Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Opskrift på luse udryddelse, hjælp mig!!!  (Læst 6980 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ayalone

• Passiv bruger
Opskrift på luse udryddelse, hjælp mig!!!
« Dato: 31 August , 2012, 19:52 »
Er der nogle der vil give mig deres version af hvordan vi går til værks med at få høns og hus luse frit? Gerne slavisk fra A til B, tak ;)

Har først for nylig opdaget at de små kravlende dyr (på os) stammer fra hønsehuset.

Har købt Staldchok og sprayet to gange, stadig masser af lus. Der er også muget ud. Og indkøbt en anden version af Drop Lop fra Amerika.

Hvad er alternativet, andet end at de lader livet?

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
Sv: Opskrift på luse udryddelse, hjælp mig!!!
« Svar #1 Dato: 31 August , 2012, 20:06 »
Uha, det lyder drastisk / desperat  :o
Hvis staldchok i rumpen og under vingerne,  alene ikke har kunnet gøre det , så ville jeg kalke huset indvendig. Man kan også gi en ordentlig gang staldchok og holde døre vinduer lukket 15 min ( altså mens dyrene er ude  :police: ) . Det skulle da fjerne alt levende krible krable ;D
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #2 Dato: 01 ſeptember , 2012, 09:12 »
Du skal da ikke aflive dine høns pga. lus!

Men du skal være meget målrettet for at komme dem til livs.
1. Først skal huset gøres rent. Alt bundmateriale skal ud. Om du vil kalke er op til dig, det er godt for mange ting. Inventaret sprøjtes grundigt med staldchok og døre og vinduer lukkes af en times tid.
2. SAMME DAG giver du alle dyr et sprøjt under hver vinge og et sprøjt i rumpetten.
3. Efter en uge skal alle dyr (og måske huset) have en tur til

Ovenstående tager krible-krable, men hvis du har svært ved at få sprøjtet alle steder i huset, så kan du måske supplere med en røgbombe fra america-thisted (mens lad være med at gøre det mens hønsene er i huset, selvom det står i brugsanvisningen).

Når du har været alt igennem kan du bruge drop-lop forebyggende, men det tager altså ikke massive angreb af lus og lopper.

God arbejdslyst!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Ayalone

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 01 ſeptember , 2012, 13:23 »
Tak. Har sprøjtet huset to gange hvor døren har været lukket et par timer imens. Hønsene har fået i måsen fik dog ikke givet under vingerne.

Der vrimler stadig med lus på indgangsdøren og sikkert i resten af huset.

Er der en måde hvorpå vi ikke selv bliver overdænget af lus mens vi gør det?

Har en nyfødt og vil ikke slæbe alle de kræ med indenfor  :-\

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 01 ſeptember , 2012, 13:34 »
Er du sikker på at det er lus.. Det kunne nu godt lyde som blodmider, hvis de sidder på indgangsdøren (karmen ? ). Der er rigtig mange der har mider i år med det fugtige vejr.

Kalkning er rigtigt virkningsfuldt, det udtørrer og gør det svært for utøjet at overleve. Men det er nok svært at undgå at utøjet kommer på jer mens I gør rent og kalker. Så direkte i bad bagefter?
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 02 ſeptember , 2012, 21:51 »
I en tidligere tråd var der et link til en damprenser på tilbud. Det var måske værd at prøve.

Hvis det er blodmider (og det lyder sådan, hvis det er så volsomt), så skal de brændes af/varmes væk/sprøjtes direkte på el. lign. og det er ikke nemt...

Jeg havde selv et anbreb af blodmider sidste år og det var det absolut værste jeg har oplevet som hønseejer, der var jeg godt nok lige ved at sætte en tændstik til hele hytten. MEN det kan godt lade sig gøre, det kræver en stor indsats i 14 dage og så er det overstået. Søg på tidligere tråde, så finder du en masse om emnet.

Jeg hepper på dig /o ;)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 02 ſeptember , 2012, 22:28 »
Jeg er klar over at det stadig er på 'forsøgsstadiet', men Hemexide og Tør Øko Sug, siges jo at kunne gøre kål på blodmider, så måske et forsøg værd.

I det beskrevne tilfælde tror jeg dog ikke det er nok at følge anvisningen på sækken om at sprede 1 håndfuld pr m2 gulvareal. Jeg ville anbefale at anskaffe en 'forstøver' (til pulver) så man kan sprøjte/puste det i et tyndt lag også på vægge og i loft.
Og selv om det siges at være uskadeligt, ville jeg nok vælge at bruge en passende støvmaske samt beskyttelsesbriller til et sådant arbejde.
Mvh
Erik Andersen

Offline Ayalone

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 06 ſeptember , 2012, 08:35 »
Tusind tak for svar, sætter stor pris på hjælpen  /o

Må indrømme jeg har været tæt ved at sætte en tændstik til hele l......

Det er også fordi det er så fandens svært at finde tid til at få det gjort, nu vi har en lille baby. Bare det herinde halter jo, fordi tiden går med hende. Men det ved i jo nok  ;)

Har en gasbrænder og har været i gang med at brænde dem af. Er stadig ikke sikker på om det er blodmider, men fremgangsmåden er vel den samme.

Hvad er bedst at rense huset i?

Altså vi kalker, men det er jo først efter rengøringen.

Vil i skrive hvad vi skal gøre efter der er muget ud osv?

Har muget og sprøjtet, men de er der stadig og nogle af dem er sikkert også æg og sådan.

Vil helst undgå at købe alt for meget mere, tænker på Hemixide.

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 06 ſeptember , 2012, 09:04 »
Jeg var tidligere på året plaget af noget lignende. Det viste sig at være mikroedderkopper i tusindvis..... Jeg skurede døråbningen og så var de pist væk. Men jeg vil sent glemme den klamme kriblen i hår og på kroppen hver eneste gang jeg havde været i nærheden af hønsehuset. Jeg håber du slipper af med skidtet meget hurtigt.
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 06 ſeptember , 2012, 09:21 »
Du behøver ikke rense huset i noget specielt, når du også kalker - det slår alt ihjel. Hvis du gerne vil vaske ned, så gør det bare med almindelig sæbe inden kalkningen.
Efter kalkningen skal du sprøjte alle revner og sprækker med stald-chok et par gange over den følgende uge, så du er sikker på, at alle dem, der gemmer sig og kommer frem efterfølgende også bliver slået ihjel.

Gasbrænderen er meget effektiv /o Sammen med kalkning og stald-chok var det sådan jeg fik udryddet vores blodmider. Det KAN lade sig gøre!

Hvis du ikke er sikker på havd det er, så husk også at sprøjte hønsene i forbindelse med rengøringen, under vingerne og i rumpen. Og så igen en uge efter.

God arbejdslyst! :angel:
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline lonesj

• Passiv bruger
    • www.svenstrup-jensen.dk
« Svar #10 Dato: 06 ſeptember , 2012, 09:38 »
Vi havde et massivt angreb af blodmider i sommer, og gjorde følgende:
- gjorde huset rent og fjernede alt inventar
- sprøjtede med insektspray og lukke døre og vinduer i ½ time
- højtryksrensede
- kalkede
- sprøjtede med insektspray igen
- gav hønsene flydende Frontline under vingerne og i rumpen

Vi har ikke set en mide siden...
1.5 Brahma 0.1 sort Orpington, 0.1 labrador, 1.1 kat, 1.1 heste, 1.1 marsvin, 1.0 kanin,  1.0 mand og 1.1 børn

Offline Ayalone

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 06 ſeptember , 2012, 18:38 »
Igen tak  ;)

Altså er det nødvendigt at højtryksrense?
Tror ikke en gang vi har en haveslange, det er et lejet hus. ::)

Dvs:

1. Sprøjte (er gjort to gange)
2. Brændte af i karmen i går, turde ikke mere pga af spånerne derinde.
3. Vaske ned i sæbe
4. Kalke i alm. kalk
5. Sprøjte i huset og på dyr
6. Gentage spray på dyr og hus efter en uges tid?

Er mon nødvendigt med rengøring igen?

Offline Ayalone

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 06 ſeptember , 2012, 18:46 »
Forresten, så er der ikke en eneste af dem der ligner blodmider. De er alle lyse, men jeg kan tage fejl. Vi er nok bare vildt angrebet, siden de bor i dørkarmen. De er lys brune/grålige og sidder også i klaser ved døråbningen. Har ikke bevæget mig længere ind for at se status i huset!!!

Offline Henrik givskud

• Bruger
« Svar #13 Dato: 07 ſeptember , 2012, 08:04 »
Det der lyder mest som små nyklækkede edderkopper og det passer vel også med årstiden. Jeg bruger stalosan F efter rengøring af hønsehuset, et lille drys på gulv og inventar også inden i redekasserne og der hvor sidepindene møder vægene, også halm ovenpå. Jeg har ikke set en blodmide i huset siden jeg begyndte at bruge stalosan F, og det er så nemt at bruge. Med mindre man vil bruge frontline eller lign. så tror jeg det er svært at holde hønsene 100 % fri for lus på denne årstid, for bare der lander en grossenollekok i hønsegården har de det igen.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #14 Dato: 07 ſeptember , 2012, 09:23 »
Jeg har altid brugt Stalosan F under sandet i mit hønsehus (gulv og møgbrædt), men det forhindrede ikke et massivt angreb af blodmider hos mig sidste år...
« Senest Redigeret: 07 ſeptember , 2012, 15:32 Fra Tanja S.B. »
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk