Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Raunsmed  (Læst 19818 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LFE

• Passiv bruger
Raunsmed
« Dato: 08 August , 2012, 18:05 »
Hej :D
Inde ved raunsmed - ugens tilbud, står der: Grøn Lægger er der nogen der ved hvad race det er?
http://www.raunsmed.dk/ugens-tilbud.html

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
Sv: Raunsmed
« Svar #1 Dato: 08 August , 2012, 18:24 »
Det er en hybrid blanding, som ligger grøn farvet æg. Det er altså ikke en racehøne som feks. Wyandotter

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 08 August , 2012, 19:02 »
@ Louise
Hvilken slags hybrid, ved du det, hvad mon de har rodet sammen, ved du hvordan den ser ud ??

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 08 August , 2012, 19:19 »
Grünleger eller grønlægger kan være blandinger af hvad som helst, de lægger bare grønne æg, dvs. de burde, for jeg har på et tidspunkt købt to, og de lagde brune æg, sidste år avlede jeg også bevidst efter at lave grünleger, en enkelt af hønerne lagde de flotte olivengrønne æg, søsteren lagde brune æg.
Billede af et af mine æg fra min grûnleger:
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 August , 2012, 19:31 »
Kan man så returnere " varen " hvis den grøn lægger man får købt, kun sprutter brune æg ud ?  *f . Det kunne da være lidt sjovt at have en hønse pige som gir grønne æg. Men er det så en giga stor høne  ???
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #5 Dato: 08 August , 2012, 20:05 »
Jeg tror dem som bliver solgt som grønlæggere kommercielt, er en blanding af amerikaner og araucana. Jeg mener at ha læst mig til det et sted, og ser du et billede af én kan man tydeligt se der har været araucana ind over...

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 08 August , 2012, 20:41 »
http://da.wikipedia.org/wiki/Grønlægger
Åh, ja. De ligner da en del Araucana  ;D
Men kan man få så grønne æg ved at krydse Araucana med en bestemt race eller er det bare deres æg farve som bestemmer ?
Mener maran/Araucana blir gir blå æg ?  ???
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
Medlem af Maranklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #7 Dato: 08 August , 2012, 20:50 »
Maran/araucana gir fotte grønne æg... grønlæggere får du ved at krydse araucana med anden race der lægger brune æg. Maranen er naturligvis den bedste  ::)

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 08 August , 2012, 20:58 »
Ok, tak Karina  /o så kan jeg forhåbentlig lave mine egne grønlæggere til næste år  *y
Undskyld at jeg blandede mig så meget i din tråd, LFE.   <G
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

Medlem af Maranklub.dk

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #9 Dato: 08 August , 2012, 21:03 »
En i vores klub har også købt Grünleger og de ligner en blanding imellem en industrig Italiener og Araucana. Store og grønne æg lægger de da og det gør afkommet efter dem også selvom det er diverse dværgracer ind over, som fader.
Hvis du blander en Araucana med en race der lægger cremefarvet æg skulle æggene blive lysegrønne hos afkommet.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #10 Dato: 08 August , 2012, 21:32 »
Wauuu.... Sådan en skål med lysegrønne, oliven grønne, blå, brune evt. med prikker ( Welsumer) og hvide æg gad jeg virkligt godt have på frokost-bordet. Særligt til påske.
De må da være smadder flotte udpustet og på en troldegren.

Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #11 Dato: 08 August , 2012, 21:34 »
Kan man se et billede af sådan en
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 08 August , 2012, 22:00 »
De her blev købt som grünlegere, men lagde brune æg:

Så fik jeg to hvide, med lidt sorte nistre i stedet, de lignede nærmest nogle grimme italienere, den ene havde kødfarvede ben og den anden orange, deres æg lignede meget araucanaæg, de var også gennemfarvede, især den ene lagde meget flotte "araucana" æg, mens den anden lagde mere grumsede æg, de gik sammen med min gråstribede maranhane, og jeg rugede nogle af de flotte (ikke-grumsede) æg ud, jeg fik i alt to hønekyllinger, en, der lignede de blå ovenfor, og som lagde brune æg, og en der lignede de hvide, den lagde flotte oliven æg, det er et æg fra den jeg postede billede af tidligere i tråden. Jeg tror ikke, jeg har billeder af de hvide grünlegere, de var ærlig talt ikke kønne.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #13 Dato: 08 August , 2012, 22:08 »
Det lyder til at jeg skal på besøg så og tage et billed, men grimme Italienere har du helt ret i Marianne og så med ærtekam i stedet for enkelkam må du ikke glemme.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 08 August , 2012, 22:32 »
De hvide havde ikke ærtekam, de havde en alm enkeltkam, på den ene sad de ret pænt, på den anden var det en stor slasket kam. Jeg har ikke hønerne mere. Jeg solgte dem til mortends her fra forum. I stedet har jeg to smukke sorte araucanafrøkner, de er rigtig smukke og bliver forhåbentlig stammødre til mine egne hjemmelavede "grünlegere", der render i hvert fald nogle kyllinger rundt, der ligner lidt for mørke gråstribede araucana, ingen hale, muligvis ansats til lidt øretufter, kammen er jeg i tvivl om endnu, og æggene er de slet ikke klar til endnu. Det bliver spændende, at se hvad der kommer ud af dem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk