Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bassin til moskusænder  (Læst 6127 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LarsG

• Passiv bruger
Bassin til moskusænder
« Dato: 19 August , 2012, 09:00 »
Vi fik vores første andefamilie i foråret (en andrik og to hunner) og har nu tre uger gamle ællinger rendende rundt i andegården - og er helt solgt  ;D - herligt dyr.

I år har de bare en stor balje at bade i, men næste forår støber jeg et ordentligt bassin til dem.

Vi har mistet en enkelt ælling fordi vi havde glemt at dække deres balje til - den druknede desværre.

Og nu kommer jeg til mit spørgsmål. Det bassin jeg vil lave, vil i den ene ende have en slags "bred" hvor vandet bliver lavere og lavere, så ænder og ællinger kan spadsere op og ned i vandet.

Men: Når jeg læser rundt omkring så står der flere steder, at ællingerne slet ikke må komme i vand. Det forekommer mig dog temmelig mærkeligt, at en andefugl, som unge, ikke må komme i vand.

Derfor: Skal bassinet dækkes til, når der er små ællinger - eller er det nok, at de får en efterligning af en vandkant, så de ikke skal forcere en kant når de skal op og ned ?

På forhånd: Tusind tak for hjælpen, til den eller de, der kan hjælpe mig.

Venlig hilsen
Lars
Schæfer på 12, Engelsk Bulldog på 2, en enkelt hunkat, fire undulater, 7 gamle høns på aftægt (de har givet os mange æg så de skal have lov at nyde deres alderdom), 3 voksne moskusænder med ællinger fra ultimo juli 2012 - og vi bor faktisk i bymæssige bebyggelse, men landzonen starter uden for baghaven

Offline JNTS

• Passiv bruger
Sv: Bassin til moskusænder
« Svar #1 Dato: 19 August , 2012, 10:02 »
Tillykke med ænderne Lars  <I

Jo selvfølgelig må de komme i vand, og de ELSKER det :)   Jeg har også godt læst at mange undlader dem muligheden for vand i starten, hvilket jeg går ud fra er pga. frygten for de kan drukne, hvis de ikke kan komme op igen.

Som du planlægger det, ser jeg intet til hindre for at de skulle komme ud og svømme så snart de selv lyster det  /o

Vores ællinger har haft vand balje til rådighed siden de blev født og de ved ikke noget bedre end at dykke og pjaske med vand.

Det handler om at sørge for de kan komme op igen, uden problemer.
Vi lagde sten i vores baljer, så hele den ene ende skrånede opad.

God fornøjelse med ænder og ællinger  /o
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #2 Dato: 19 August , 2012, 13:31 »
Hej Lars.

Det lyder da som et pragtfuldt bassin. Hvis man skal tilføje noget, så er det at skråningen skal være tilpas ru til de kan få lidt fat uden at glide, det gør vores i hvertfald. Vi klipsede et gammelt stykke gulvtæppe fast på rampen til de var store nok. Idag er der trin nede i bassinet lavet af 20x30 fliser( de er lidt ru) Og badebroen har fejelister på langs de holder fat i.
Da de var helt små brugte vi en gammel stor hundekurv i plastik. Der er skåret ud og så en lille flise til at komme op/ud på. Den er ikke så dyb at de drukner.
Held og lykke med banden  /o
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 20 August , 2012, 12:04 »
Velkommen på forum, Lars :D
Ænder kan jeg desværre ikke hjælpe med, men det er der jo heldigvis andre, der kan /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 20 August , 2012, 13:50 »
Mine ællinger badede de første dage i en braddepande, og selvfølgelig kan de tåle vand.

Det der kan være problemet er hvis man har en større balje, som de evt har  et gangbræt op til, men ikke en trappe eller andet nede i baljen, så drukner de ganske rigtigt.

Mine fik en plastik sandkasse, med mursten og så et stykke gulvtæppe til at hænge ned i vandet de skal kunne komme på land ved hjælpe af trin og noget at gribe fat i med de små negle.

Jeg har aldrig haft mit basin dækket til når de bare kan komme på land selv.

Det du har planlagt lyder fint, og der er jo en flad landgang, det finder de hurtigt ud af
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #5 Dato: 20 August , 2012, 17:15 »
jeg klippede en murebalje af så den var 10 cm høj, og har du set fryden i derres øjne , vil du aldtig nægte dem et dejligt bad

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 20 August , 2012, 17:33 »
Ænder og vand hører sammen, også fra den første dag de er på benene, og sikke et syn.
Små pon - pon der kan flyde.  /o
Vi har gravet et stort hul, og beklædt/brændt tagpap, som beklædning.
Det er 100% vandtæt, og ænderne har den perfekte ru underflade, så de let kan komme op fra kanten, og de river det heller ikke itu med kløerne.
Ræven syntes ikke, at vi skulle have ænder længere, så nu har hønsene gavn af vandet, og det bliver skiftet ved hjælp af en dykpumpe.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.