Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Problemer med R-com 20  (Læst 2041 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
Problemer med R-com 20
« Dato: 06 August , 2012, 14:45 »
Jeg har en R-com 20, som hidtil har fungeret helt forudsigeligt og pålideligt, men ved den netop afsluttede rugning lavede numre. De sidste 2 dage har displayet vist skiftevis 37 og +2 hele tiden, og jeg var for længe om at reagere på det - troede vist ikke at det "betød noget".   :-[
Det gjorde det!
Da jeg i dag smed mit check-up termometer derned, viste det sig, at maskinen kun holdt 34,6 grader. Min mistanke blev vagt, fordi alle mine klækkeklare kyllinger - 11 stk., døde lige inden de kom ud. Nogle havde fået lavet hul i skallen.

Er der nogen af jer, der har den maskine, der har oplevet det? Jeg har IKKE trykket på nogen knapper! Maskinen er jo indstillet fra fabrikken og skal bare tændes, så plejer den at klare resten selv. Hvad mon har fået den til at lave kuk i temperaturen?
Nu har jeg ændret indstillingerne, så næste gang der skal ruges i den, står temp. på 37,8 hele perioden.
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Problemer med R-com 20
« Svar #1 Dato: 06 August , 2012, 16:53 »
Hej Lisbet.
Jeg tror du skal starte helt forfra med at få maskinen justeret.Jeg har selv en RCom20Pro og den har jeg fået til at køre perfekt.Grunden til at den står og blinker med de 2 grader + eller - er at den er fabriksindstillet til at give alarm når temperaturen afviger + eller - 2 grader.Denne alarm kan du slå fra i tastaturet.
Jeg vil anbefale dig at lægge et nøjagtigt visende termometer i maskinen ( evt.et lægetermometer ) og lade den køre en halv eller hel dag.Du skal så justere i tastaturet så maskinen viser det samme som chekup termometeret.Hvis ikke du har en manual eller har flere spørgsmål,giver du bare lyd fra dig.Jeg er først på i morgen ved denne tid eller lidt før. /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
Sv: Problemer med R-com 20
« Svar #2 Dato: 07 August , 2012, 11:09 »
Hej Leif.

Tak for tiltrængt støtte  /o

Min manskine er også en Pro, ser jeg, og jeg har prøvet at læse mig til hvordan man kalibrerer den om. Jeg har lagt både et digitalt lægetermometer og et check-up i maskinen side om side i samme højde, men de er ikke enige om temp.!
Check-up'et viser ca.½ grad lavere end det andet, og det er svært at afgøre hvilket et, der er mest "rigtigt". Hmmm....
Jeg har nu haft indtryk af at check-up'et passer meget godt - har brugt det flere gange i forbindelse med andre rugninger i "den blå".
Så skulle jeg jo kalibrere maskinen! Jeg har læst manualen, trykker på SET UP og venter 5 sekunder, som man skal . Der sker ingenting. Prøver igen - venter længere...så går den den tilbage til displayet. Om igen: SET UP - tryk DOWN, og så skifter den bare til fugtighedskalibrering, var det vist.
Hvordan gør jeg?

Hilsen Lisbet
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand