Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: sikke noget rod  (Læst 5995 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
sikke noget rod
« Dato: 22 August , 2012, 12:36 »
Nå, nu er der vist kludder i hønsehuset.

Vi har 1,3 store Brahma på ca.4-5 mdr og 0,1 dværg på lidt over et år.
Det startede fint med den bette  lage et lille fint æg næsten hver dag inde på gulvet, bag et gammelt kaninbur, hvor hun havde lavet en fin redde i halmen.
Så tog vi kaninburet ud for at have mindst muligt at rengøre, men vi havde lavet en omvendt murbalje med hul i og lagt den oven på reden for at bevare huleeffekten. Så fik vi pludselig ingen æg i 2-3 dage. Så fandt vi ud af at redden gad hun SLET ikke bruge. Hun havde istedet trykket en lille redde i krattet i hønsegården, hvor der nu lå 3 æg. Vi har fjernet æggene og krattet. Så rykkede vi murebaljen så redden i huset nu var som før bortset fra kaninburetsvæg nu var erstattet med murbaljen.
Så lagede hun igen æg i sin oprindelige redde, og alt var fint.
Vi har lukket dem frit ud hvor de nu går omkring( Ikke ret langt væk) Og nu får vi pludselig ingen æg.
Så fandt vi igen et æg i et krat i gården. Og i dag har jeg fundet et æg midt i et pæonbed. Jeg troede først ikke det var et æg for det var næsten gul/orange og da jeg ville tage det op var det helt gummiagtigt og blødt. Det er lidt mindre end de almindelige æg vi elleres har fået.
Nu har jeg lukket for hønsegården, med den del hvor der er krat og de må så nøjes med et stykke med græs og huset, indtil der er æg i huset igen.
Men hvor længe skal de nøjes med det? Og vil hun begynde på gemmeleg igen når de engang kommer frit ud igen?
Hvad skyldes det der mærklige gummiæg?
Er det for tidligt at tro det er en af de store der har lagt et begynder æg? Men hvis det er en nybegynder, vil hun så lære denne gemmeleg, eller kan jeg nå at opdrage hende til at bruge redden i huset?
Alle gode råd er velkommen for der er vist virklig gået rod i hønsehytten ::)
« Senest Redigeret: 09 ſeptember , 2012, 11:25 Fra hønehuset »
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: sikke noget rod
« Svar #1 Dato: 22 August , 2012, 13:21 »
"Gummi"-ægget er et vindæg, altså et æg uden skal, det sker af og til.
Tja, mht. hvor de vil lægge æg, så kan høner være nogle rigtige drillepinde.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline jrh006

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 22 August , 2012, 13:25 »
Lyder som du bryder regel nr 1: tøm aldrig reden helt, der skal altid ligge et æg tilbage.

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #3 Dato: 22 August , 2012, 16:20 »
Et vindæg. Er det så den lille der pludslig ligger et mindre æg unden skal eller en af de nye store som er gået lidt tidligt igang? Holder det op af sig selv eller er der noget jeg kan hjælpe dem med? De spiser skaller og startfodder og en lille kop hvede.Ellers hvad der er at finde i det grønne.
Vi fik at vide af sælger vi skulle fortsætte med startfodder til de går igang med æglægning og så gå over til æglægningsfodder. Hvis jeg skifter over til æglægningsfoder hvad så med hanen, kan han bare spise løs? 
Hun er begyndt kun at ligge ca. hver anden dag. -Ellers er det fordi vi ikke kan hitte det? Hun fælder lidt, hvis det giver et spor mere i sagen? Er hun syg, eller er der noget jeg kan gøre?

Ang. tom rede det havde jeg ikke lige tænkt over. Så ryger der lige et æg der ud igen, hvis det bare er det, der evt. kan lokke hende, ville det jo være lidt lettere end at tage forskud på påske-jagten *f
Er det altid der skal være et æg tilbage, eller er det bare til hun føler sig tryg og tilpas?
« Senest Redigeret: 27 August , 2012, 23:23 Fra hønehuset »

Moskusænder

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 22 August , 2012, 16:23 »
Lyder som du bryder regel nr 1: tøm aldrig reden helt, der skal altid ligge et æg tilbage.

Den regel nr. 1 har jeg aldrig hørt om eller praktiseret :) Har I nu 45 år altid tømt alle reder helt for æg, og det har aldrig givet problemer her /o

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #5 Dato: 22 August , 2012, 16:30 »
Her giver det heller ikke problemer med at fjerne alle æg fra reden, men snarre skrukproblemer hvis vi ikke gør.

Vindæg kan være meget normale i den varme vi har, men mindre det er Nøgenhalse som skulle kunne klare det. Vi fik selv et vindæg igår med et fuldt udviklet æg indeni. Så tror mere det er temperaturen der har udløst det.

Med hensyn til fodring er der noget der hedder voksefoder, som er noget de får fra omkring 8 uger af og frem til det første æg bliver lagt. Derefter går de over på æglægningsfoder. Nogle giver så voksefoder til hønsene når de mener de trænger til en pause fra æglægningen og indtil de skal igang igen.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #6 Dato: 22 August , 2012, 17:30 »
Hvor er det skønt i kommer på banen med alle de gode svar.

