Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ingen hanegal og ingen æg i nu....  (Læst 3168 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline majabl

• Passiv bruger
Ingen hanegal og ingen æg i nu....
« Dato: 20 August , 2012, 17:27 »
Mine høns og haner er fra påske og der er ingen hanegal eller æg i nu. Vi har valgt at slagte 4 haner så der nu kun er en stor hane og 2 små haner tilbage med resten af høne flokken.
Hvornår sker der noget? De har øvet sig i at gale og det lyder bestemt ikke godt ;D

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: Ingen hanegal og ingen æg i nu....
« Svar #1 Dato: 20 August , 2012, 17:38 »
alt efter hvilke høns du har fået, så kommer det nok indenfor en månedstid. De er ikke andet end lige 20uger så vidt jeg kunne regne mig frem. Hvordan ser kammen ud på dem?? Den bliver meget rød i farven lige inden. (hvis altså kammen ellers skal være rød :D )
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline majabl

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 20 August , 2012, 17:44 »
Mange tak for svar, familien spørger hver eneste gang vi mødes om de er begyndt at lægge æg og jeg siger hver eneste gang til dem: De lægger æg når den tid kommer...
Så er så glad for dit svar. Mange tak for det:)
Det er røde sussex og nogle tværstribet dværg orpiton. Syntes deres kam ser lidt fesen ud så jeg holder fast i det jeg har sagt hele tiden:)
De æg kommer når den tid er:)
De får både byg, hvede, skaller og voksefoder. Hov og æglægningsfoder. Rester fra køkkenet har halm i rederne og strandsand på gulvet, og bliver snakket med flere gange dagligt, jeg er sikker på at det er glade høns som ikke har travlt:)

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 20 August , 2012, 19:04 »
Æggene er nok ved at være på vej, men pas på med det store fodersortiment de har. Høns, specielt orpington, kan virkelig godt lide mad og fede høns lægger ikke æg ;-)

Offline Lundy

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 20 August , 2012, 21:53 »
Jeg har lys sussex og venter også på de første æg... De to haner er så småt i gang.. Den ene har øvet sig en måneds tid og galer efterhånden ok, den anden er lige startet... Men hønsene er ikke i gang endnu... Vi må væbne os med tålmodighed, selvom det er frygteligt svært...
Louise

Den glade ejer af 0,3 hybridhøns, Blå, Grøn og Tynde Hvid
0,3 hvide hybrider, franskmændene
1,4 new Hampshire
0,6 lys sussex

Mistet til ræven: tynde hvide, hanefar, grøn og senest pæn:(
1,1 skønne lalleglade labradorer
1,1 muldvarpefangende katte
1,1 herlige unger
1,0 dejlig mand

Offline majabl

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 20 August , 2012, 21:59 »
JA det med fodret syntes jeg er svært at styre så kommer den store pige hjem fra skole og hun skynder sig ud og fodre dem, så kommer den mindste hjem fra børnehave og så fodre vi dem sammen. Når så manden kommer hjem så siger jeg Hønsene er fodret. Alligevel smutter han også der ud, og er sikker på at han syntes de skal have lidt ekstra:) Så får de så resterne fra køkkenet, så ja det er da godt at de har en stor gård at gå i så de også får en masse motion:) Fede syntes jeg nu ikke de er og dem vi slagtede var så gode:)
Nu ved jeg da hvad jeg skal sige til familien når de spørger hvorfor de ikke lægger æg i nu, så kan jeg jo bare sige at det har de ikke tid til for de skal jo spise alt det mad de får;)

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 20 August , 2012, 22:07 »
Det kunne da være en god ide ;-)
Det er ikke sikkert det er derfor de ikke er begyndt at lægge æg endnu. Det kan som sagt være det er lige på trapperne, men på sigt vil det nok være smart at styre madvanerne lidt hos dem...

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 20 August , 2012, 22:15 »
herhjemme foregår al uvedkommende fodring med grønt. Vil ungerne ud og fodre høns må de plukke mælkebøtter eller græs. Det syns jeg er den nemmeste måde og sikre de ikke lige pludselig ender med og få 10 håndfulde hvede pr høne pr dag ;)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 20 August , 2012, 22:27 »
Jeg fodrer med mærket 'ad libitum' som jeg ved mange andre også gør. ;)

Det vigtige er at fedende kornsorter som hvede og majs ikke udgør for stor en del af foderet.

Knapt 20 uger for racefjerkræ er måske lige lovligt tidligt at forvente æglægning. Det holder som regel for hybrider, men nok ikke for mange racehøns.

Men trøst dig. Den der venter på noget godt, venter ikke forgæves.  ;) ;D
Mvh
Erik Andersen