Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: HøneMor hakker Kyllingerne  (Læst 3733 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mama5

• Passiv bruger
HøneMor hakker Kyllingerne
« Dato: 28 August , 2012, 16:27 »
Her kommer lige et par spørgsmål omkring opførsel hos skruk

Den ene kylling sad desværre fast i mellem nogle brædder i vores gamle hønsehus... hvordan og hvorledes - spørg mig ikke, men det lykkedes den at sidde meget fast -
Vi hjalp den fri, og lukkede moderen og kyllingerne ud i den store hønsegård.
Hønemor går amok og hakker den lille stakkel adskillige gange inden jeg kunne redde den lille kylling fra hende.
Vi tog den ind, gav den mad, vaskede dens sår fra moderens hakkerier osv.
Den haltede dog meget på det ene ben, men det ser ikke brækket ud.

Da vi så lukker Hønemor ind sammen med de andre kyllinger for at sove, går hun amok! og hakker ud efter dem og jagter dem rundt.
Til sidst fik vi hende ud, og hun gik straks ind til de andre voksne høns og skabte en værre ballade derinde, fordi den ene lå på æg. Så hun hakkede hønen væk, så hun kunne lægge på hendes æg...

Så lige nu er alle 7 kyllinger uden deres mor, og vi har en hønemor som skaber meget ballade pt i hønsegarden..
Hvad gør vi?  Vi har allerede en udvej, hvis vi ikke kan gøre andet..

Kyllingerne er ca. 7-8 uger gamle..
Hun har selv ruget dem ud og passet dem, og de har et hønsehus samt en hønsegård for dem selv midt inde i den store hønsegård.

Offline Rudy

• Bruger
Sv: HøneMor hakker Kyllingerne
« Svar #1 Dato: 28 August , 2012, 16:56 »
Når kyllingerne er 7-8 uger er det jo helt naturligt at skukken ikke vil kendes ved kyllingerne mere. Enkelte skrukhøns kan blive ret voldsomme i deres afvisning, men det er dog slet ikke det der er normalt.

Offline Mama5

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 August , 2012, 17:10 »
Ok - vidste ikke at de kunne være så unge, før de risikerede at skulle "stå på deres egne ben"..

Super - tak - så holder vi lige lidt øje med hende den hidsige.. :)

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 28 August , 2012, 17:24 »
Mon ikke hun er blevet glad for at komme ind i den voksne flok igen, og er blevet sur over at en af kyllingerne er fulgte med, og så er hun da blevet rigtig træt da hun bliver sat til bage til børnehaven.
Jeg tror du skal regne med at hun er færdig med det hold kyllinger som Rudy siger, og nogle gange, går de meget før de 7-8 uger.
Dog skal hun jo ikke igen lægge sig på æg, det vil give ballade, hos hønen der faktisk lå på æggene, men nogle høner er meget ruge glade, jeg har også en der på kort tid gik fra at være mor til at ruge igen, men det fik hun så ikke lov til.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Adamjomaa

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 August , 2012, 17:26 »
Min skruk er også gået fra sine kyllinger på 9 uger. Det er gået fredeligt og kyllingerne må stadig godt gå med hende uden at få hak. Dog er der en enkelt høne kylling der ikke må, hun bliver jaget væk fra maden af moren vis hun er, kyllingen kan stadig gå med sine brødre og søstre uden problemer. Har ingen anelse om hvorfor hun ikke vil have den kylling i nerheden af sig.

Mvh Adam
0.2 gule dværg wyandotter.
0.3 lohmann tror jeg.
0.1 blanding mellem dværg wyandotte og dværg australorps.
0.5 dværg australorps i blandede farver.