Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Min hane kan ikke gale  (Læst 7266 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jeannejen

• Passiv bruger
Min hane kan ikke gale
« Dato: 12 August , 2012, 16:27 »
Nogen har måske fulgt min kamp med de høns jeg havde anskaffet mig. 5 orpingtons, 3 ældre, 2 unge.

I torsdags kørte jeg de to unge tilbage og fik i stedet en prægtig smuk hane som damerne starks genkende og accepterede. Det gik rigtig fik og bi fik to morgener hvor han galede smukt, men i går og i dag har han ikke galet. Han lægger an til det, men kan ikke få lyden ud?!

Samtidig ligger han ned i gården meget af tiden. I dag er de blevet lukket ud for første gang og han går ikke frivilligt med begge gange har jeg måtte gå ind og skubbe ham ud og så går han så også pænt rundt med dem. Igen vil han gerne gale, men ham kan ikke! Hvad mon def er galt med ham??

Håber på svar. Hilsen Jeanne

Offline Jeannejen

• Passiv bruger
Min hane kan ikke gale
« Svar #1 Dato: 12 August , 2012, 20:01 »
Slet ingen der har et bud?

Offline Nat_ja

• Passiv bruger
Sv: Min hane kan ikke gale
« Svar #2 Dato: 12 August , 2012, 21:02 »
Hvor gammel er han?
Mine starter med at strække hals, senere kommer der så små "kvæk" ud og til aller sidst rigtige hanegal..
Måske er han stadig i øvefasen..
0,1 araucana, 0,1 maran, 0,1 kochin-silke blanding, 0,1 silke, 0,1 welsumer, 0,1 gul sussex, 0,1 orpington, 0,2 sabelpoot, 0,1 barnevelder, 0,0,14 faverolles, 0,0,4 australorps, 1,0 forlovet som ææælsker at bygge på mit hønsehus :-)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 12 August , 2012, 21:24 »
Jeg havde en forkølet landhane der var så hæs, at han ikke galede i over en måned. Men kors hvor han prøvede... ;) Men han kom sig fint. Din lyder måske lidt mere sløj/småsyg.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Jeannejen

• Passiv bruger
Min hane kan ikke gale
« Svar #4 Dato: 12 August , 2012, 21:28 »
Han kan godt. Han gjorde det flere gange de to gange jeg har været der hvor han kommer fra og han gjorde det torsdag eftermiddag og fredag morgen.

Lørdag morgen havde han kun galet en enkelt eller to gange og i dag har han så forsøgt med uden held.

Han er 1 1/2 år ca!

Øv, han har også afføring siddende i bagdelen som om det er tyndt?!  Det er ret trist at se ham ligge der.

Træls det ikke bare kan køre lidt nemt med de høns, de tre damer går bare og hygger sig. De var ude i haven i dag og nøj hvor det passede dem:)

Offline Nat_ja

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 August , 2012, 09:14 »
Har du prøvet at give ham noget knust hvidløg?
Jeg har også haft en med dårlig mave og den fik det hurtigt bedre efter nogle fed hvidløg.
« Senest Redigeret: 13 August , 2012, 09:21 Fra Nat_ja »
0,1 araucana, 0,1 maran, 0,1 kochin-silke blanding, 0,1 silke, 0,1 welsumer, 0,1 gul sussex, 0,1 orpington, 0,2 sabelpoot, 0,1 barnevelder, 0,0,14 faverolles, 0,0,4 australorps, 1,0 forlovet som ææælsker at bygge på mit hønsehus :-)

Offline Jeannejen

• Passiv bruger
Min hane kan ikke gale
« Svar #6 Dato: 13 August , 2012, 17:36 »
Har lige laver hønseguf med masser af hvidløg, så må vi se om han vil spise noget:(

Offline Nat_ja

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 13 August , 2012, 17:41 »
Krydser fingre  :-\
Hvis det heller ikke hjælper noget kan du også prøve at give noget aktivt kul til ham.

Offline Jeannejen

• Passiv bruger
Min hane kan ikke gale
« Svar #8 Dato: 13 August , 2012, 22:08 »
Jeg ved ikke om han har spist af de, men nogle af dem har i hvert fald!

Havde ham oppe her til aften. Fjer og hud så fint ud med mit meget utrænede øje. Der var i hvert fald ikke noget levende på ham, umiddelbart.

Til gengæld var han sat til i snasket afføring i sine fjer bagpå. Jeg tog simpelthen og klippede de værste klumper af, det er da ikke rart at gå rundt med!

Jeg har nu så ondt af ham. Han er så sød og var bare helt rolig og fandt sig i alt hvad jeg bød ham:(

Aktivt kul, kan jeg købe det i foderstoffen?

Offline Nat_ja

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 14 August , 2012, 12:12 »
Du kan evt håndfodre ham med hvidløg hvis du vil være sikker på han spiser det. Tror man kan købe kul de fleste stedet med hønsefoder, ellers fandt jeg det også her: http://dyreriget.dk/hoens-vagtler-5/foder-7/kul-fin-1106.html
Du kan evt blande lidt kul i hvidløget. Der skal ikke så meget kul til. Nærmest kun en lille knivspids.

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 14 August , 2012, 12:17 »
Almindelige kul er jeg ret sikker på også kan gøre det. Aktivt kul er bare mere åben i strukturen end almindeligeligt kul og jeg tror da ikke det er den egenskab der egentligt er behov for?
Jeg ved ikke hvorfor de skriver ladet?

Offline Nat_ja

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 14 August , 2012, 12:29 »
Aktivt kul har en meget porøs overflade, der gør mange flere bakterier, vira og/eller giftstoffer kan binde sig, og gik ud fra det kunne være noget i den stil hanen fejlede.
Almindeligt kul kan måske også gøre det, men er knap så effektivt. Ved ikke om man altid kan være sikker på der ikke er iblandet noget man ikke bør give dyr mm man laver det selv  :).
Jeg ved heller ikke hvorfor de skriver ladet ???

Offline Nat_ja

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 16 August , 2012, 14:10 »
Fik den det bedre?

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 16 August , 2012, 16:19 »
Hmm det er nok gået min næse forbi, men har godt nok aldrig hørt at kul kunne have en effekt på bakterier og vira??
Jeg ved godt det bruges ved forgiftninger, men ikke det andet?
Og hvidløg skulle kurere en tynd mave, det har jeg heller aldrig hørt før, til nogen dyr??
Men man lærer jo hele tiden :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Nat_ja

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 16 August , 2012, 17:30 »
Nej, det var også forkert det med aktivt kul og bakterier. Aktivt kul virker kun ved at binde skadelige eller sygdomsfremkaldende stoffer.

Hvidløg hjælper på diarre og nedsætter risiko for forskellige infektioner ved bl.a. at styrke immunforsvaret. Der er endda en artikel på forum om det: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=17
 ;)

Da det ikke vides hvad der er årsag til diarré hos hanen, må man jo prøve sig frem.