Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: ILT, IB, Forkølelse og lungebetændelse  (Læst 10495 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
ILT, IB, Forkølelse og lungebetændelse
« Dato: 15 August , 2012, 14:29 »
Som i sikkert har læst, havde jeg en kedelig oplevelse, da nogen troede jeg havde ilt i min besætning.

I mens det stod på, læste jeg jo en masse om emnet, bl.a. herinde.

Jeg har læst om mange der har hostende, og hvæsende, forkølede høns.
Men jeg tænker............
Symptomerne er jo meget ens, og hvordan sikrer man sig, ikke at få en rask smittebærer i stalden?

Mit indtryk er, at mange ikke kommer til dyrlæge med dyrene, og på anden måde skaffer sig medicin. Det er problematisk, at man ikke får en diagnose. Jeg vil da tænke mig meget grundigt om, inden jeg modtager nye dyr til min stald, og jeg spørger altid om de er vaccineret.

Jeg granskede jo mit sind, da jeg fik det tæt på. Kunne jeg have fået en rask smittebærer fra en anden?
I min paranoia besluttede jeg mig for at nu ville jeg have alle mine dyr vaccineret, men har nu ombestemt mig, da jeg så ikke kan modtage eller aftage fra ikke vaccinerede stammer.

Hvor omfattende er det ILT egentligt?
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Rudy

• Bruger
Sv: ILT, IB, Forkølelse og lungebetændelse
« Svar #1 Dato: 15 August , 2012, 14:34 »
Jeg tror ikke ILT er så udbredt som nogen mener. Jeg har trods alt ikke haft det inden for dørene i efterhånden mine 45 år som racefjerkræavler.
Og jeg har trods altid ret mange dyr, og indkøber også mange haner til blodfornyelse. Disse nyindkøbte haner er dog altid i karantæne i en anden staldlænge et par måneder, for at sikre mig mod indslæbning af sygdomme.
Netop også derfor, har ingen adgang til mine fjerkræstalde, såvel opdræts-stalden som avls-stalden.
Dem der ofte har folk rendende er selvsagt meget udsatte for indslæbning af sygdomme

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 August , 2012, 14:40 »
Ved ILT er der som jeg har fået forklaret det altid dødsfald i et eller andet omfang.
Har faktisk kun læst én tråd herinde hvor jeg tænkte ILT, nemlig den der er oprettet i dag hvor alle symptomer er til stede.

Hvordan man sikrer sig aner jeg dog ikke, ud over karantæne periode måske.
De færreste vaccinerer jo deres fjerkræ, og selvom man spørger til det, kan sælger jo snildt lyve og sige de selvfølgelig er vaccinerede.

For vores vedkommende tror jeg ikke det er kommet udefra, da vi startede med daggamle kyllinger.
Vi købte så godt nok to kyllinger senere hen, men de og de andre kyllinger virkede friske hos sælger, og det var da også dem der sidst blev syge.
Jeg tror vores er startet i den periode hvor der pludselig blev i skift i vejret med regn og kolde temperaturer, samtidig med de flyttede ud i hønsehuset.

Vi har fået 3 høns siden de andre blev syge, og de er kommet i karantæne dels for ikke at blive smittet af de andre, men lige så meget for det tilfælde at de selv havde medbragt "noget".

Ser man statistikker er ILT ikke ret omfattende da det er en anmeldelses pligtig sygdom.
Spørgsmålet er så hvor mange der reelt går til dyrlæge med sine høns som du også er inde på.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 August , 2012, 14:42 »
Hej Rudy
Jeg har også mine dyr i karrantæne, (der går den stamme jeg købte af dig pt), men en rask smittebærer viser jo ingen sygdomstegn ???

Har du haft forkølelse i din stald?

Og hvordan kan folk vide hvilken sygdom deres høns har hvis de ikke opsøger en dyrlæge?

Er der nogen herinde der vaccinerer deres dyr mod ILT?
« Senest Redigeret: 15 August , 2012, 14:45 Fra Helle Enevoldsen (josefineamanda) »
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
4 hunde, 2 katte.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 August , 2012, 14:49 »
Rudy, du har jo ret i det du siger omkring adgang til staldende. Jeg har jo åbent for besøg om søndagen. Det skulle jeg måske lade være med ?, men jeg vil jo gerne vise folk, at dyrene har det godt, og mange har brug for en sludder, mens man kigger på dyrene. Jeg lader jo også folk selv vælge deres dyr.

Måske jeg skal nøjes med at vise dem vollierene ude fra, og så selv hente dyrene i stalden?

Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
4 hunde, 2 katte.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #5 Dato: 15 August , 2012, 14:52 »
FVST har en mistankedatabase over anmeldepligtige sygdomme.
Går man ind og kigger på ILT, så har der inden for det seneste år været 2 tilfælde i DK og yderlligere 2 mistanker som altså ikke var ILT.

http://www.fodevarestyrelsen.dk/Dyr/Dyresundhed_og_dyresygdomme/Dyresygdomme_og_zoonoser/Mistankedatabase.htm

Står det til troendes, så er der ikke mange udbrud.. Men jeg ved jo ikke om det er rigtigt. I hvert fald så bør det være de udbrud som dyrlæger har fået kendskab til.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 15 August , 2012, 14:54 »
Ja jeg vaccinerer vores, når de engang forhåbentlig bliver raske og kender én til der også vaccinerer mod ILT  /o
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 15 August , 2012, 15:07 »
Tak for det Finn. Uha der er meget de stakkels kræ kan fejle, og symptomerne ligner jo hinanden for mange af de farligere sygdomme. ::)

Nå men jeg går i tænkeboks vedr. vaccinering.
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
4 hunde, 2 katte.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #8 Dato: 15 August , 2012, 15:16 »
Hej Rudy
Jeg har også mine dyr i karrantæne, (der går den stamme jeg købte af dig pt), men en rask smittebærer viser jo ingen sygdomstegn ???

Har du haft forkølelse i din stald?

Nej, jeg har heldigvis generelt ikke sygsomme i mine høns, ej heller forkølelse.  Men nu kan det jo sagtens være mere held end forstand :)  idet Orpington betegnes som værende en meget sund og stærk race

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #9 Dato: 15 August , 2012, 15:22 »
Rudy, du har jo ret i det du siger omkring adgang til staldende. Jeg har jo åbent for besøg om søndagen. Det skulle jeg måske lade være med ?, men jeg vil jo gerne vise folk, at dyrene har det godt, og mange har brug for en sludder, mens man kigger på dyrene. Jeg lader jo også folk selv vælge deres dyr.

Måske jeg skal nøjes med at vise dem vollierene ude fra, og så selv hente dyrene i stalden?

Nu er det ikke fordi jeg mener det er den eeneste vej sygdomme kan komme, men det er en risiko vej at gå, det skal man blot være klar over. Spurve kan også komme med meget skidt, men her syntes jeg dog oftes at det er mider de smitter hønsene med.

Men folk der kommer og henter høns, og har fodtøj på der tydeligt ser ud til at være det fodtøj de har på når de går blandt deres ejet fjerkræ + har beskidte transportkasser med, ja så kan det blive ret farligt, især som jeg nogen steder har set, at man går ind i et stort rum og tramper rundt og har den beskidte kasse med, og gå og udpeger de dyr man ønsker.
Så syntes jeg godt man kan sige, at sådanne folk er selv lidt ude om problemerne.

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 15 August , 2012, 15:22 »
ja,jeg vac.mod ilt og kender flere der gør det des uden er den vacine vi vac, mod new castel med hernede 3 polet altså også Ilt og Forkølelse
« Senest Redigeret: 15 August , 2012, 15:24 Fra walter »
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 15 August , 2012, 15:25 »
Tak for dit svar Walter. Oplyser du så bare evt. købere om, at de er vaccineret? Og hvad med dine kyllinger? Går de for sig selv, til de bliver vaccineret?
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
4 hunde, 2 katte.

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 15 August , 2012, 15:36 »
Jeg oplyser om det,men så vidt jeg ved er der ingen fare ved at de går sammen med ikke vac.
Nej kyllingerne går sammen med alle de andre indtil de yngste er en 3-4 uger så bliver hele molevitten vac. både kyllinger og gamle. vac. skal bruges i løbet af 2 timer og den mindste portion man kan få er til 1000høns
« Senest Redigeret: 15 August , 2012, 15:38 Fra walter »
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 15 August , 2012, 16:25 »
Mit forbehold mod vaccinen er jo fordi, at jeg har læst, at vaccinerede dyr er raske smittebærer?
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
4 hunde, 2 katte.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #14 Dato: 15 August , 2012, 16:30 »
Mit forbehold mod vaccinen er jo fordi, at jeg har læst, at vaccinerede dyr er raske smittebærer?

/o /o   sådan har jeg også opfattet det ;)   er det forkert, så lad mig høre....