Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Raunsmed  (Læst 19827 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Raunsmed
« Svar #30 Dato: 09 August , 2012, 13:33 »
Tja, jeg tror nu ikke at I forstår mig ....................... 

Jo Lene, jeg forstår godt at du brænder så meget for din raceavl, at du ikke har plads til blandinger af forskellig slags, men for os der OGSÅ synes det er fedt at have sjove æg eller sjove høns, så må man jo prioriterer, og dine prioriteter er ikke jo ikke forkerte, bare prioriterer jeg jo anderledes da jeg også har en interesse i æggene, ikke i forhold til avl, men i forhold til størrelse og farve.... jeg kan sagtens forstå at du prioriterer dine æg til avl, og dine dyr ligeledes.... det hele koster jo penge
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #31 Dato: 09 August , 2012, 13:35 »
@ Louise
Hvilken slags hybrid, ved du det, hvad mon de har rodet sammen, ved du hvordan den ser ud ??

@ Ina, Det kan godt være at det er mig der har misforstået det med at det er er/var en hybrid. Men jeg havde bare læst et andet sted at grünlæggeren var en "æglægger" = som de alm hybrid høns.
« Senest Redigeret: 09 August , 2012, 13:39 Fra Louise W.D »

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #32 Dato: 09 August , 2012, 13:40 »
Jeg har bare aldrig fattet at æggeskallens farve var så vigtig for nogen. Altså at man kun vil have høns der lægger brune/blå/grønne eller hvide æg. Det må i min verden være vigtigere at man synes hønerne er smukke og har et godt temperament. Æggene smager jo ens uanset skallens farve.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #33 Dato: 09 August , 2012, 13:44 »
Jeg har bare aldrig fattet at æggeskallens farve var så vigtig for nogen. Altså at man kun vil have høns der lægger brune/blå/grønne eller hvide æg. Det må i min verden være vigtigere at man synes hønerne er smukke og har et godt temperament. Æggene smager jo ens uanset skallens farve.

Nej det gør de faktisk ikke, altså smager ens, der er faktisk en gradsforskel, men det er nu ikke mit drive på det at have flere farver æg, jeg har jo også racehøns, og de er skam mit øjes fryd, selvom de lægger de helt almindelige creme farvede æg.
Jeg holder af mangfoldigheden i min hønsegård, og udstiller jo ikke
« Senest Redigeret: 09 August , 2012, 21:18 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #34 Dato: 09 August , 2012, 15:46 »
Åh Henriette du ved.....børn og barnlige sjæle, og jeg er at finde i den gruppe *y Er der forresten ikke noget om, at du beholder en bestemt barnevelderhøne fordi hun lægger rosa æg :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #35 Dato: 09 August , 2012, 16:03 »
Ikke en bestemt høne. Jeg aner ikke hvem af dem det er der lægger de rosa æg. Gemmer bare nogle rosa æg og ruger på, da pigebørn har en svaghed for rosa æg. (Heldigvis har jeg kun drengebørn).
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #36 Dato: 09 August , 2012, 16:28 »
Mht. æggefarve, så købte min faste ægge-køber-kollega (shhh :police:) æg hos en bondemand i ferien (også ulovligt, der stod at æggene kom fra danske landhøns..., nå sidespring her!). Han sagde, at det var da helt fint, men ham, konen og ungerne synes nu bedre om mine æg, for det var så herligt at få en bakke æg i forskellig størrelse og forskellig farve. Jeg har jo lidt af hvert, og er så heldig at kunne levere en bakke med beige, chokolade, lysebrune, olivengrønne og blå æg i. *p Jeg er i øvrigt overrasket over størrelsen på "maraucanaæggene", dvs. far maran, mor araucana. Den ene lægger ca. 55 g æg, den anden monsterstore æg, og har for nylig sat rekord i gården med et 95 g stort olivengrønt æg. Av min numse - hun er et lille myr af en høne :o. Kan godt forstå hun har valgt at lægge sig skruk, så hun ikke skal lægge flere æg foreløbig ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Silkemor

• Bruger
« Svar #37 Dato: 09 August , 2012, 20:24 »
Ih altså bliver jo helt dårlig...  ;D Vil også have en maraucana bastard  ;) <:   Hvor mon man kan købe dem?? <A ???
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #38 Dato: 10 August , 2012, 06:56 »
"Maraucana" - dem laver man selv, Anne-Louise  /o
Jeg har nogle stykker gående, som fuldstændig ligner for mørke gråstribede araucana, jeg er i tvivl om det er haner eller høner endnu, men de ser ud til at blive høner, så jeg glæder mig til og er vildt spændt på æggene. Jeg har haft lidt bøvl med befrugtiningen ved disse æg, sikker pga. araucanaernes manglende hale, så der har været uhyggelig mange blanke æg, men lidt kyllinger er der da kommet. Så nu er det "bare" om at vente til de bliver gamle nok.
Den jeg lavede sidste år blev desværre taget af ræven.  <W
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline i.soerensen

• Passiv bruger
« Svar #39 Dato: 10 August , 2012, 13:16 »
jeg har grønlæggere (noget urolige) lægger grønne æg, sorte skovhøns sjove og hyggelige lægger brune æg og dansk landrace til avl lægger hvide æg så det er nemt at kende forskel på de æg der skal bruges til avl men derfor kan det godt være sjovt at krydse de forkellige racer, de fleste racerene høns er jo fremkommet ved krydsning hvis resultatet bliver dårligt kan man jo bare spise sig ud af fejltagelsen