Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hane har ødelagt en høne.  (Læst 1436 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Brahmsen

• Passiv bruger
Hane har ødelagt en høne.
« Dato: 14 August , 2012, 20:43 »
Hej. Der må være andre end min høne, der har været flænset op på ryggen af hanen :-[
Hvad gør I andre hønseejere? Jeg ved, at det nok har en stor del at sige, at det er en stor race jeg har (brahma).
Afliver I hanen, når han har "produceret" det han "skal" (kyllinger). Eller skiller I hanen fra hønerne?
Jeg har heldigvis selv en ekstra hønsegård med høner, hvor hønen nu er kommet i. Men nu bliver "yndlingshønen" vel bare udskiftet med én af de tre andre høner. Så det er muligvis blot en stakket frist, at flytte hønen.
Jeg er ikke tilhænger af at aflive en god og flot hane, blot fordi han gør, hvad han skal ;)
Mit andet alternativ kunne være at isolere hanen, og først lade ham få hønerne til foråret. Så kan hønerne få resten af sommeren til at få nye fjer at klare vinteren på :)
Hvad ville I gøre?

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hane har ødelagt en høne.
« Svar #1 Dato: 14 August , 2012, 20:50 »
Jeg har forlængst ruget det jeg skal, så nu går alle mine høner, racevis sammen unge som gamle og uden haner. De gamle haner går enten sammen med de unge haner og opdrager på dem, eller for sig selv.

Evt. kan man også klippe neglene på de inderste tæer og sporen, så de ikke er skarpe, det har jeg ladet mig fortælle at det skulle hjælpe på sliddet af hønerne. Eller hønsedækkener skulle også være en mulighed.

Jeg har dog aldrig selv haft haner som ligefrem har flænset hønerne, men de er for det meste ganske slidte efter en avlssæsson, især favorit hønerne.

« Senest Redigeret: 14 August , 2012, 20:52 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Brahmsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 14 August , 2012, 21:15 »
Tak for svar Lene. Jeg vil overveje at lade hanen gå alene. Jeg har også tænkt lidt på at sætte "propper" på sporene (korkproppen fra en vinflaske der bliver skåret til kunne være en mulighed ::)) Men mon de vil blive siddende?

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #3 Dato: 14 August , 2012, 22:33 »
Jeg klipper hanens negle og spor, det hjælper(lidt)
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand