Hej
Her vil jeg så godt give mit besyv med selv om emnet når er drejet væk fra hvad dert gik ud på.
Jeg har siddet i en lille specileklub i en del år og vi har kæmpet for at få en speciledommer, det har været svært for der er ingen som der vil dømme silkehøns og de dommeraspiranter der har været unde vejs har sagt nej, så efter hånden har det været et puslespil at få en speciel dommer til LU, i silkehønsklubben har vi så være meget privligeret at vi skulle bruge to dommere og det har været umuligt i de sidte mange år, så vi har fået nr to dommer hvad der nu var tilbage og som så lige manglede de sidste 20 dyr i den pulje, jeg har selv prøvet at sætte dommer på til udstillinger og det er ikke nemt at få kabalen til at gå op, for man vil gerne sørge for at alle bliver lige godt bedømt, det er ikke sikker at alle har været tilfreds, men det er nu engang at man ikke kan gøre alle tilfreds uanset hvordan vi vender hønen.
Det er ikke specielklubberne der bestemmer hvem der bedømmer på LU, de indstiller bare de dommere og så er der udstillingudvalget der fordeler dommerne, så er det en stor kabale der skal gå op.
Med rotation ibland dommerne ved jeg ikke rigtig især ikke på en LU, her forventer man den bedste bedømmelse.
Jeg har lidt indblandet i det forslag om rotation/nye dommere hos de Fodbefjeret dværge og da forslaget blev forkastet valget jeg så ikke at udstille mine forbefjeret dværg mere på LU, det kan man jo også se at andre valgte og at den special klub har en lille skare af udstillere og at der ikke er plads til "nye" i kredsen.
Rotationen får man jo når man udstiller på de små lokale og kreds udstillingere, her får man jo ikke specieldommer ( næsten ikke ) for det er der som regler ikke dyr nok til, men man bestræber at hvis man udstiller wyandotter og man har en af dommerne der har wyandotter som speciale, så skal han da også bedømme de wyandotter der er på udstillingen.
Et problem ved en sådan udstilling, folk hænger sig meget i havde der står af point nederst på kortet og glemmer at kikke på hvad dommeren har skrevet på kortet omkring kritikken af dyret. Prøv det på jer selv når i kommer på udstilling, hvad kikker i først efter.
Så skal man til at bruge de bedømmels kort man bruger i resten af Europa og det vil man ikke fra D.F.f.R som jeg ser det og så når vi ikke længere og kan bliver ved med at tærske lang halm på det.
Der for så syntes jeg oså at hvis man har en race og der er en specileklub og den arrangere hønsedage eller træf hvor opdrættere mødes, så mød om og få snakken og spørg.
Der er ikke to dommer der ser ens på tingene og så vil der også være to bedømmelser, man skal huske på at dommerne er også mennesker og der gør det næsten gratis 300kr for en lørdag og den starter for mange kl.05,00 og slutter kl.18 inklusiv kørsel, hvem vil gøre det for 300kr. jo, fjerkræ dommerne gør det.
Tommy