Nå, nu er der vist kludder i hønsehuset.
Vi har 1,3 store Brahma på ca.4-5 mdr og 0,1 dværg på lidt over et år.
Det startede fint med den bette lage et lille fint æg næsten hver dag inde på gulvet, bag et gammelt kaninbur, hvor hun havde lavet en fin redde i halmen.
Så tog vi kaninburet ud for at have mindst muligt at rengøre, men vi havde lavet en omvendt murbalje med hul i og lagt den oven på reden for at bevare huleeffekten. Så fik vi pludselig ingen æg i 2-3 dage. Så fandt vi ud af at redden gad hun SLET ikke bruge. Hun havde istedet trykket en lille redde i krattet i hønsegården, hvor der nu lå 3 æg. Vi har fjernet æggene og krattet. Så rykkede vi murebaljen så redden i huset nu var som før bortset fra kaninburetsvæg nu var erstattet med murbaljen.
Så lagede hun igen æg i sin oprindelige redde, og alt var fint.
Vi har lukket dem frit ud hvor de nu går omkring( Ikke ret langt væk) Og nu får vi pludselig ingen æg.
Så fandt vi igen et æg i et krat i gården. Og i dag har jeg fundet et æg midt i et pæonbed. Jeg troede først ikke det var et æg for det var næsten gul/orange og da jeg ville tage det op var det helt gummiagtigt og blødt. Det er lidt mindre end de almindelige æg vi elleres har fået.
Nu har jeg lukket for hønsegården, med den del hvor der er krat og de må så nøjes med et stykke med græs og huset, indtil der er æg i huset igen.
Men hvor længe skal de nøjes med det? Og vil hun begynde på gemmeleg igen når de engang kommer frit ud igen?
Hvad skyldes det der mærklige gummiæg?
Er det for tidligt at tro det er en af de store der har lagt et begynder æg? Men hvis det er en nybegynder, vil hun så lære denne gemmeleg, eller kan jeg nå at opdrage hende til at bruge redden i huset?
Alle gode råd er velkommen for der er vist virklig gået rod i hønsehytten