Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høne jagter hane  (Læst 6918 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Høne jagter hane
« Dato: 07 August , 2012, 21:22 »
Vi har fået 1 orpington høne fra sidste år, og 2 silkehøns som begge skulle have været høner men ene har vist sig at være hane  ::)

Den der skulle være en høne, og som umiddelbart ligner en høne hakker hanen så snart hanen kommer for tæt på.
Hanen må ikke sidde på pind, så får han et velplaceret hak, indtil han har forstået budskabet.
Silkehønen prøver at putte under vingen på orpington hønen, og holder sig generelt tæt op ad hende.

Silken ligner umiddelbart en høne, og har ikke det karakteristiske tilbagestrøgne hår som hanerne normalt har - hvilken hanen her så i øvrigt heller ikke har  :o

Hanen kan fint sige kykkelikyyy mens jeg intet har hørt fra den anden.

Hanen forsøgte én morgen at gøre haneben, men fik igen et veltilrettet hak, og så har jeg ikke set det siden.

Jeg ved silker kan være lidt tricky at kønsbestemme, men nu er den købt som værende én fra sidste år. Dog ej ringet så jeg har kun sælgers ord for det.

Men er det helt normalt at en høne ligefrem hakker efter hanen?
« Senest Redigeret: 14 August , 2012, 20:46 Fra JNTS »
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Høne hakker hane
« Svar #1 Dato: 08 August , 2012, 11:52 »
Orv det var ikke megen hjælp at hente?  :o

Et billede af silken hjælper måske hvis nogen tør spå om køn?  :D

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Silkemor

  • Bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Høne hakker hane
« Svar #2 Dato: 08 August , 2012, 12:25 »
Hej hej. For mig at se ligner det bestemt en høne.  ;)
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Høne hakker hane
« Svar #3 Dato: 08 August , 2012, 12:30 »
Men det kan være ganske normalt.
Havde tidligere nogle isa'er som ikke gad finde sig i noget som helst hanen kunne finde på....

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Høne hakker hane
« Svar #4 Dato: 08 August , 2012, 12:32 »
Super - tak til jer begge  /o    Det er vores første voksne høns, så den adfærd skal vi lige lære at kende :)
Vores kyllinger er først nået til 20. uge tror jeg efterhånden det er blevet til, så vi har meget at lære endnu  :D
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Silkemor

  • Bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Høne hakker hane
« Svar #5 Dato: 08 August , 2012, 12:35 »
Så kan der vist heller ikke gå længe før i får vished om køn ved hjælp af æg eller galen.  ;D
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Høne hakker hane
« Svar #6 Dato: 08 August , 2012, 12:39 »
Hæ hæ, nej det ville da være skønt  ;D

Jeg tror dog den ikke er så gammel, for den forsøger at putte i skørterne eller under vingen på orpington hønen, men det kan måske også være pga. usikkerhed for de nye omgivelser?
Den er skrækslagen, rystede som et espeløv den første dag da vi satte den i hønsegården, men går bedre og bedre dag for dag med den :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Silkemor

  • Bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Høne hakker hane
« Svar #7 Dato: 08 August , 2012, 13:45 »
Syns nu alligevel at den ser alderssvarende ud. Men jeg er jo også stadig nybegynder..  ;)

Ej det er da lidt sødt med sådan en puttegris.  ;D Ja  det kan da godt være at det er lidt uhyggeligt.
Hva siger orpen til det??
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Høne hakker hane
« Svar #8 Dato: 08 August , 2012, 13:50 »
Det kan den også meget vel være :)

Den lille knold på hovedet, synes jeg plejer at være noget mere fyldig på silker - er det pga. fjerskifte den er så lille nu eller bare forskelligt fra fugl til fugl?

Ja puttegris er vist det helt rigtige ord  *h  Orpen ignorerer det lidt, flytter bare lidt på sig. Hun gør den ikke noget, men lader den heller ikke putte, kun sidde meget meget tæt  *b

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Silkemor

  • Bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Høne hakker hane
« Svar #9 Dato: 08 August , 2012, 13:59 »
Da jeg fik mine silker havde de nærmest ingen top pga fældning. Men jeg syns egentlig også at deres toppe er forskellige. Så kan nok være begge dele. Men syns ihverfald ikke at det ligner en hanetop.  ;)

Hun må også syns at det er lidt mærkeligt med sådan en der vil mænge sig  ;D
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline Silkemor

  • Bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Høne hakker hane
« Svar #10 Dato: 08 August , 2012, 14:06 »
Hmm ved nærmere eftersyn syns jeg heller ikke at den sorte ligner en hane...  <A
Så måske at jeg ikke skal udtale mig omkring det   :-X  ;D
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Høne hakker hane
« Svar #11 Dato: 08 August , 2012, 14:11 »
Ha ha, nej de er ikke helt nemme de små silker der  ;D *f

Men hvis man ser på hans positur og fjer på halsen synes jeg fint man kan se det.
Påpegede det for sælger, men han forsikrede mig om at det var en høne  ::)
Den skulle egentlig være byttet, men den lille fyr har charmet sig ind på os, så han får lov til at blive  *b
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Silkemor

  • Bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Høne hakker hane
« Svar #12 Dato: 08 August , 2012, 14:16 »
Nej det er det ikke.   :)  Må håbe at den anden ikke begynder at gale også.  ;)
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Høne hakker hane
« Svar #13 Dato: 08 August , 2012, 14:18 »
Ssshhhh ikke sige det højt  8)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline bjarne m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
Sv: Høne hakker hane
« Svar #14 Dato: 08 August , 2012, 14:19 »
hej Jnts
den hvide silke er en høne -den sorte galer nok så det er en hane,selvom at det er sket at en høne har skiftet køn,og begyndt at gale ,men den kan ikke lave kyllinger.
hvis det er en urutineret hane(usikker på sig selv,og kan ikke sætte sig i respekt).Kan det adsted komme,at hønen søger sikkerhed ved den store høne ,for at være i fred,hanen gør nok ikke haneben til den meget større orpington,så hvis der kun er en tilgængelig høne,vil hun blive træt af al den opmærksomhed og afvise hanen,så derfor gamle haner til unge høns og unge haner til gamle høns.
vh bjarne m