Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Foder til rugende høne.  (Læst 5014 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
Foder til rugende høne.
« Dato: 11 August , 2012, 09:54 »
Jeg skal have min skruk-Bramadamme lagt på æg idag  :D
Det er ca. 100 år siden, jeg har benyttet naturmetoden i forbindelse med udrugning, og jeg glæder mig til at prøve igen.
Nu ser jeg i Jørgen Liljensøes hønsebibel, at rugende høner under ingen omstændigheder må få æglægningsfoder og blødfoder, men bare skal have "lidt korn"...
Jeg kan jo ikke huske, hvad jeg gjorde sidst, men hvad giver I jeres høner, mens de ligger på æg?
Og hvad med redekassen? Er det ikke uhensigtsmæssigt at lægge hende i en kasse med høje sider?
Lægger I græstørv i bunden?

Håber på et par reaktioner fra mere øvede  <E
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Foder til rugende høne.
« Svar #1 Dato: 11 August , 2012, 10:16 »
Mht. foder, så er det aldrig godt med pludselige foder skift. Så brug det foder skrukken plejer at få, dog vil jeg mene at man bør ændre en smule ved at øge korn mængden. Husk at der altid er rigeligt kråse-materiale.
Mht. reden, så vil der være betydelig større risiko for ødelagte rugeæg, hvis reden har høje sider og skrukken ligesom hopper ned i reden, ifh. til at den kan gå lige ind på reden. Det gamle "hus råd" om et græstørv skader bestemt ikke ;)

Offline SigneJohanneBonde

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 11 August , 2012, 17:58 »
Hej Lisbet.
Jeg bruger altid kun naturmetoden ;D, og mine damer får altid det de plejer at spise med sig i "skurkburet." De har spåner og så en rede af hø uden kasse eller andet. Så alt forgår på gulvet.
Held og lykke med hende :)
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #3 Dato: 11 August , 2012, 20:21 »
Hvad er græstørv og hvor hitter man sådan noget?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline bjarne m

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 11 August , 2012, 21:04 »
svar til Hønsehuset.
en græstørv er et stykke af din græsplæne f.eks 2ox30x5 cm(jordtykkelse),den lægger man hønen på ,det hjælper med til at hæve fugtigheden,hvis hønen ikke ruger på den bare jord.Tørven kan vandes efter behov.
vh bjarne m

Offline bjarne m

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 11 August , 2012, 21:08 »
Hej Lisbet.
Det er vigtigt at hønen kommer af reden ,hver dag for at æde og drikke og ikke mindst at gøre sig ren(en kæmpe klat),derfor er det godt at kræse "lidt" for hende,det er sket før at en høne har sultet sig ihjel under rugningen,fordi hun ikke ville forlade reden.
vh bjarne m

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 11 August , 2012, 21:09 »
Hvad er græstørv og hvor hitter man sådan noget?

Hvis man ikke vil "ofre" noget af sin græsplæne, kan blot snuppes et fra et andet sted. Størelsen afpasset redekassen, og tykkelsen ca. 5 cm. Jeg syntes det er bedst at vende den med græsset nedad, så undgåes at skrukken får øje på græsset og begynder at gennemrode reden. Ovenpå opbygges reden af halm.  En god ide er at vride nogle halmvisker, som placeres i hvert hjørne. Så holder reden sig fint rund og skrukken har de bedste muligheder for at samle rugeæggene under sig.
NB: Et græstørv er med til at holde på fugtighed.

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #7 Dato: 11 August , 2012, 22:27 »
Nååååår, sådan!!! Så lærte jeg lidt mere idag igen.  <E

Moskusænder

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 11 August , 2012, 23:54 »
En god ide er at vride nogle halmvisker, som placeres i hvert hjørne. Så holder reden sig fint rund og skrukken har de bedste muligheder for at samle rugeæggene under sig.

Uha - alle disse 'fagudtryk'. Det må nok også forklares lidt nærmere for de uindviede. ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #9 Dato: 12 August , 2012, 09:29 »
@Erik.

Udtrykket stammer fra og er betegnelsen for de halmtotter (visker) som blev vredet på en bestemt måde, og ofte før i tiden brugt til at tørre f.eks. en nyfødt kalv/lam osv.
Jeg husker også min bedstefar og tildels min far på gården aftørre hestene med disse halmvisker når de var færdig med markarbejdet. Især pløjning kunne være hårdt arbejde, da jeg husker vi dengang havde en 3-furet hesteplov hvor der gik 3 heste foran, men OK det var jo kun 1 fuer pr. hest, men når der var meget jord og pløjning foregik fra tidlig morgen til sen aften, kun afbrudt af bondens middags pause.
Så tængte hestene til sådan en tur med halmviskerne når de kom hjem om aftenen, en tjans jeg som barn så ofte havde.

NB: det eeneste jeg i hele mit voksen liv så har brugt disse halmvisker til er når jeg har ruget på naturmetoden, hvor redekassens hjørner bliver afrundet med en halmviske i hvert hjørne.
Mange ting fra gamle dage er noget forældet bras, andre ting fungerer perfekt /o

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #10 Dato: 12 August , 2012, 09:38 »
For os født i den moderne tidsalder, som gerne vil se, lære og opleve de fine ting og håndværk fra den gamle hårde tid på landet, Rudy, er det muligt du kunne vise med billede hvordan sådan en sag laves og skal se ud?

Moskusænder