Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Død skruk  (Læst 10640 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Død skruk
« Dato: 09 August , 2012, 13:33 »
Her til morgen, da jeg lukkede mine høns ud, var min ene skruk død i løbet af natten, hun lå stiv ovenpå sine 12 små 3 dage gamle kyllinger, kold ovenpå, men varm nedenunder, det var vel dyne-effekten.
De 12 små har det fint og er røget i min Plan B (kyllingemoder). De spiser og drikker fint, og deres klatter er fine.
Jeg kan se, hun har haft lidt grønlig tynd mave i løbet af natten, hun er bestemt ikke undervægtig, men fin tung, faktisk havde hun kun været skruk en uge, da hun fik kyllingerne mandag aften.
Meget underligt, for hun har bestemt ikke virket syg, og hun var fra sidste år, så altså ingen oldsag. Hun gik og gjorde alt, hvad en hønemor nu skal i går.
Det har jeg aldrig oplevet før.
Nogen, der har prøvet det samme?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Død skruk
« Svar #1 Dato: 09 August , 2012, 13:40 »
Jeg har kun prøvet at en stor og sund yngre høne var faldet ned af pinden og lå stendød næste morgen, uden forudgående sygdom, og det er jo lidt det samme.

Jeg tror ikke det har noget med skruk at gøre, bare at hønen er død af et atack af en slags, og det sker jo i alle verdner, men ærgerligt når det sker for en skrukmor, men godt du har en plan B
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 09 August , 2012, 21:59 »
hvis du vil marianne, kan vi godt prøve og sætte de små under vores skruk. Men det lyder da godt nok mystisk
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 10 August , 2012, 07:04 »
Det lyder som en god idé, Jes, de har jo gået med skruk indtil i går morgen.
Kan vi ringe sammen?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 10 August , 2012, 09:56 »
Uha Marianne, det var ikke et hyggeligt fund :-[

Godt hun ikke havde mast de små!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 10 August , 2012, 10:24 »
Sørgeligt Marianne :'( Jeg håber at kyllerne kan komme under jes`s skruk.

Jeg har kun et bud på årsagen til skrukkens pludselige død, men akut æggelederbetændelse og akut tarmbetædelse giver også denne grønlige diarre og tager livet af dyret meget hurtigt.

Sådan mistede jeg min skønne `Naboen`i februar. Lidt grønlig diarre om aftenen, næste morgen døde hun. Dyrlægens bud var enten den ene eller den anden af de to diagnoser.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #6 Dato: 10 August , 2012, 10:43 »
Jeg prøvede det med en moskusand sidste år.
Det tror jeg dog skyldtes at jeg i den bedste mening havde lukket hende og hendes to små efternølere inde i et kaninbur for at de kunne være i fred for de store ællinger.
Det fungerer jo fint med en hønemor med daggamle kyllinger. Men ænder har bare større aktionsradius, så jeg tror, at andemor har holdt sine skrukklatter tilbage (så godt hun kunne) for ikke at forurene reden - og jeg var ikke opmærksom på, hvad der var fat, før hun lå død en morgen.

- men det forklarer jo ikke, hvorfor din skruk er død. Jeg tænkte dog også som Helle K, at det kan have været en akut æggelederbetændelse. Det kan tage livet af dem ret hurtigt!
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 10 August , 2012, 16:27 »
Tak Helle, så kan man jo undre sig over, at hun måske havde akut æggelederbetændelse, når hun ikke lagde æg, så måske var det akut tarmbetændelse?
Kyllingerne er afleveret hos Jes, og jeg *k for det bedste.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 10 August , 2012, 16:43 »
Tak Helle, så kan man jo undre sig over, at hun måske havde akut æggelederbetændelse, når hun ikke lagde æg, så måske var det akut tarmbetændelse?
Kyllingerne er afleveret hos Jes, og jeg *k for det bedste.

Mjatjaaa...det er jo næsten umuligt at sige - æggelederne har hun, selv om hun ikke lægger æg, og når hun har ligget og varmet kyller, har hun også ligget og varmet eventuelle bakterier, som så er vandret op i tarm - æggeleder. Under alle omstændigheder, så er det godt, at det gik så hurtigt, så hun ikke skulle have en lidesom tid med sygdom, som alligevel ikke kunne helbredes - sådan valgte jeg at tænke omkring Naboen, som jeg overhovedet ikke nåede at gribe ind og behandle på.

Hvor er det dejligt, at kyllerne har fået en adoptivmor - DET håber jeg virkelig også, både kyller og skruk kan forstå ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 10 August , 2012, 17:04 »
Jeg tror skrukken er ved og forstå konceptet *k . Fortsættelse med forhåbentlig happy ending følger :)
S-K+B-K maran
Mookee i brun

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 10 August , 2012, 17:39 »
 *k *k *k *k - det vil da være perfekt /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #11 Dato: 11 August , 2012, 10:21 »
Øv osse. Hønen syns ikke det var nogen succes med kyllinger der ikke var hendes egne. De er nu kommet i kyllingemoder og bliver kørt nordpå igen. Hun har varmet dem godt nok, men gik simpelthen fra dem, og lagde sig efterfølgende til og ruge igen i kassen ved siden af. På den positive side har hun ikke pelset nogen af kyllerne.
S-K+B-K maran
Mookee i brun

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #12 Dato: 11 August , 2012, 11:24 »
ærgerligt, men det er da godt der ikke skete uheld  /o

Høns er sgu mærkelige, hvorfor tror hun at hun ligger der, det har hun nok ikke helt gennemtænkt, så langt rækker det altså ikke.
Mine undre sig da heller ikke over hvor børnene kommer fra, når de får maskinkyllinger og i øvrigt ikke ligger på noget som helst..
Man må undres
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #13 Dato: 11 August , 2012, 16:30 »
tjaa, hun er jo ret ung og har kun lagt æg ca 1mdr, så muligvis hun lige skal ha hele oplevelsen med for og fatte pointen. Nå de små kyllinger har det godt og er kommet hjem, Det er næsten det vigtigste
S-K+B-K maran
Mookee i brun

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 11 August , 2012, 19:38 »
De små moderløse har været ude et par timer i eftermiddag, det nød de helt klart.
En enkelt kylling er desværre gået til, men den var meget svag da jeg fik dem hjem og trods intensiv opmærksomhed klarede den det ikke. Vi prøvede noget, der lignede en god løsning, det var det desværre ikke. Omvendt kan man jo ikke vide, om kyllingen ville være død under alle omstændigheder.
De andre har som det ses aldeles udmærket. Den svage var død, inden jeg lod de andre komme ud.
Den sidste del af videoen er for at vise, at jeg har måttet sy fluenet på, for de små drønnerter kan smutte ud gennem maskerne i kyllingetråden. :)
http://youtu.be/ExE8Un5RNhw
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk