Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: gæs og kønsbestemmelse...  (Læst 6626 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morAnna

• Passiv bruger
gæs og kønsbestemmelse...
« Dato: 05 August , 2012, 00:31 »
har 8 grå gæs der går sammen med ænderne land- moskus og moulard.
En af moularder forsøger at parre sig med alle ænderne(damerne) og nogle af gæs- kan man regne med at de gæs han går efter er hunner? eller er det bare først bedst?
han parrer sig med dem og jagter dem lige som om det var ænder
Mine gæs  er ikke meget forskellige fra hinanden så det ville være dejligt at have en "kønsbestemmer" inden jeg skal slagte de 5 af gæs til jul og beholde 1,2.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: gæs og kønsbestemmelse...
« Svar #1 Dato: 05 August , 2012, 00:42 »
Nu har jeg været ude to steder i år hvor denne metode ikke har virket fordi gæssene var for rolige og vandt til uvante lyde, men ellers klap i hænderne eller noget andet de ikke er vant til. Så vil gaserne straks løfte hovedet mere skrå op af og ser for det meste også ud til at have en længere hals. Gasserne går generelt også lidt mere oprejst i holdningen i forhold til gæssene. Gæssene holder også hovedet mere vinkelret på halsen i forhold til gaserne. Dette skal aktages lidt fra afstand af, men har virket godt for mig også på de fleste af de dyr som ikke ville vise sig, men det er måske erfaring. Dog var der en jeg ærlig talt ikke kunne fortælle hvad hvad. Hvis dette ikke virker for dig må du vel vende bunden i vejret på dem og se om de har en tap.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 05 August , 2012, 07:18 »
Vi havde en fjerkrædag i vores lokale klub i går, hvor vi bl.a var på besøg hos et medlem med flere typer svømmefugle. Der var nogle ungdyr (gæs) der skulle kønsbestemmes. Den man mente var gasen blev lagt på ryggen på jorden, og så satte K sig på knæ med gasen mellem benene og gasens hovede pegede bagud, så kunne man komme til kloakken, uden at gasen led overlast, her kunne man forsigtigt klemme omkring åbningen og se om der var en penis eller ej.
I det her tilfælde var den et ret ungt dyr, og svært at se, men eksperterne var enige om, at det nok var en gase. Hos ældre dyr kommer der en tydelig spiralformet penis tilsyne hos gaserne.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 05 August , 2012, 08:57 »
Marianne: Der er bare et problem med denne metode.
Hvis der kommer en "tap" frem, ja så er det en gase. Men hvis der ikke kommer en tap frem så er det enten en gås eller en gase, hvis man ikke har gjort det rigtigt ;)

Moranna: Mine moskus andrikker prøver at parre både gæssene og gaserne så her vil metoden ihvertfald ikke give noget brugbart resultat.

Jeg plejer at lytte mig frem til deres køn. Det kræver selfølgelig at man har nogen af hvert køn og gæssene skal også være noget nær fuldvoksne. Ligesom landænder siger hanner og hunner hos gæs også forskelligt. Hos gæs er det ligeledes hunnerne/gæssene der har den mørke/dybe stemme og gasen har en lysere og skinger stemme.
Man skal ikke lytte når de "skriger" fordi der lyder de alle ens. Man skal lytte når de bare går og små pludre og hvis de har alderen så er det, efter min mening, meget nemt at høre hvilket køn de har.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 August , 2012, 09:04 »
Og ca hvornår er den alder ?
Med venlig hilsen Søs

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 August , 2012, 09:13 »
Ved slagte alder (ca. 5 md.) kan man ihvertfald sagtens høre det. Hvor længe før, kan jeg ikke lige huske.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 05 August , 2012, 10:02 »
mine er fra 17.04 og ja nogle skriger mere end andre, der er også det mellem benene- om det så er fedt eller.... det ligner 2 poser der hænger hos par stykker helt nede til jorden... kunne det være kønsvisende eller bare god foderstand.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #7 Dato: 05 August , 2012, 15:31 »
Bugposer er ikke en indikation om det er gaser eller gæs. Nogle racer skal have to andre en og nogle ingen, men jo bedre foderstand jo tydeligere har de det med at være.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen