købete jeg yderligere en 75 ægs, de blev begge afhændet til fordel for en meget større træmotorruger fra America.
Det koster nemlig en del penge hver gang der skal udskiftes, og købes større, da de "gamle" maskiner, selvom de ikke er brugt ret meget selvfølgelig taber en del i pris.

Så jeg vil undlade at råde om mærke, blot at man husker at tænke på kapacitet.

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #4 Dato: 10 ſeptember , 2012, 13:39 »
Jeg har lavet min aller første rugning i den fra Holtstebrogården. Det vil sige minus fra dag 18 blev de flyttet til et gammelt loppefund med stort vindue for vi rigtigt kunne følge med.
Flamingokassen er vanttig simpel og lige noget for en glemsom nybegynder som mig. Den giver nemlig alarm hvis noget ikke er som det burde. F.eks. havde jeg ikke tænkt på solens varme fra vinduet da der de første 2 døgn var overskyet inden det virklig blev varmt og så hylede apparatet op. Jeg så havde jeg jo heller ikke tænkt over vandet engang imellem skal fyldes på-igen alarm når fugtigheden falder. Det hele køre digtigtalt og præcist. Tæller ned til næste vending af æggene, temp og fugtmåler og tæller hvor mange døgn æggene har ligget alt i alt. Lige til at gå til selv prisen og servicen fra Holtstebrogården.
Skal jeg sige noget negativt så kunne et størrer vindue være rart og gøre alle andre maskiner overflødige. Men jeg er jo en ufattelig nysgerrig sjæl, så da loppefundet med stod rude nærsmest bar sig selv ud i bilen og havnede hjemme hos mig ja, så er det jo lykken.

Maskinerne kan du se i min tråd
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=28607.msg254793#msg254793

Mht. til kapasitet så husk kyllingerne jo også bliver store og kræver tilsvarende plads. Så selvom du kan udruger 300 små nuttede kyller bliver det et jo lidt af et projekt når de vokser til ;D

Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 10 ſeptember , 2012, 13:42 »
Skulle jeg have en af de 3 som bliver forslået, så ville jeg vælge nr. 2.

Flamingo rugemaskinen, nogen kan bruge den, så der sprøjter ud med kyllinger og nogen kan ikke.

"Madam Blå" synes jeg virker for billig.

Men jeg har ikke selv prøvet nogle af dem.

Og som Rudi skriver, så bliver de måske hurtigt for små.

En trærugemaskine går man aldrig fejl af.  ;) okay de er dyrere i indkøb, men jeg vil så også påstå, at man har rugemaskine til rigtigt mange år.

Og husk at på LU der sælger America alle deres ting uden moms.  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 10 ſeptember , 2012, 14:35 »

Mht. til kapasitet så husk kyllingerne jo også bliver store og kræver tilsvarende plads. Så selvom du kan udruger 300 små nuttede kyller bliver det et jo lidt af et projekt når de vokser til ;D

Men 300 kyllinger er så slet ikke ret mange, hvis man gerne vil gå og sortere i store flokke ;).
Men smag og behag, og ikke mindst pladshensyn, men jeg nyder at der er nogen store flokke at sortere kommende avls-kanditater ud fra /o.

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 10 ſeptember , 2012, 14:45 »
det  med kapaciteten kan jeg kun give jer ret i, jeg startede med america- blå til 24 nu har jeg 2 af den slags, det næste bliver vel  noget i retning  af 70- meeen man skal tænke på hvad skal man bruge alle de kyller til der kommmer ud på en gang- har man lyst og plads til dem?
bare for sjovt og for at prøve er 24 rigeligt til at starte med- synes jeg.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #8 Dato: 10 ſeptember , 2012, 14:49 »
Men 300 kyllinger er så slet ikke ret mange, hvis man gerne vil gå og sortere i store flokke ;).
Men smag og behag, og ikke mindst pladshensyn, men jeg nyder at der er nogen store flokke at sortere kommende avls-kanditater ud fra /o.

