Kan jeg nå at fede en lille 8 kg gris op inden jul?
Ja det kan du. Jeg anskaffer mig 2-3 grise på ca 25 kg, om ca 3 uger, og dem regner jeg med at sende til slagter i slutningen af november.
Som tommelfingerregel, regner jeg med at 25 kgs grise skal gå hos mig i ca 100 dage, inden de ryger til slagteren.
Hvilken vægt slagter I på? Jeg har hørt en sige at hvis frilandsgrise bliver over 90 kg før slagt så vil de blive fede, er det korrekt?
Skrøner er der rigeligt af. Et godt råd. Lad være at lytte til dem.
Jeg har netop fået slagtet 2 grise i mandags. Ikke frilands, men de har, i stald, rigeligt med plads at boltre sig på. En professionel landmand ville formentlig have 20-25 grise på den staldplads jeg tilbyder mine. Mine 2 grise vejede, efter slagt, hhv 98 og 113 kg. Jeg har enkelte gange slagtet grise som vejede 120 kg efter slagt.
Og ny spørger du/andre så om de ikke er for fede.
Udfordring og påstand - gå ud i et dansk supermarked (et hvilket som helst) og find et stykke svinekød, der bare når mit svinekød til sokkeholderne. Det findes ikke.
Vi spiste først på ugen det sidste stykke af den forrige gris. En nakkesteg. Den var så ren i kødet at man kunne have troet at det var en flæskesteg, hvis det ikke havde været fordi, den bræmme af fedt, der trogs alt var, lå inde i kødet i stedet for på toppen af kødet (altså under sværen).
Hvor køber i fodder. Det billigste jeg har fundet er hos Land og Fritid til 250 kr for 100 kg.men så skal jeg også købe det som blæst ind.
Hvor køber du grise? Kan du ikke få en aftale om at købe foder samme sted? Det ville være det smarteste.
Jeg har en sådan aftale. Jeg betaler 2 kr/kg og henter 200 kg ad gangen (i fodertønder som jeg selv medbringer).