Hej
Jeg har nu de sidste 2 år haft et problem med mine høns som jeg ved at mange andre også har prøvet. For et år siden valgte jeg at aflive alle og starte forfra fordi stort set alle var forkølede, rallede og nyste. I foråret købte jeg så nogle nye høns af en seriøs opdrætter og jeg regnede selvfølgelig ikke med at de fejlede noget, men da jeg kom hjem med dem opdagede jeg at de nyste jævnligt. Jeg valgte så ikke at tænke nærmere over det, men alligevel ringede jeg til ham jeg havde købt dem af og konfronterede ham med at de ikke var raske. Han havde slet ikke lagt mærke til noget og derfor var der ikke noget at gøre. Siden er det gået lidt op og ned, og for en uge siden aflivede jeg den 3. høne fordi den nu havde rallet længe nok.
For noget tid siden købte jeg også nogle fodbefjerede dværge, og noget tid efter opdagede jeg så også at de nyste lidt en gang imellem dog uden rallen. Det har været sådan lige siden jeg fik dem og det er stadig sådan, men ellers virker de jo helt friske. Jeg forstår simpelthen ikke hvad der er galt. Orm tror jeg ikke det er da de hverken kaster hovedet til siden eller noget andet. Jeg undrer mig bare over hvad det skyldes.
Er det normalt at høns nyser en lille smule hele året rundt?
Kan det være at jeg bare er lidt for opmærksom på hvordan hønsene har det? De går jo til syneladende rundt og lever i bedste velgående, fin kulør på kam og de er altid friske.
Hvad gør avlere som har mange flere høns end jeg har når sådanne problemer opstår. De kan vel ikke bare aflive alle høns pludselig fordi de nyser lidt.
Håber at nogen har et svar
Jeg er bare lidt forvirret over hele tiden at have "syge høns" når de efter min egen vurdering får den bedste behandling de kan få. Og tilsyneladende er der jo ikke noget at gøre ved det, har talt med dyrlægen flere gange om det.