Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fældning  (Læst 4413 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Henrik 4400

• Gæst
Fældning
« Dato: 04 ſeptember , 2012, 10:49 »
Mine høns fælder voldsomt, der er fjer over det hele og hanen har kun en halefjer tilbage, er det normalt, har tidliger haft høns (20 år siden) husker ikke det var så voldsomt. De får korn, naturæg og riiiigelig grønt, håber ikke der er noget galt, de er iøvrigt også beskidte ved gattet, det husker jeg heller ikke fra tidliger. :-\
De er fra efterår 11, jeg har haft dem 3 mnd.

Normalt eller skal der gøres noget ?

Mvh. Henrik Andersen

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Fældning
« Svar #1 Dato: 04 ſeptember , 2012, 10:54 »
Der er vist ikke noget galt Henrik ;)

Det er forskelligt, hvor meget høns fælder - nogle smider lidt fjer hist og her og andre render næsten nøgne rundt, indtil det nye tøj vokser ud - jeg har begge slags høns ;)

Din hane er da heldig, at den har èn halefjer tilbage...så længe det varer ;D

Mht. beskidte numser - så kan de have/have haft lidt diarre - der kunne A38 eller/og kul måske hjælpe.....hvis du er sikker på, at det ikke er `lusekager`
« Senest Redigeret: 04 ſeptember , 2012, 11:02 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 04 ſeptember , 2012, 12:20 »
Alle høns fælder om efteråret og det siges (jævn før gamle bøger om fjerkræ) at det er de gode æglæggere, som smider det hele på en gang, og at det er de dovne som fælder lidt over en lang periode.

At du måske ikke huske så mange fjer, kan måske være fordi at hønsene måske åd dem.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Henrik 4400

• Gæst
« Svar #3 Dato: 04 ſeptember , 2012, 12:43 »
Tak for jeres svar, så er alt jo nok som det skal være, glæder mig til de bliver fine igen  ;D

Mvh. Henrik A

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 04 ſeptember , 2012, 18:26 »
Velkommen på forum, Henrik :D
Som de andre skriver, er der sandsynligvis ikke noget galt med dine høns /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #5 Dato: 04 ſeptember , 2012, 19:42 »
tja mine fælder også voldsomt nu. der ligger fjer alle steder. det ser nærmest ud som om der har været plukket høns ;D hønerne er dog ikke nøgne, men ret kedelige at se på.

har længe kun fået 1 æg hver 2 dag. fra samme høne. hun er også den der ser pænest ud i fjerdragten.

hvor lang tid varer sådan en fældning ca?
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 05 ſeptember , 2012, 12:20 »
Her er vi over den værste fældning og æg mængden er så småt begyndt at vende. Selvom jeg må have "dovne" høns. (den var s.. meget god Lene ;-))

Jeg har dog ikke oplevet halvnøgne høns og haner. Her er de kun nøgne som følge af hanens træden.

Offline HenrikAndersen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 07 ſeptember , 2012, 07:54 »
Hej Maja og andre, hvordan ved du det er den samme høne, jeg har en der jævnligt lægger vindæg og vil gerne vide hvem det er ??? uden at skulle side og kigge i redekassen hele dagen.
Har 4 høner, den ene er lidt bleger i kammen og ofte lidt på afstand af de øvrige, er det sansynligt det er henne ?

iøvrigt Henrik4400 = Henrik Andersen, kunne ikke logge på min profil den dag.

Mvh.
Henrik A
1-4 New Hampshire

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #8 Dato: 07 ſeptember , 2012, 16:31 »
jeg ved det er den ene høne da alle mine høner ligger forskellige æg, altså er der lidt forskel i farve og form og har jeg først set hvilken høne der ligger lige det æg, ved jeg hvem det er  :)

jeg har wyandotter og har kun to høner i samme farve som har været ægliggende hvor de alligevel ligger forskellige str æg. så nok derfor de er lidt forskellige, pga farve på hønerne.

har du helt ens høns kan du måske ikke se forskel på æggene og må ligge på lur og se hvem det er  ;D en anden ting der måske kan virke er at se hvem der bokker op når der er lagt et æg. men det kræver jo man fjerner alle æg så snart de er lagt, så det er nok heller ikke nemt.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.