Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Resultater fra LU  (Læst 4234 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Resultater fra LU
« Svar #15 Dato: 20 December , 2008, 13:35 »
Stort tillykke med jeres resultater. Jeres dyr var sikkert også flotte, jeg kan bare ikke så nemt se skønheden i hverken en kæmpestor muskelklump med løssiddende fjer, og heller ikke i en lille hårbold af en høne, som både har top, fem tæer og fodbefjering.

en jeg gad til gengæld godt prøve at slagte en silkehøne engang, især en hvid. Jeg gad nemlig godt smage gråblåt hønsekød.  :)

Med de allerærbødigste hilsner fra Magnus, som bedst kan lide små eller middelstore høns med lange seglfjer, farvestrålende fjerdragt og enkeltkam.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Susanne

• Gæst
« Svar #16 Dato: 20 December , 2008, 15:17 »
Også tillykke fra mig med de flotte resultater!
Sikke et arbejde, der må ligge forud!

Og jeg hører altså til dem der SAGTENS kan se skønheden i "hårboldenne med top, fem tæer og fodbefjering"
 :D
Jeg købte faktisk to af Tommys blå høner samt en sølvgrå på LU, og hold da op, hvor er jeg glad for dem!

De er så smukke og venlige og jeg tror, at de allerede føler sig hjemme.
De er blevet venligt modtaget af  hanen og hønerne (rød silke), som bor her i forvejen.
De har et tørt og trækfrit hønsehus og en kæmpestor lukket have med buske, frugttræer og bede, som de kan boltre sig i, så jeg håber, de ikke længes for meget tilbage.

Og børnebørnene arbejder på højtryk for at finde de helt rigtigt navne til dem. Naboerne har været her - og alle er spændt på, om de kan levere nogle sjove (racerene - ikke farverene) kyllinger til foråret.

Se, det var mit håndgribelige udbytte af LU - udover fornøjelsen ved at se så mange forskellige, sjove, mærkelige, anderledes høns på et sted.

(og hr. Fundal: her i efteråret slagtede jeg et par hanekyllinger og grydestegte dem med persille indeni. De smagte vist godt, men jeg ku ikke abstrahere fra den gråblå farve. Det er altså for mærkeligt. Jeg fik ikke mere end en enkelt bid ned. Min mand synes de smagte aldeles pragtfuldt - så han er velkommen til fremover at slagte og tilberede )

Jeg kunne måske godt blive fristet af "udstillinglivet". Hvor må det være spændende at frembringe det helt rigtige individ med de helt rigtige egenskaber. Men for mit vedkommende er tiden ikke til det før jeg er gået på efterløn/pension. Så indtil da kan jeg heldigvis tillade mig at holde silkehøns (for dem har jeg altså tabt mit hjerte til) i forskellige farver og størrelser uden anden tanke end at de skal have det så godt som muligt og bare være til fornøjelse.

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #17 Dato: 20 December , 2008, 16:14 »
Hørt  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #18 Dato: 21 December , 2008, 10:13 »
Lad mig ærligt indrømme: jeg synes silkehøns er spændende.

Der er ikke mange racer der er særprægede som silkehøns. Én ting er, at de har disse silkefjer, det er i sig selv ejendommeligt. Men at de har en så fyldig top, så man næsten ikke kan se deres øjne, at de på har helt blå øreskiver, og at de ovenikøbet har fjer - eller noget tilsvarende - på benene, foruden en ekstra bagtå, akavet stikkende op i luften... Mest fascinerende af det hele finder jeg dette, at de kan have hvid fjerdragt, men sortblå hud.

Alt dette sammen med, at de angiveligt er både søde og håndtamme, burde være argumenter nok for at blive udbredt som race.

Men alligevel... flotte?

Tommy påstår, at Silkehøns er "rigtige høns". Jeg gad vide, om nogen har det på samme måde med mine "rigtige høns", som jeg har det md hans...
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #19 Dato: 21 December , 2008, 12:33 »
Store høns er rigtige høns  ;D ;) ::)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #20 Dato: 21 December , 2008, 12:44 »
HEj

Silkehøns er rigtig høns. De har været kendt i så mange år hundrede at de næsten må høre til nogle af de oprendlige racer : ) og så er de da dejlige.

Tommy

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #21 Dato: 21 December , 2008, 13:09 »
Marco Polo nævner silkehøns i sin rejsebeskrivelse fra det 13. århundrede (han beskriver nogle høns med pels..) så det er en meget gammel race.

