Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mad til de små  (Læst 1476 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
Mad til de små
« Dato: 25 August , 2012, 23:16 »
Jeg har skruk på hjernen og er i tvivl om hvordan jeg gør det bedst for de små kyllinger som gerne skulle komme ud næste weekend.

Jeg har ladet skruk ruge i huset og det er gået rigtig godt. Selvom hun godt kunne være lidt mere skrap overfor de andre høner som maser sig ind og lægger æg hos hende.

Da hun ligger for højt oppe vil jeg flytte hende og kyllinger ned i en kasse på gulvet. Jeg vil lade hende gå med flokken og håber at det vil gå. Men hvordan gør jeg med startfoder og vand? Skal jeg gemme det bag hegn inde i huset så kun kyllerne kan komme til? Vil de selv kunne finde frem til det? Når nu mor ikke kan komme igennem hegnet?

Hvad gør i andre?

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Mad til de små
« Svar #1 Dato: 25 August , 2012, 23:46 »
Hos mig æder alle alt, så er der ikke noget problem  :)
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 25 August , 2012, 23:48 »
Selvom hun godt kunne være lidt mere skrap overfor de andre høner som maser sig ind og lægger æg hos hende.

Dette er ganske naturligt. Skrapheden kommer når kyllingerne klækker.

Men hvordan gør jeg med startfoder og vand? Skal jeg gemme det bag hegn inde i huset så kun kyllerne kan komme til? Vil de selv kunne finde frem til det? Når nu mor ikke kan komme igennem hegnet?

Mht vand kan du få nogle små vandings'automater' som kan bruges til katte eller kyllinger i enhver dyrehandel. De store høns vil sikkert også drikke fra dem så de skal fyldes ofte.

Skrukken viser jo kyllingerne hvor der er mad, så umiddelbart er det ikke en god ide at fodre et sted hvor skrukken ikke har adgang.

De kyllinger, der er udruget i hønsehuset hos mig, er blevet fodret ved at jeg, når jeg hældte foder i automaten til de store høns, så også spredte lidt startfoder ved siden af automaten. Selvfølgelig blev nogle af de voksne høns fristet til at æde noget af startfoderet, men kyllingerne fik ihvertfald hvad de havde behov for.
Mvh
Erik Andersen

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 August , 2012, 13:54 »
Ina og Erik endnu engang tak for jeres ekspertise. Så kom der ro på det "problem" :-)

Kan godt se at det ikke er nogen god ide hvis skrukken ikke kan komme til at vis dem foderet. Jeg stiller et par små vand automater op på gulvet og drysser med lidt startfoder.

Offline Hundstrup

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 August , 2012, 14:12 »
Jeg har dværgkyllinger på 3 uger. Vi valgte at købe et brugt kaninbur, og lavede selv en lille gård (som senere kan bruges som hønsefræser i køkkenhaven), den blev overdækket med en plexiglasplade, alt blev placeret midt i den store hønsegård, så mor og kyller går sammen. At arrangementet blev sådan skyldes mest at de små kunne komme ud gennem hegnet, så merprisen for at hegne hele hønsegården med vollierenet var nok blevet den samme. Vi skal jo også have kyller næste år, så kan alt genbruges ;o)