@Janni - det kommer lidt an på, hvilken infektion dyret bliver angrebet af, men den kloge mand har desværre ret. Jeg fik samme forklaring og prognose for min Lille Røde af dyrlægen sidste forår.
Lille Røde fik i marts sidste år problemer med vejrtrækningen og blev hos dyrlægen behandlet med penicillin. 2 måneder senere var den gal igen, og denne gang fik jeg at vide, at hendes lunger temmelig sikkert var skadet af infektionen. Denne gang blev hun behandlet med penicillin og kortison. Røde blev `rask`og velfungerende igen efter behandlingen men dyrlægens prognose for Røde kom til at holde stik. Ca. hver tredie måned - i alt 6 gange - nåede Røde at blive behandlet med en kortisonsprøjte og få det fint igen, inden kortisonen ikke længere kunne holde gang i de skadede lunger, og vi måtte sige farvel til hende 1 år og 2 måneder senere.
Man skal dog lade være med at dødsdømme alle høns og fugle, som får en lungebeændelse eller en forkølelse, som også påvirker lungerne, da det som tidligere nævnt ikke er alle infektioner, som sætter sig kronisk og ødelægger lungevævet. I de fleste tilfælde vil en pecillinkur kunne kurere hønsene.
Da Baby i sin tid flyttede ind her, udviklede hun er slem forkølelse, som satte sig på lungerne -hun var ok fungerende..dog noget træt pga af den generende rallen, hun lød som en kaffemaskine, som i laaang tid burde være afkalket og man kunne høre hende på lang afstand. Jeg nåede ikke til dyrlæge med hende, men gav hende en 8 dages penicillinkur. Baby blev helt rask igen og der har ikke været tilbagefald i 1½ år