Helt rigtigt Rudy. Ville blot minde om, at nogen kun tænker NEEEj nogle små nuttede dyr. Ligesom man bare kan slå op i f.eks blå avis og se hvormange der pludselig har fået"allergi" når Fiido er blevet voksen ;)

Moskusænder

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #9 Dato: 10 ſeptember , 2012, 14:50 »
Jo jo Janni, alt med formåde (tid og plads) og især omtanke /o /o

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #10 Dato: 10 ſeptember , 2012, 15:19 »
Hvis det er RCOM 20 du er blevet forelsket i, synes jeg ikke du skal holde dig tilbage.
Jeg har ikke en selv, men min kollega har en, og jeg har hørt hans resultater, kontra mine fra madam blå, og de er absolut bedre.
Og så er den jo noget smartere, med automatik, som den blå ikke kan præstere.
Og jeg slog lige prisen op i UK, omkring 2.144 kr, det er jo ikke langt fra din den dyreste på 1800, og billigste på 1600.
Og hvis det kun er til alm hobby brug, er der ikke grund til at købe nogen større.
Dog hvis du påregner at skulle udstille dit fjerkræ, kræver det nok at du kan ruge nogle flere ud samtidigt, da du ellers ikke ville kunne nå at få alle op i størrelse til udstillingen.

Glemte jeg at sige, at en RCOM er ret nem at få solgt som brugt......
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #11 Dato: 10 ſeptember , 2012, 15:25 »
Jo jo Janni, alt med formåde (tid og plads) og især omtanke /o /o

Nemlig /o
Og så er sådan en nybegynder som mig selvfølgelig lige ved at revne af nysgerighed ::)
Hvor mange kyller ruger sådan en prof ud om året? Og hvad hulen gør man med resten af de dyr som ikke kan sælges, ikke kan være i fryseren, indgå til vidre avl og udstilling osv. for sleeeeeet ikke at tale om alle de æg. Skal man bruge en særlig tilladelse når nu man i landzonen kun må have 30 voksne høns og tilhørende kyller?

Moskusænder

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #12 Dato: 10 ſeptember , 2012, 16:17 »
Nemlig /o
Og så er sådan en nybegynder som mig selvfølgelig lige ved at revne af nysgerighed ::)
Hvor mange kyller ruger sådan en prof ud om året? Og hvad hulen gør man med resten af de dyr som ikke kan sælges, ikke kan være i fryseren, indgå til vidre avl og udstilling osv. for sleeeeeet ikke at tale om alle de æg. Skal man bruge en særlig tilladelse når nu man i landzonen kun må have 30 voksne høns og tilhørende kyller?

Nu har jeg pladsen og især interessen, så jo der er rigtig mange avlsstammer og ungdyr pt.
Mht. særlig tilladelse, så skal man selvfølgelig have det hele godkendt selvom man bor på landet. Der skal udarbejdes en samlet gødningsregnskab (for mine får, kvæg samt høns) og indsendes til Plantedirektoratet. Og der er begrænsninger, for man må kun have et vist antal DE (dyreenheder) pr. ha jord man har. Så hvis man har rigtig mange høns, så skal man selvfølgelig have mere jord end hvis man har en stamme hobby høns i haven, når loven skal følges.

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #13 Dato: 10 ſeptember , 2012, 17:39 »
Nu har jeg pladsen og især interessen, så jo der er rigtig mange avlsstammer og ungdyr pt.
Mht. særlig tilladelse, så skal man selvfølgelig have det hele godkendt selvom man bor på landet. Der skal udarbejdes en samlet gødningsregnskab (for mine får, kvæg samt høns) og indsendes til Plantedirektoratet. Og der er begrænsninger, for man må kun have et vist antal DE (dyreenheder) pr. ha jord man har. Så hvis man har rigtig mange høns, så skal man selvfølgelig have mere jord end hvis man har en stamme hobby høns i haven, når loven skal følges.

Tusind tak Rudi. Jeg har set din besked og jeg har lige sendt en til dig ;)

Moskusænder

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 10 ſeptember , 2012, 18:00 »
Det er vist forskelligt hvor mange kyllinger de forskelige laver.

Tag nu bare ham som blev Danmarks mester på LU 2011, han havde lavet 20 kyllinger og sendt 5 afsted til udstilling og disse 5 blev så vinder dyrene.

Så er der dem som laver 400-500 kyllinger og som aldrig opnår det.

Men husk altid at min. 50 % bliver haner, og hvad skal de så bruges til ?? især hvis det er krydsninger. Høner kan nok godt sælges.
« Senest Redigeret: 10 ſeptember , 2012, 18:35 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub