Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hjælp, jeg har 2 skrukke høns  (Læst 3944 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bondepigen

• Passiv bruger
hjælp, jeg har 2 skrukke høns
« Dato: 03 ſeptember , 2012, 19:39 »
jeg er helt ny hønse-ejer, jeg har 4 maranhøns, og 1 australorpshøne. De er nu ca 6 måneder gamle, og 2 af dem har nu lagt i deres rede i ca 14 dage....
Jeg har forsøgt at finde nogle befrugtede æg til dem, maran eller orpington, men det lader ikke til at de er til at skaffe på denne tid af året.
Jeg har læst om hvordan man "afskrukker" en høne, noget med at sætte dem under en spand, men DET vil jeg trods alt ikke byde dem! Jeg syntes bare også det er synd at de bare ligger der, dag ud og dag ind, uden der kommer noget ud af det.
Det gør ikke noget at de ikke lægger æg, tænker mere på hønsenes velfærd.
Hvor lang tid ligger høner skruk, når der ikke kommer noget ud af æggene?
Modtager gerne et par gode råd!

mange bekymrede hilsner fra sarina
0.1 australorps (Lopsie)
0.2 maran (Rasmine, Gertrud)
0.0.6 gul orpington
1.2 får (Arnold, Alvilda, Andrea)
1.1 berner sennen hunde (Ashlan, Biska)
0.2.2 røde katte
1.0 ægtemand (Tim)

Offline Irene J.

• Passiv bruger
Sv: hjælp, jeg har 2 skrukke høns
« Svar #1 Dato: 03 ſeptember , 2012, 22:22 »
Jeg er i den grad ikke hønseekspert. Men jeg har dog haft skrukke hønsepiger. Og derfor svarer jeg på dit indlæg...

I min verden skal naturen forblive natur - og dine høns er skruk indtil de selv vælger at gå fra reden.
De lider ikke - husk på, at det er hormoner og genetik, der byder dem at ligge på reden og ikke tvang.
Hvis du kan finde æg fra en eller anden race, end dem du allerede har forsøgt dig med, vil det kunne give dem et resultat at ruge. Og det vil kunne give både dig og hønsene en tilfredsstillelse.
Men i naturen vil alle "skrukninger" vel ikke give resultat??? Og derfor mener jeg ikke, at du skal have det skidt med at de ruger - en dag vil de rejse sig fra reden og leve livet videre...

Hvis jeg ikke har ret i min betragtning, vil jeg blive glad, hvis nogen af de "hardcore" hønseejere giver et råd :-).   

Offline bondepigen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 04 ſeptember , 2012, 08:54 »
Tusind tak Irene, det hjælper lidt på bekymringerne
0.1 australorps (Lopsie)
0.0.6 gul orpington
0.2.2 røde katte
1.0 ægtemand (Tim)

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 04 ſeptember , 2012, 08:56 »
Når de skrukker stiger deres temperatur - du skal prøve så vidt mulig at køle deres temperatur med. Evt at gi' dem et bur uden bund...
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline karoline

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 04 ſeptember , 2012, 09:28 »
Hej.

Hvis du ikke kan skaffe rugeæg til dine skrukker, kan du jo forsøge at finde nogle daggamle kyllinger og lægge dem under hønerne.

Jeg har længe søgt efter daggamle kyllinger til mine skrukker (som desværre rugede forgæves), og for mig ser det ud som om der kun er daggamle kyllinger i Jylland  ;)

Jeg ved at Rixen herindefra har kyllinger fra gule orpington, klækket i weekenden. Hun bor i Aalestrup/Hobro, ved ikke hvor langt det er fra dig...

Ellers søg på dba og guloggratis.
Der er ikke ret mange der har kyllinger nu, så det kan være du bliver nødt til at tage en anden race end nu ellers havde tænkt dig (hvis du ikke vil beholde dem, kan du jo evt sælge eller slagte dem når skruk ikke vil passe dem mere).

Karoline

Ps mine skrukker lagde sig i uge 30, og de ruger trofast endnu...
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline bondepigen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 04 ſeptember , 2012, 09:42 »
tak Karoline, ja måske var små kyller en god ide, og det er vel egentlig ligegyldigt hvilken race det er, så måske jeg lige skulle kigge efter kyller  :) Der er små 2 timers kørsel til Ålestrup, så det var måske en ide :)
0.1 australorps (Lopsie)
0.0.6 gul orpington
0.2.2 røde katte
1.0 ægtemand (Tim)

Offline karoline

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 04 ſeptember , 2012, 10:34 »
Du skal bare huske at kyllingerne skal være så nyklækkede som muligt!

Jeg mener at man siger max 4-6 dage gamle. Ellers kan kyllingerne ikke finde ud af at hønen = varme.

Held og lykke med søgningen :)

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 04 ſeptember , 2012, 22:45 »
Jeg har det OK med at afskrukke vha. den sorte spand i en dag eller to, alternativet, er jo at hønen ligger i flere uger, hvor den jo kun spiser og drikker én gang i døgnet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline bondepigen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 05 ſeptember , 2012, 07:10 »
hej Marianne
hmm, ja du har måske ret i at det er bedre at lukke den inde i et døgn, syntes bare det lyder lidt voldsomt.... men selvfølgelig er det også hårdt for dem at ligge så længe, og så helt uden grund  :-\ det værste er, at nu har høne nummer 3 lagt sig... sig mig, smitter det at være skruk????
HVIS man nu skal bruge det med spanden, hvordan gør man så helt præcist, og hvor stor en spand??
0.1 australorps (Lopsie)
0.0.6 gul orpington
0.2.2 røde katte
1.0 ægtemand (Tim)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 06 ſeptember , 2012, 21:43 »
Jeg har brugt en stor murerspand til dværghøns, jeg lægger en pind under og en tung sten over, pinden så der kan komme luft ind. Jeg lader hønen spise og drikke om morgenen og aftenen. Hvis man starter afskrukningen ret hurtigt, kan de som regel afskrukkes på et døgn eller to. Hvis de har ligget i længere tid, kan det tage længere tid at afskrukke.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk