Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: ingen æg :-(  (Læst 5849 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mette A

• Passiv bruger
ingen æg :-(
« Dato: 24 August , 2012, 22:24 »
Nogen, der kan hjælpe lidt?
Vi har hønsehold i haven, men får desværre ingen æg. I foråret havde vi 5 dværgwyandotter, men efter et rævebesøg har vi nu 1 dværgwyandot og 5 dværgorpingtoner. Ingen af dem er haner.
Hele året - altså med begge hønsehold - har vi kun fået 1-2 æg om ugen. I alt! Og det forstår jeg simpelthen ikke. Hønsene har et fint hønsehus med redekasser, og de har lov til at færdes frit i hønsegården og det tilstødende bed, så de har ca 2 x 25 m2 som udeareal. De finder selv grønt og lidt insekter mm i bedet, så får de lidt madsrester og desuden har de fri adgang købefoder (piller) til æglæggende høns (vi har forsøgt to forskellige slags) og selvfølgelig vand.
Jeg kan ikke se, hvad det er der går galt. Hønsene går tidligt til ro - ved 18-tiden om sommeren - ellers kan jeg ikke se noget, der skiller dem ud fra andre høns.
Vores nuværende høns lagde æg indtil den dag, vi modtog dem. I mellemtiden har to af dem skrukket og fået lov at ruge æg ud, så den del kan de godt finde ud af.
Nogen forslag til, hvad der går galt?

Vh Mette

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: ingen æg :-(
« Svar #1 Dato: 24 August , 2012, 22:35 »
Det er svært at sige hvad årsagen til manglende æg er i de enkelte tilfælde.

To ting der selvfølgelig reducerer mængden af æg er skrukning og fældning.

Det lyder som om fodringen ikke er årsagen. Jeg hæftede mig især ved en enkelt oplysning i din tråd.
'Hønsene går tidligt til ro - ved 18-tiden om sommeren'

Det er altså ikke normalt for høns. De går typisk til ro omkring skumringen. Mine går ind nu ved 2030 - 2100 tiden afhængig af om det er overskyet eller ikke.

Har du checket for utøj som lus og blodmider? Hvordan er den generelle helbredstilstand? Er de livlige og i vigør i dagtimerne, og har de flotte røde kamme osv.? Hvordan ser de ud i måsen?
Mvh
Erik Andersen

Offline mette A

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 24 August , 2012, 22:41 »
Hønsene virker ,som om de er trivsel. Fine i fjerdragten og kammen. Og de gokker lystigt, når de ser os. Sandbader og skraber og opfører sig generelt, som de bør.
Der er en skråning og plankeværk bag hønsegården, der gør, at hønsegården ligger i skygge fra ved 18-tiden, og så går hønsene ind i huset. De bliver lukket ud ved 7-tiden om morgenen.

Vh Mette

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 24 August , 2012, 22:46 »
Man siger, at fede høns ikke lægger æg, måske har de det "for godt"?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 24 August , 2012, 22:56 »
Det er jo normalt også et problem.

Men, med 6 høns på 50 m2 hønsegård, og fodring med æglægningspiller, og lidt restemad, burde det ikke være problemet/årsagen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #5 Dato: 24 August , 2012, 23:02 »
Du skriver at jeres nuværende høns lagde æg indtil den dag I modtog dem. Det er meget almindeligt at høns ophører med at ligge æg for en periode når de flyttes. Det er en stress situation for dem.
Et rævebesøg er også en stress udløser så det kan også give æg pause.
Undersøg, evt. Ved ikke at lukke dem på friland en enkelt dag eller to om de har en rede andet steds i haven fks. Under en busk hvor de ligger æggene.
Ligger der mange fjer i hønsegården så er de i fældning og holder så æg pause. Det er pt. Tilfældet hos mine høns.

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #6 Dato: 24 August , 2012, 23:11 »
Mine lagde i en periode heller ikke så mange æg. Mente ikke de havde utøj, men opdagede at der om natten var en hel hær af blodmider.+lus.
Tjek en ekstra gang, bare for at udelukke det.
Og så har der også varet en bunke æg i et krat ;)
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 24 August , 2012, 23:15 »
Mine skrukker eller taber fjerdragten på skift, kun et par stykker lægger stadig et æg ind i mellem, ellers er det ret sløjt her.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #8 Dato: 24 August , 2012, 23:19 »
Mine skrukker eller taber fjerdragten på skift, kun et par stykker lægger stadig et æg ind i mellem, ellers er det ret sløjt her.
Fuldstændig samme tilstand her

Offline Ana Hansen

• Passiv bruger
  • Beware of the chickens! Hehe:D
« Svar #9 Dato: 25 August , 2012, 08:11 »
Ja, efter ræven kom hos mig, kom der kun 1-2 æg i hønsehuset. Så opdagede vi en hemmelig rede ved brændestakken, og en i et blomsterbed. Så nede på squashhøjen, og nu kan vi ikke finde deres gemmested.
Hilsen Ana
 Forskellige Orpingtons, en Silkehans, en Araucana... Og lige et par kyllinger! Kyllingesæsonen er startet- igen!

Offline mette A

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 25 August , 2012, 09:46 »
Tak for svarene!

Jeg vil lige have tjekket for blodmider. Det har jeg ikke prøvet, da hønsene jo bort set fra de manglende æg, virker som om de trives.
Vi har udelukket skjulte reder, da det nu har stået på siden foråret og med to forskellige hønseflokke. Og så har vi haft skrukhøns i mellemtiden, der ledte efter æg at ligge på.
Jeg ved godt, æglægningen kan gå lidt i stå ved flytning, men vi fik de nye høns sidst i maj, så den undskyldning har de ikke mere. Og æglægningen var allerede gået ned med den gamle flok. Den ene høne har tabt mange fjer, men det gælder kun den ene og igen kan det ikke forklare så langvarig en periode med kun ca et æg om ugen fra en hønseflok på 6.
Hønsene spiser godt af foderpillerne, så de burde ikke være i for god foderstand.

Indtil videre er blodmider vist det bedste bud.

Vh Mette

Offline Lis V

• Passiv bruger
ingen æg :-(
« Svar #11 Dato: 25 August , 2012, 10:42 »
Nogle høns fælder meget og andre lidt. Hos mig fælder den ene voldsomt, mens de to andre kun afsløres af de fjer de efterlader under pinden. Jeg har ikke fået æg i to måneder pga fældning og skruk. Nu er de så småt ved at starte igen. Men da jeg fik mine høns gik der næsten to måneder før det første æg kom.
Jeg ville tjekke hønsene for div utøj, og ellers væbne mig med den svære tålmodighed. Jeg håber der kommer fut i æglægningen inden længe.
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 25 August , 2012, 22:11 »
Fuldstændig samme tilstand her

Og her.....nøj hvor de fælder. 1 gang jeg oplever det så voldsomt. Vi får næsten ingen æg, men jeg kan da lave en dyne eller to ;-)

Offline mette A

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 25 August , 2012, 23:08 »
Øv, der VAR blodmider derude. Hm, så står den på rengøring i morgen

Igen, tak for hjælpen!

Vh Mette

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 25 August , 2012, 23:15 »
Åh nej, hvor trist.

Der er så mange der har problemer med angreb af disse små satanner i år. Vejret har efter sigende været noget nær optimalt for dem.

Krydser fingre for at I kan få has på dem.
Mvh
Erik Andersen