Da jeg var barn og min mor havde høns, gik hun op i at fjerne æggene for at de ikke skulle ligge tilbage og give en høne lyst til at smage/få smag på æggene.
Måske kan et synligt æg lokke hende til rette? Og når hun så har gjort dagens gerning fjerner jeg dem begge indtil jeg lukker dem ud om morgen, og så tilbage med et æg igen.bare indtil hun ved hvor hun høre hjemme?

@Frank Ang. foder. Tror du det er tiden til æggefoder? Det er store Brahma og omkring 4-5 mdr. Hvis jeg giver dem æggefoder og de endnu ikke er begyndt deres æglægning hvad sker der så? Altså mangler de så noget de skal vokse færdige af? Eller omvendt kommer den lille til at mangle/ mangler noget for at kunne ligge æg og det så måske er derfor dette pudsige æg? Har hun ondt eller er hun upåvirket af sådan et æg?
Ang. temperaturen, jo det har dælme været lunt,men de har hygget sig i skyggen under krat og store træer. Men nu blæser det jo så en del- Måske derfor Vind-æg? Kan sådanne mystiske æg forventes hver gang der er kraftige temperatur ændringer?
« Senest Redigeret: 22 August , 2012, 17:32 Fra hønehuset »

Moskusænder

Offline Lis V

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 22 August , 2012, 17:57 »
du kan evt prøve at lægge et kunstigt æg i reden, det fik mine høns til at bruge deres redekasse :D
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #8 Dato: 22 August , 2012, 19:34 »
Jeg tror ikke du skal over på æglægningsfoder endnu. Vil umeldbart sige at det er for tidligt med en stor race, som Brahma og det vil nok fremskynde processen for at de skal blive voksne og dermed ikke nå deres fulde størrelse hvis du begynder at give dem æglægningsfoder nu.
Ved at du bruger det andet foder tror jeg ikke det er derfor at du får vindæg. Æglægningen falder nok snarre og du vil få en større chance for en skruk, men ikke at det ændre æggets struktur.
Jeg synes altid en høne broker sig mere når hun lægger et vindæg end når hun lægger et alm. æg. Så måske gør det mere ondt og måske er den bare uvant til det og derfor ikke helt ved hvad der sker.
Det har jo selv været rigtig varmt i skyggen de sidste dage og derfor kan det godt have påvirket hende til dette æg og du kan måske godt forvente at du ser et igen hvis der kommer en række dage mere med den høje temperatur. Så længe ægget ikke går i stykker oppe i hende tror jeg ikke der sker nogen skade.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #9 Dato: 22 August , 2012, 21:11 »
Nååårr ja selvfølgelig et kunstigt æg der ikke kan hakkes i stykker og spises. Jeg skal lige grave lidt i påskepynten der har jeg nogen keramikæg min store pige har malet, men det er jo trods alt et æg :o

Ups, jeg var lidt hurtig på aftrækkeren og blandede 50/50 voksefoder og æglægningfoder. Men det er jo rigtig det er bedre at vente til de er fuldt udvokset, så heller en skruk, så ville ungerne og jeg danse af fryd. Ud med det igen.
 Hanen er langt om længe begyndt at gale de sidste 3 dage, så nu er vi næsten ved at snuble over vores egne ben for at komme ud om morgen og åbne for dem. Han galer nemlig kun 2-3 gange kl.6:15 og ellers høre vi desværre ikke mere i løbet af dagen. Det er så rusten og dybt vi næsten ikke kan høre det her inde selv om vi har vinduet åbent.

Hvis der er mange som oplever vindæg i varmen, er det så fordi hun mangler væske?

Moskusænder

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #10 Dato: 22 August , 2012, 21:18 »
Det tror jeg ikke. Jeg tror mere det er et æg undervejs og så går processen i stå pga. varmen og derfor det lægges sådan. I så varmt et vejr vil høns normalt ikke lægge æg. Det går nok over med lidt regn og koldere vejr skal hun nok komme igen med æglægningen.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #11 Dato: 22 August , 2012, 21:24 »
Py-ha, tak Frank. Så venter jeg spændt.
De må så finde sig i lidt begrænset plads indtil fru-Puttehøne, har fundet sig til rette igen   ::)

Moskusænder

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #12 Dato: 27 August , 2012, 23:40 »
YES!!!
Nu har de under store protester været indespærret på et lille stykke græs (ca 35m2) i nogle dage i håbet om Putte atter vill bruge redden i huset.
Det gik sådan at hun ganske rigtigt 2 dage efter begyndte at ligge helt alm. fine små æg igen....Bare ikke i redden eller i huset, men forskellige steder i gården, som ellers er helt uden krat.
Så prøvede jeg at ligge  1 påskeæg i begge redder igår og her til morgen. Og vips, så har hun skubbet det falske æg ud af redden og lagt sit eget PIP- PIP- hurraaa!
Til belønning blev de sluppet løs på matriklen og hold da op de nød det. Prøver lige at gøre sådan et par dage endnu. Der skal være æg i redden før end de bliver sluppet løs, så må vi se om ikke hun synes det bare bliver en go`vane. *k *e

Moskusænder

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 29 August , 2012, 08:07 »
Lykken er, når det lykkes /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #14 Dato: 29 August , 2012, 21:17 »
Lykken er, når det lykkes /o

Kunne simpelthen ikke være mere enig, det er bare en skøn fornemmelse  ;D

Moskusænder