Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken hane er bedst?  (Læst 7146 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Karen L. Nielsen

• Passiv bruger
Hvilken hane er bedst?
« Dato: 20 August , 2012, 23:01 »
Jeg har 2 unge haner fra starten af april. Den enes fremtid er herre i hønsehuset - den andens er som veltilberedt på middagsbordet.
Jeg modtager gerne bud på, hvilken en der har færrest grove fejl. Jeg er helt klar over, at ingen af dem er uden fejl.
Mvh Karen

0.1 dv. wyandot
0.2 sort, blå araucana
1.2 sort kobber maran
0.1 la bresse
0.1 sølv/sortrandet wyandot
0.1 gul/sortsømmet orpinton

Offline Karen L. Nielsen

• Passiv bruger
Sv: Hvilken hane er bedst?
« Svar #1 Dato: 20 August , 2012, 23:02 »
Og lige et fællesbillede ;)
Mvh Karen

0.1 dv. wyandot
0.2 sort, blå araucana
1.2 sort kobber maran
0.1 la bresse

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 20 August , 2012, 23:15 »
Billederne 1 og 2 er af hane # 1, mens billederne 3 og 4 er af hane # 2?  Korrekt?

Hvis ja, ville jeg nok vælge hane # 1 til Coq au Vin eller lignende.

# 2 har så vidt jeg kan se en noget flottere kam og også hale. Farvetegningen ser også bedre ud på # 2.

Men jeg er helt ny i Maraner, så lad os se hvad andre melder ind med.

Mvh
Erik Andersen

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #3 Dato: 20 August , 2012, 23:24 »
Hvis det var mig ville jeg vælge nummer to og nu skal jeg nok forklare hvorfor selvom jeg ikke er den bedste til at bedømme Maran.

Nummer et får en meget træls hale, som nok ender i det man kalder egenhale. Der har den anden en meget bedre stigning og haleovergang og bliver derfor noget pænere på det punkt med alderen.
Nummer et har også lige lovlig mørke løb af en kok og der er den anden meget bedre.
Nummer to ser også ud til at have en bedre rygstilling i forhold til nummer et. Så nu er der ved at være flere punkter at kigge på.
Nummer et synes jeg til gengæld er den pæneste i Kobberfarven, så her vinder den helt klart. En anden ting er kammen på dem. Her har nummer et en meget grim bagkam hvorimod nummer to har en tak der nærmest falder udenfor de andre på den måde at den er mindre og kunne forstille mig at han måske ville give nogle kyllinger med tvinlingetakker. Dog er den stadig mere harmonisk og pæn i forhold til hane et.
Så er der hagelapper tilbage, som jeg ville kommentere og nummer et har nok nogle der bliver lidt store og slasket med tiden og måske også kommer til at folde. Hane nummer to har fine små hagelapper lige nu, men med tiden vil de også komme til at folde kan man se ud fra den måde de er ansat på.

Nu synes jeg så du skal vente og høre nogle Maranfolk og nogle med bedre viden inden for Maran i stedet for mig. Det er ikke lige den race jeg kan bedst.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Karen L. Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 21 August , 2012, 00:01 »
Ja, billede 1 og 2 og den til venstre på billede 5 er hane #1
Og billede 3 og 4 og den til højre på billede 5 er hane #2.
Hane #1's hale har været mere fyldig med fjer på længde med den ene der nu er tilbage. De er vist fældet af. :D

Tak for gode kommentarer med gode begrundelser indtil nu. :)
Kom gerne med flere
Mvh Karen

0.1 dv. wyandot
0.2 sort, blå araucana
1.2 sort kobber maran
0.1 la bresse

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 21 August , 2012, 09:04 »
Kardinal punkter for en Maran er :
1) kropsform
2) ryg/halestilling
3) hoveddele

Og på de punkter er hane 2 den bedste.  For hane 1 har en stejl hale og så er dens bagkam eller enddog er det tvillingetakker, som er der bagved.

Så jeg er enig med Frank.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 21 August , 2012, 10:15 »
Hanen på billede 3 er klart den allerbedste, fin lang ryg god fylde ved bryst og bug selvom den stadig er ung, så den bliver sikkert bedre, god hældning på halen, at du så er heldig, at den også har den bedste kam, er jo bare super. Farvemæssigt ser de begge rimelige ud, så vidt jeg kan se på billederne.
Den gode af den er faktisk en rigtig pæn hane. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #7 Dato: 21 August , 2012, 10:26 »
jeg er som de andre ikk i tvivlk hane 3-4 skal hygge med høner, hane 1-2  har jo bitakker en forhutlet hale og generelt ikk et harmonisk dyr

Offline Lundur

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 25 August , 2012, 22:26 »
Jeg er heller ikke i tvivl ud fra billederne: Jeg vil helt klart satse på hane 2 til avl. Jeg synes dog at du skal vente med at slagte hane 1 til du er sikker på at hane 2 holder til næste avlssæson. Selv en ung hane kan pludselig falde død ned af pinden. Som andre har bemærket er der også gode punkter ved hane 1, og 1 år gammel er den satdig fin til gryderet. Der er ikke så mange rigtig gode Maraner i DK endnu, så du kunne i nødstilfælde nok nemt finde en kok der var værre end hane 1.
Var det ikke noget at deltage i Maranklub DK's hønsedag d. 6. oktober, så kunne du få meget mere at vide.

mvh Steffen

mvh Steffen
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

Offline Karen L. Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 26 August , 2012, 21:57 »
Mange tak for alle tilbagemeldingerne med gode uddybende begrundelser. Jeg er glad for, at der er så stor enighed.  /o
Mvh Karen

0.1 dv. wyandot
0.2 sort, blå araucana
1.2 sort kobber maran
0.1 la bresse