Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk hakker hendes kyllinger i enden. Hjælp  (Læst 2101 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Carstentn

• Bruger
Skruk hakker hendes kyllinger i enden. Hjælp
« Dato: 19 August , 2012, 17:34 »

Hej har lige fået søde Dværg Wyandotter Sølv sortbåndede. De er lige blevet 14 dage.
Men nu flygter de fra skruk som hakker dem i halen (kloakken) nogen er ligefrem begyndt at bløde over den hårdhændede behandling!!!!
HJÆLP HVA SKAL JEG GØRE !!!
Lige nu er kyllingerne i deres seperate bur så de ikke har kontakt.
Er det normalt og hva skal jeg gøre?

Carsten
Sølv sortbåndede Dværg Wandotter 1,4 + 0,05
Sølv Sortbåndede Dværg Wyandotter

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Skruk hakker hendes kyllinger i enden. Hjælp
« Svar #1 Dato: 20 August , 2012, 11:47 »
Har hønen haft dem siden de klækkede? Høner vil som oftest absolut ikke acceptere kyllinger der er ældre end et par dage.
Kan de måske have coccidiose?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lone D.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 20 August , 2012, 12:02 »
Jeg fik daggamle kyllinger i år, som var et par dage, da jeg satte dem sammen med skrukhønen. Det var ikke nogen succes, så jeg holdt dem isoleret bag hønsetråd i flere uger, hvor de kunne se hinanden men ikke røre.

Nu er de blevet så store, at alle høns går sammen, men de bliver nok aldrig de bedste venner, selvom det er samme race. De undgår såvidt muligt hinanden.

De halvstore blå kyllinger, som jeg købte af Tanja, blev derimod hurtigt en del af flokken.
Mvh Lone

0.1 gul Orpington
0.2 blå Orpington
0.3 lys Sussex
0.1 labradorblanding

Offline Carstentn

• Bruger
« Svar #3 Dato: 20 August , 2012, 13:21 »

Kyllingerne har hun selv klækket og derfor har ingen sen tilsætning fundet sted.
Der er dog set blod ved enden og om det er cocciose ved jeg ikke, men vil naturligvis konferere med dyrlægen.

Vi forsøgte senere på dagen at sætte hønemor ind til kyllingerne, men hun blev ekstremt aggressiv og reagerede næsten ikke på min indblanding hun ville bare nappe dem i enden. Så hun blev straks fjernet med magt.

Med venlig hilsen
Carsten
PS: hvordan skal jeg behandle dem , skal de have varmelampe eller andet når de ikke har en mor?

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 20 August , 2012, 13:29 »
Høns er kanibaler, og hvis der er noget der bløder så bliver de ved med at æde hinanden, og de bliver ved til kyllingen eller den anden høne er død og udhulet.

Du skal holde hende fra kyllingerne, og passe dem i en kasse eller bur under varmelampe.
Du skal dog holde øje med at kyllingerne ikke begynder på samme adfær, lige nu er de måske for små til det, men det ses også hos kyllinger og du vil blive overasket iver hvor hurtigt det går, så hold godt øje med at de heler og kan komme af med deres klatter.

Du kan hos matas købe noget hjortetaksolie, som stinker rædsomt. det kan pensles på fjerene hvor de bliver nappet, og det holder helt sikkert de andre væk.  gentag hver uge indtil alle er hele, det er en meget skidt vane, men kan stoppes
god bedring med dem
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Carstentn

• Bruger
« Svar #5 Dato: 21 August , 2012, 09:16 »
Tak for dit gode råd og svar Ina /o
Carsten