Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Genetiknørder - giv et bud !  (Læst 7561 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sys Vad

• Passiv bruger
    • www.vovseriet.dk
Genetiknørder - giv et bud !
« Dato: 20 August , 2012, 13:48 »
Håber der er mange af Jer genetiknørder der vil give et bud på følgende problemstilling der handler om hunde og avl:

Er det klogt at avle med nedfrosset sæd fra en afdød hanhund som døde af agressiv mundhulekræft som 2 årig. Kræftform ukendt.
Indavlskoefficienten i det planlagte kuld vil være 14 %.
????
 Giv et bud og meget gerne hvorfor/hvorfor ikke.

Og det er IKKE mit projekt, men en parring jeg har fået kendskab til i en af de specialklubber jeg er med i. Jeg har brug for at lære - derfor spørgsmålet.

På forhånd tak - Sys

På forhånd tak.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Genetiknørder - giv et bud !
« Svar #1 Dato: 20 August , 2012, 13:58 »
jeg har avlet hunde i mere end 20 år, og jeg ville uanset hvor smuk den omtalte hanhund var, aldrig indgå sådan en paring, hvad skulle være ideen i at avle med en hund med en kraftsygsom ulmende i generne, ingen ved hvordan eller hvornår den vil komme til udtryk, måske først i 3 generation, og har nogen undersøgt, om der i den aner har været fortilfælde.

En indavlsfaktor gør det jo ikke bedre, men i dette tilfælde ville jeg slet ikke overveje, der er altid en glimrende hund til at pare med, et eller andet sted, uden man behøver frysesæd....
Der er jo også tævens aner at se på.
Der skulle virkelig være superhunde på hendes side mange generationer tilbage for at opveje en risiko man på forhånd kender til, og det undtaget alle de faktorer man slet ikke kender til

Mit svar er klart " aldrig i livet " og jeg er ikke genetik nørd.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Sys Vad

• Passiv bruger
    • www.vovseriet.dk
« Svar #2 Dato: 20 August , 2012, 15:15 »
@Ina - men et lige så godt svar selvom du ikke er nørd. Klogskab er også en vigtig faktor.... Jeg har det nøjagtig som dig, men vil gerne udfordres på min holdning hvis andre har en anden viden..... So keep going :-)

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Genetiknørder - giv et bud !
« Svar #3 Dato: 20 August , 2012, 17:48 »
Hos mennesker er mundhulekræft for en stor del miljø betinget, - røg og alkohol. Jeg har ingen anelser om det fortrinsvist er genetik eller miljø hos hunde???
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 20 August , 2012, 19:09 »
nu har du nævnt alle fejlene - men der må vel også være nogle gode sider, siden sæden er blevet frosset ned i sin tid. Det vil jo altid være en afvejning af styrker og svagheder. Ja faktiske en mindre SWOT analyse er der egentligt tale om  ;).

Mon ikke der også er en række afkom efter den pågældende hanhund, og i så fald hvor mange af disse er ramt af kræft. Som Dorthe skriver, så er der for mange sundhedsegenskaber en hel del mijø indblandet.

Når det så er sagt, så er der trods alt tale om nogle ret markante "fejl" i forhold til den beskrevne parring, så der skal i hvert fald være nogle markante plusser også. Men er der nu tale om en antalsmæssigt lille race, så kan der også være grænser for, hvor "kræsen" man kan have lov til at være.
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline bjarne m

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 20 August , 2012, 19:39 »
Hejsa.
Hvis en seriøs opdrætter,anser at nedfrosset sæd er noget ,han kan bruge,har han nok seriøst overvejet,om der er andre muligheder,inden han benytter sig af den ned frosne sæd.
På plus siden er der nok nogle ting der ikke er muligt at få andre steder.
på minus siden er der jo sygdommen at tage hensyn til,men er denne kræftform arveligt,og hvor stor er risikoen?
Man har i mange år inden for hundeavl,benyttet hanhunde ,som nedarvede hofteledsdysplasi på afkommet,på indtil ca 70%,uden at specialklubben har nedlagt veto.
Så min sammenfatning er som,følger,der mangler oplysninger om
antallet af potentielle avlspartnere,hvilket formål,der er for parringen
kan det opnåes andre steder?.men der må jo være en grund til at sæden er blevet frosset ned .
vh bjarne
ps har opdrættet racehunde i mere end30 år-med ganske gode resultater.

Offline Silkemor

• Bruger
« Svar #6 Dato: 20 August , 2012, 20:53 »
Er bestemt ikke genetiknørd men vil alligevel give mit besyv med.
Arvelige kræftformer hos mennesker ses ved en genfejl som videregives til 50 % af børnene. Disse 50% har så meget høj risiko for at udvikle kræft. Men det er kun nogle kræftsygdomme der er arvelige. Mener kun der er to grupper hvor der så er flere kræftfrormer i hver. Ja det her ved jeg desværre noget om. Men mundhulekræft er ikke arveligt ved mennesker. Så tror heller ikke at det er for hunde.
Håber du kan bruge mit svar til noget.
Og jeg tror faktisk at jeg ville bruge sæden hvis hunden var særdeles god på alle andre punkter.
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline elisabethen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 21 August , 2012, 14:50 »
Indavlskoefficienten alene får da mine alarmklokker til at ringe... Mener at DKK anbefaler, at den max er 5%?
Og når der så endda er en potentielt arvelig sygdom indblandet, ville jeg holde mig LANGT væk.
Når en så ung hund bukker under for kræft, siger det mig, at den kræftform bestemt har et arveligt element... Hvis det var en gradvis miljøpåvirkning i samspil med genetikken, ville jeg forvente at hunden blev ældre før den blev syg.

PS: Er ved at skrive speciale i populationsgenetik, og nørder racehunde på hobbybasis :-)
Vh Elisabeth
Biolog

1,3 guld sortrandede wyandotter
0,3 sorte australorps
1,1 beagler

Offline elisabethen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 21 August , 2012, 15:04 »
Googlede lige lidt...
Der er vist ingen kendt årssag til mundhulekræft hos hunde, men spekulationer om, at det kan skyldes at hunden har indåndet eller spist kræftfremkaldende stoffer. Nogle pesticider og konserveringsmidler i hundefoder er under mistanke, men som sagt kun teorier.

Altså, ikke nødvendigvis genetisk betinget... Men som sagt... En indavlskoefficient på 16% ville alene få mig til at holde mig væk fra den kombination :-)
Vh Elisabeth
Biolog

1,3 guld sortrandede wyandotter
0,3 sorte australorps
1,1 beagler

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #9 Dato: 21 August , 2012, 15:04 »
Silkemor- ved du noget om arvelighed ved Wilms tumor hos mennesker?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Silkemor

• Bruger
« Svar #10 Dato: 28 August , 2012, 22:53 »
Silkemor- ved du noget om arvelighed ved Wilms tumor hos mennesker?

Nej ikke andet end det man kan google sig til.
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter