Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilke duer sammen med høns?  (Læst 5065 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

johan10

• Gæst
Hvilke duer sammen med høns?
« Dato: 07 August , 2012, 16:59 »
Hej

Der er jo mange der har duer sammen med høns i en voliere, og jeg er nu begyndt at tænke lidt på om jeg skulle prøve det samme. Det er slet ikke min mening at have mange duer, men måske bare et par eller to, så det er altså kun for hyggens skyld  :) Trives duerne fint i sådan en lille gruppe?
Hvilke duer vil i anbefale? Hønsegården er overdækket og på omkring 70 m2. Der går både høns og guldfasaner lige nu. Der er masser af grønt og naturlige siddepladser. Jeg har tænkt på om de skal sove i hønsehuset eller om jeg skal lave et lille minidueslag for sig selv.
Jeg har tænkt at bygge et lille slag oppe på en pæl ude i gården. Hvordan ville de trives der og hvor følsomme er de over for vind og vejr?
Hvilket foder bruger man normalt som er nemt?

« Senest Redigeret: 07 August , 2012, 17:01 Fra Johan »

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Sv: Hvilke duer sammen med høns?
« Svar #1 Dato: 07 August , 2012, 18:23 »
Jeg ville slet ikke blande duer og høns. Jeg ville hellere lave dueslaget udenfor hønsegården. Vores erfaring er, at det giver et frygteligt svineri og ofte syge dyr. Men andre kan jo have andre erfaringer.
Du skal jo overveje, hvorfor / hvilken typer duer, du gerne vil have. Gå evt. ind på racedueforeningens side og kig der. Der er lige så mange varianter, som der er af høns.
Nogle er store, tykke dyr, som er gode og slagte. andre er små, muntre flyvere.. alt efter type kan de jo kræve mere eller mindre plads. Selv har vi hvide mookeer. Dem har vi, fordi det er de duer, der ligner dem i disneys askepot film! De flyver utroligt smukt.
Skal dine duer flyve frit?

Du kan købe færdigt duefoder, ligesom du kan købe færdigt hønsefoder og så skal de have adgang til grit (som også fås der, hvor man køber duefoderet :D )

Offline MEC

• Bruger
« Svar #2 Dato: 07 August , 2012, 19:37 »
Hej Johan
Det bedste er at have høns og duer i huse hver for sig.
Min erfaring har lært mig at høns gerne hakker efter duerne, eller endnu værre: jager duerne af rede, og går på rov i deres reder for at æde deres æg eller hjælpeløse unger.
De kan til nød godt dele selve volieren, hvis der er højtsiddende pinde, som duer kan flyve op på, så hønsene ikke kan nå dem.
mvh
Marianne

johan10

• Gæst
« Svar #3 Dato: 08 August , 2012, 11:51 »
Tak for jeres svar.
Jeg ville lave det sådan så duerne og hønsene ikke har adgang til hinanden i huset, så der burde ikke være noget problem.

Er der nogen der har gode erfaringer med at holde duer og høns sammen? Er der nogen der har forslag til hvilke duer der kan egne sig til det og ikke har det store behov for at flyve højt. Gården er 1.80 i højden.

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #4 Dato: 22 August , 2012, 19:48 »
Jeg ville stadig ikke råde dig til det og ellers lav en lille gård til dem eller lad dem flyve frit. Hvis det skal lykkes skal hønsene ikke være særlig aggresive og duerne må gerne have lidt temperament og være gode flyvere og nogle der ikke opholder sig alt for meget på jorden.

Du skal som minimum have dobbelt så mange siddeplasser, som der vil være antal duer, når de når det højeste antal med unger. Gerne både ude og inde og de skal være ansat højt for ikke at være for tætte på hønsene. Der skal også gerne være nogle gangbræder eller andet der er så bredt at de kan ligge på dem og slikke sol.

Dueracer det kunne være er lidt forskelligt, men mange Farveduer vil gå an og måske også nogle af de forskellige Tumlinger eller Tyske Modenesere. Dog undgå dem med sokker, da de gerne opholder sig på jorden.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen