Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: knuste æg  (Læst 3353 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ekliptika

• Passiv bruger
knuste æg
« Dato: 24 August , 2012, 22:17 »
Ja det er jo ingen sygdom, men NØJ hvor er det ærgerligt. Mine høns knuser eller i hvert fald krakelerer det halve af de æg de lægger. De har en rede med hø stående på gulvet og en lidt større en meter oppe. De knuser æggene begge steder. Er der nogen der kender forklaringen og gode råd mod problemet?
0.2 Maran
1.5 Araucana

Offline Silkemor

• Bruger
Sv: knuste æg
« Svar #1 Dato: 24 August , 2012, 22:42 »
Har ikke lige noget svar på hvorfor de gør det men måske du skulle prøve med en forsvindingsredekasse?
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 24 August , 2012, 22:51 »
Ideen med forsvindingsreder er god, hvis man vel at mærke kan få hønsene til at bruge dem.

Jeg stillede spørgsmålet om brug af disse reder herinde på et tidspunkt (jeg havde 1.2 Orpington gående, som absolut syntes at de skulle æde deres æg), og ud fra hvad jeg fik af tilbagemeldinger valgte jeg ikke at foretage investeringen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Ekliptika

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 24 August , 2012, 23:20 »
Jeg har selv tænkt lidt på forsvindingsreder. Tja...bare man kunne opdrage høns altså!
0.2 Maran
1.5 Araucana

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 24 August , 2012, 23:28 »
Lise

Inden du smider flere hundrede kroner ud til forsvindingsreder, så giv lige lidt mere information.
Din profil siger at du har 2 voksne høns. Holder det stadig???????
Mvh
Erik Andersen

Offline Ekliptika

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 24 August , 2012, 23:49 »
Ja det er de eneste voksne jeg har :)
Men ved siden af går 4 faverolles kyllinger og 4 araucanakyllinger som jeg ikke kan holde til at vente på bliver voksne og enten galer eller lægger ;D
0.2 Maran
1.5 Araucana

Offline Ekliptika

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 24 August , 2012, 23:56 »
Det er jo netop helt forfærdeligt at de knuser de dyrebare æg, når der nu højst kommer to om dagen, forstår du nok :'(
0.2 Maran
1.5 Araucana

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #7 Dato: 26 August , 2012, 12:25 »
Først ville jeg nu lige hive de ødelagte skaller ud, og kigge dem grundigt efter... Er de tykke og kraftige, eller er de tynde og skrøbelige....

Høns er jo ikke ligefrem blide ved æggene...

Det sker da også her, at der af og til ryger et æg eller to, på den konto... For af og til, er der både 2 eller 3 høns i samme kasse....

Så umiddelbart vil jeg gætte på, det eneste du kan gøre, er at prøve med mere halm i kasserne, og et større tilskud af kalk og skaller.... Evt også vitamin tilskuddet Vispumin...

Men selvfølgelig... Har du muligheden, og kan sætte noget video overvågning på, så får du chancen for at se, om det er bevidst hønsene ødelægger æggene, eller det er såkaldte Accidental Losses.... Det sidste kan man jo gøre noget ved, til det første, er der vel kun tilbage, at sige Velbekomme...

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 26 August , 2012, 14:14 »
Jeg var denne tur igennem sidste efterår og var ved at blive skør af konstant skifte redematriale ud. Men jeg syntes at det er blevet meget bedre nu. Jeg får da indimellem et tyndskallet/knust æg men ikke så tit som før. De får både vispumin og har fri adgang til skaller.

I starten kartede de rundt inde i kasserne og ligemeget hvor tykt lag spåner/halm jeg lagde, blev æggene lagt på bunden. Det  er blevet klart bedre efter de er blevet 1 år på bagen.

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #9 Dato: 26 August , 2012, 15:32 »
Du kunne prøve at hænge et sort klæde eller filt foran på redekassen. Lav den i lange strimler så de kan smutte ind uden problemer. Somme tidet kan det hjælpe hvis æggene bliver lagt i mørke.
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk