Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lorterotten  (Læst 28844 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

• Passiv bruger
Sv: Lorterotten
« Svar #15 Dato: 17 Marts , 2014, 20:57 »
Hvis du ikke er helt hysterisk dyreven. Så bland havregryn op med gips og stil så kun rotterne kankomme til det. Evt i fælderne.
sådan kom vi af med vores rotte problem.

Hvad gør denne blanding? Har aldrig hørt om det før..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Janni Pedersen

• Passiv bruger
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
« Svar #16 Dato: 21 Marts , 2014, 16:40 »
gipsen størkner i maven så rotten dør med smerter fordi den ikke kan komme af med det. Det er meget smertefuld for dem

men omvendt er rotegift heller ikkeuskyldsrent. her dør  de af indre blødninger
Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 21 Marts , 2014, 22:21 »
Om rotten dør af forstoppelse, fordi mavesækken simpelthen holder op med at fungere eller om den dør lige så langsomt, fordi blodet ikke længere flyder rundt i årene, men ophober sig i organerne, som langsomt giver op ER vel egentlig i bund og grund en horribel død, som hverken er bedre eller værre!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 21 Marts , 2014, 22:47 »
Blodet holder ikke op med at flyde på rottegift- det holder op med at størkne. Oftest kommer blødningen ud i tarmene eller i tilfældige småsår i huden, hvor det fint kan komme væk uden at give smerter. Det er jo de steder, man får småridser, og der skal jo være hul, for at det løber ud af blodbanen. Mange vil derfor dø en smertefri død på rottegift. De bliver "bare" meget, meget trætte.

Gips derimod fylder op i mavesæk og tarm hvor det størkner og vist oven i købet udvider sig lidt i størkneprocessen. Det svarer til at have tarmslyng og det gør med sikkerhed ondt. Meget.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #19 Dato: 21 Marts , 2014, 23:05 »
Mange vil derfor dø en smertefri død på rottegift. De bliver "bare" meget, meget trætte.

Det er også sådan jeg har forstået virkningen af den rottegift som bruges nu om stunder. Trætheden indtræffer, når blodmængden, der er  tilbage i dyret, bliver så lav, at det giver problemer med at optage nok ilt til at de kan fungere. De bliver først trætte, derefter besvimer de, og går vel i koma, for derefter at sove lige ind i døden.   
Mvh
Erik Andersen

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #20 Dato: 21 Marts , 2014, 23:53 »
det er vel i princippet ligemeget hvordan rottegift virker, rotter jages /forgiftes hele året alle hunne har næsten unger, det tages der heller ingen hensyn til, og rotten er et snu dyr der skal ha en noget langsomvirkende gift, og gips er da trods alt ikk giftig for naturen, som så meget andet er.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #21 Dato: 22 Marts , 2014, 00:29 »
Nej, aflivningsmetoden, er i min verden, ikke ligegyldig. Jeg ser ingen grund til at levende væsener skal udsættes for lidelse, hvis det kan undgås.
Jeg tror heller ikke rottegiften er giftig for naturen. Hvis den placeres rigtigt burde det kun være rotterne der kommer til den.
Mvh
Erik Andersen

Offline Anja Jensen

• Passiv bruger
  • 3 høns i haven :)
« Svar #22 Dato: 22 Marts , 2014, 00:35 »
Min ene kat har allerede taget to rotter i år (som jeg har set).
Så cadeau til kattene; dem bliver rotterne i hvert fald ikke resistente overfor. Og døden er nok barbarisk, men dog naturlig.
Billedet er taget idag. Halen knaste, da han tyggede i den :-\
0,1 rød Italiener, 0,1 Königsberger, 0,1 Sølvhals.
Kyllinger klækker lystigt under Kønigsbergeren lige nu...
Cocker spaniel, 4 år, Goldenmix, 11 år, 2 kastrerede huskatte, 30 guldfisk i havedammen.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #23 Dato: 22 Marts , 2014, 00:52 »
Naturens 'rottefælder' er selvfølgelig at foretrække. Vores katte napper også en rotte i ny og næ. Det er dog kun hovedet de æder, resten får lov at ligge.
Mvh
Erik Andersen