Iøvrigt synes jeg at det netop er mangfoldigheden ved små og store høns, 5 og 4 tæer, med og uden seglfjer, gumpehøns, skæg, ørefjer, toppede og så de mange farver som gør LU til noget særligt...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 21 December , 2008, 16:02 »
Mener at alle høns er "rigtige" høns, men syntes som Magnus også at den mest normalle eller rigtige om i vil er eksempelvis en som danske landhøns... :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Susanne

• Gæst
« Svar #23 Dato: 21 December , 2008, 17:46 »
Det er jo svært - ikke at betragte danske landhøns som "rigtige" høns.

De er endda meget kønne at se på  -  selvom der i min "Vejledning i hønseavl og æggehandel" fra 1895 står følgende at læse: "De have en ejendommelig langstrakt Krop, ludende Holdning, særlig Hønsene"

I samme bog skal man finde silkehønsene under "Kuriositeter" De bliver beskrevet som høns med: "Flos-silkeagtig Fjerklædning og mørkviolet Hud, Kam, Ansigt, Ører, Lapper, ja endog Knokler" 

Jeg stemmer (selvfølgelig) på silkehønsene som de absolut førende i hønseverdenen  :D

Og jo, de er både smukke og FLOTTE. Jeg synes mine tre nye (to blå og en sølvgrå) høner ser helt majestætiske ud når de kommer gående hen over gårdspladsen. Med rank, stolt  holdning. Det er vist dronningenavne, der skal findes frem til dem  8)

Men - som det gamle ordsprog siger "enhver so holder mest af egne grise" - og hvor er det da herligt med den mangfoldighed, der udspiller sig på sådan en udstilling

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #24 Dato: 22 December , 2008, 19:08 »
Silkehønsekød smager rigtig godt, men det er noget pilleri i forhold til en velvoksen Sussex-hane. Jeg synes også farven er spændende, sådan lidt restaurant-agtigt kan det arrangeres. Mit Sussexhanekød bliver samme farve for det bliver fortrinsvist kogt i rødvin her på parcellen. ;D
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #25 Dato: 22 December , 2008, 23:29 »
En rigtig høne må vel være en junglehøne, er det ikke fra den alle de andre stammer ud fra? :)
personligt så er jeg til store høns masser af krop og masser af flotte fjer. Brahma er helt i top, de fylder bare lidt meget i min lille campingvogn, så har kun to. Men elelrs syntes jeg faktisk de fleste reacer har noget pænt over sig, og er der noget jeg syntes er flot, så er det en stor flot italiensk hane med en masse rødlige/sorte farver. men også en sort sumatra hane med den flotte hale. for ikke lige at nævne fønix, sådan en gad jeg godt have engang :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Thomas Poulsen

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 23 December , 2008, 20:17 »
Jeg havde 1.3 med i rustrøde welsumere dv. og de fik 93-91-94-90, det var okay, tror nok jeg fik en kåringspræmie :)

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #27 Dato: 23 December , 2008, 21:57 »
Så opstod det næste spørgsmål, hvad betyder kåringspræmie?  Og her der andre aslags præmier man kan få?
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #28 Dato: 05 Januar , 2009, 10:55 »
Der kan vindes vandrepokaler, ærespræmier, 1.præmier/kåringspræmier, de vindes på 3 dyr af samme race, farve og hvor begge køn er repræsenteret.

Der kan også være vandrepokaler for bedste hane/høne.

Klub- og kredsmester pokaler for bedste 5 dyr.

Nogle klubber bruger også guld/sølv og bronzeringe som præmier.

Der er så min. point krav for hvilke dyr der kan vinde, f.eks ved ærespræmie så skal trioen f.eks have min. 274 point samlet, ingen haner under 90 point og ingen høner under 91 point.

Så der er en del at vinde  :D Og det kan variere fra de forskellige klubber, kredse og special klubber.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #29 Dato: 05 Januar , 2009, 16:34 »
Jeg vil da opfordre til at sådan noget tages op overfor DFfR, det er kun dem der kan lave om på det, hvis de skønner det nødvendigt. Derudover er det vel specialklubberne der afholder egne udstillinger og dermed kan sørge for at der kommer nye dommere til. Omvendt så er det vel også nødvendigt at sørge for en vis kontinuitet i bedømmelsen, så der ikke pludselig ændres i bedømmelsesgrundlaget. Det er en svær balance
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi