Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: pH-værdi af hønsepøller  (Læst 9202 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nat_ja

• Passiv bruger
pH-værdi af hønsepøller
« Dato: 12 August , 2012, 20:58 »
Hej med jer,
jeg gøder normalt min have med hønsegødning. Nu skal jeg så plante en blåbærbusk som kræver sur jord. Der skal man så normalt bruge spagnum...
Men har hønsepøller måske en lav pH-værdi, så jeg i stedet bare kan bruge hønsegødning?

0,1 araucana, 0,1 maran, 0,1 kochin-silke blanding, 0,1 silke, 0,1 welsumer, 0,1 gul sussex, 0,1 orpington, 0,2 sabelpoot, 0,1 barnevelder, 0,0,14 faverolles, 0,0,4 australorps, 1,0 forlovet som ææælsker at bygge på mit hønsehus :-)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: pH-værdi af hønsepøller
« Svar #1 Dato: 12 August , 2012, 21:54 »
Jeg talte med en af konsulenterne fra Haveselskabet for nogle år siden, han sagde god for hønsemøg til rhododendron.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Nat_ja

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 August , 2012, 09:12 »
Ahh super! Tak  /o
0,1 araucana, 0,1 maran, 0,1 kochin-silke blanding, 0,1 silke, 0,1 welsumer, 0,1 gul sussex, 0,1 orpington, 0,2 sabelpoot, 0,1 barnevelder, 0,0,14 faverolles, 0,0,4 australorps, 1,0 forlovet som ææælsker at bygge på mit hønsehus :-)

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #3 Dato: 13 August , 2012, 09:25 »
Hønsegødning har en klart sur reaktion i jorden, hvor meget kan jeg ikke huske lige i hoved. Effekten er  ikke så stor at man kan beregne forsuring af  jord som er nok for rodo eller blåbær men den skader ikke og er en lille skridt til den rigtige vej. Hønsegødningens forsurings effekt er ca som NPK kunstgødningens.
 Omvendt når man bruger hønsegødning som den eneste gødning og årevis i sit  køkkenhave kan det være en god ide at  tjekke jordens Ph.

« Senest Redigeret: 14 August , 2012, 08:56 Fra Tapani »
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline morT4

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 13 August , 2012, 22:39 »
efter jeg har fået høns, er mine lyserøde havehortensia blevet lyseblå i den ene ende af bedet  :o. Har det ikke noget med surhedsgraden af jorden at gøre også?  ::)   Smart hvis det også kan bruges til rododendron  :D
« Senest Redigeret: 13 August , 2012, 22:41 Fra morT4 »
1,1 (+2 vallaker?) hest
0,1 ruhåret hønsehund/labrador blanding
1,2,3 katte
1,0 laksefarvede dv Kochin
0,3 orpington
0,2 sorte Australorps
0,20,6 blandings høns
2,2 børn
1    mand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 13 August , 2012, 23:12 »
Jeg er ikke ekspert på området 'hønselort', men jeg husker fra tidligere tråde, at det frarådes at bruge hønselort direkte som gødning, da det skulle være for kradst for de fleste planter. Det kan med fordel blandes i kompostbunken og bruges når komposten er klar til brug.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #6 Dato: 14 August , 2012, 08:55 »
efter jeg har fået høns, er mine lyserøde havehortensia blevet lyseblå i den ene ende af bedet  :o. Har det ikke noget med surhedsgraden af jorden at gøre også?  ::)   Smart hvis det også kan bruges til rododendron  :D
Ja havehortensia er en indikatorplante som viser jordens Ph i blomsterfarve. Du har sænket jorden Ph under 6,5 og hortensia skifter farve.
Jeg er ikke ekspert på området 'hønselort', men jeg husker fra tidligere tråde, at det frarådes at bruge hønselort direkte som gødning, da det skulle være for kradst for de fleste planter. Det kan med fordel blandes i kompostbunken og bruges når komposten er klar til brug.
Det er rigtigt hønsegødning er rig med næringsstoffer dog  handelsgødningerne (NPK)  er stærkere. Hønsegødning kan godt bruges direkte bare doseres med teske.
Lige rodo er en ædedolk og  drukmåse, den kan godt tåle lidt større portioner.
Mvh
Tapani
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Nat_ja

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 14 August , 2012, 11:17 »
Ja havehortensia er en indikatorplante som viser jordens Ph i blomsterfarve. Du har sænket jorden Ph under 6,5 og hortensia skifter farve.

Årh wauw... den har netop fået en plads på min top 5 over seje planter  :laugh:

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 14 August , 2012, 22:17 »
Ja havehortensia er en indikatorplante som viser jordens Ph i blomsterfarve. Du har sænket jorden Ph under 6,5 og hortensia skifter farve.Det er rigtigt hønsegødning er rig med næringsstoffer dog  handelsgødningerne (NPK)  er stærkere. Hønsegødning kan godt bruges direkte bare doseres med teske.
Lige rodo er en ædedolk og  drukmåse, den kan godt tåle lidt større portioner.

Så surbundsplanter har med andre ord godt af koncentreret hønselort. Det burde så feks også gælde blåbærbuske (som jeg har mange af - elsker blåbærmarmelade  :P)
Mvh
Erik Andersen

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #9 Dato: 14 August , 2012, 22:28 »
Alt i haven har det godt af hønselort, det bare  spørgsmål om dåsering 8)
Fleste organiske surbundsgødninger som tilbydes i havcentrerne baserer på hønsgødning. Rå hønsegødning som er  ikke komposteret har meget af sit  kvælstof som urea dvs den er langtidsvirkende.
Mvh
Tapani
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline ncj

• Bruger
« Svar #10 Dato: 14 August , 2012, 22:42 »
Men pas på rhododendron har højtliggende rødder der let svides,. og de bør ikke gødes efter sct.hans.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)