Offline Anja Jensen

• Passiv bruger
  • 3 høns i haven :)
« Svar #24 Dato: 22 Marts , 2014, 01:30 »
Her er det halen, der bliver spist :o
0,1 rød Italiener, 0,1 Königsberger, 0,1 Sølvhals.
Kyllinger klækker lystigt under Kønigsbergeren lige nu...
Cocker spaniel, 4 år, Goldenmix, 11 år, 2 kastrerede huskatte, 30 guldfisk i havedammen.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #25 Dato: 22 Marts , 2014, 07:23 »
måske erik men jeg mener man finder både muse og rottegift, i de store rovfugle, så giften er jo sikkert helt ufarligt for naturen, der var for øvrigt gået en rotte i min minkfælde og den tog bruno, vores jack russel sig kærligt af, hurtigere end nogen gift, har længe haftmistanke om rotter, men vil ikk se rottemandens håndtering af gift, på min jord. af hensyn til mine dyr. der jo ikk får ekstra k vitamin i kosten

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 26 Marts , 2014, 09:15 »
Blodet holder ikke op med at flyde på rottegift- det holder op med at størkne. Oftest kommer blødningen ud i tarmene eller i tilfældige småsår i huden, hvor det fint kan komme væk uden at give smerter. Det er jo de steder, man får småridser, og der skal jo være hul, for at det løber ud af blodbanen. Mange vil derfor dø en smertefri død på rottegift. De bliver "bare" meget, meget trætte.
Hvis det er sådan, det forholder sig...så ville jeg da klart holde mig til rottegift, men det kræver, kan jeg forstå, at de for en rift eller sår, så de kan forbløde..det er nok ikke alle, der lige får det, hvis de som hos genboen bor fast under hønsehuset og spiser med hos hønsene :/
Mette

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 26 Marts , 2014, 09:16 »
Min ene kat har allerede taget to rotter i år (som jeg har set).
Så cadeau til kattene; dem bliver rotterne i hvert fald ikke resistente overfor. Og døden er nok barbarisk, men dog naturlig.
Billedet er taget idag. Halen knaste, da han tyggede i den :-\

Dygtig mis!! Naturlig død er klart nr 1, om det er katten eller en effektiv rottehund :)
« Senest Redigeret: 26 Marts , 2014, 10:07 Fra Metmus »
Mette

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 26 Marts , 2014, 21:29 »
Hvis du ikke er helt hysterisk dyreven. Så bland havregryn op med gips og stil så kun rotterne kankomme til det. Evt i fælderne.
sådan kom vi af med vores rotte problem.

Vi kan lige starte med de mulige konsekvenser af ovenstående forslag:

§ 28. Den, som ved overanstrengelse, vanrøgt eller på anden måde behandler dyr uforsvarligt, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år. Der skal ved udmålingen af straffen tages hensyn til, om der foreligger uforsvarlig eller grovere uforsvarlig behandling af dyr. Har forholdet haft karakter af mishandling, er straffen fængsel indtil 1 år, i gentagelsestilfælde indtil 2 år.

Det er efter min personligt opfattelse direkte tåbeligt at skilte med at man foreslår andre at mishandle dyr, uanset om det er skadedyr eller tamdyr, så har de alle krav på en værdig behandling, herunder også en værdig død.

I Danmark afliver man skadedyr som rotter med godkendte giftmidler (som private forøvrigt ikke selv må udlægge) via godkendte skadedyrsbekæmpere, eller via smækfælder der effektivt afliver dyret uden unødig smerte.

Folk udefra der besøger forum kan nemt ske at få en forkert opfattelse af hvordan hønseejere gør tingene, hvis de kommer ind og læser et forslag om bare at blande noget gips i noget guf til rotterne. Det stiller fjerkrae.dk i et for mig at se, meget dårligt lys når brugerne ytrer sådanne holdninger og forslag til dyremishandling.

Her på matriklen har det fungeret fint med smækfælder, stillet op langs væggene på loftet, da rotter helst bevæger sig langs vægge og ikke så gerne ude i det åbne. Men vi har så heller ikke haft problemer med rotter de sidste par år, heldigvis.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 26 Marts , 2014, 23:03 »
Vedr rottegift og rifter - rifter får vi alle masser af uden at tænke over det, også i tarmene. Det gør rotter også.