Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kvælersnegle  (Læst 5522 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gnidding

• Passiv bruger
Kvælersnegle
« Dato: 04 August , 2012, 23:14 »
Vi er raget ind i problemer med vores ællinger fra foråret. De er nogenlunde på størrelse med de voksne ænder nu, og de er så grådige, at jeg efterhånden er i tvivl om, hvilken mængde foder, de bør ha. De ÆDER... og de spiser så meget, at vi vist hurtigt kommer til at se bund i de 300 kg hvede, vi købte for et par uger siden...
Vi har 3 voksne og ... vi havde 13 ællinger.
Problemet er, at de alle (ællingerne især) med stor iver kaster sig over havens utallige dræbersnegle (ud over de mængder hvede, ællingefoder og toastbrød, de også gladeligt fortærer... og nu er to af ællingerne omkommet ved regulær kvælning :'(. De har simpelthen slugt - hver især - en kæmpe dræbersnegl, som de så er blevet kvalt i. Vi kunne intet stille op, da vi opdagede det, eftersom det at nærme sig en ælling afføder regulær agression fra mor rapand, som simpelthen farer i hovedet på os ... og ærlig talt, nogle af dræbersneglene er virkelig meget, meget store...
Er det normalt? Vi synes det er ret trist, men det er jo komplet umuligt at forhindre, at de forsøger at sluge disse tommetykke sataner ... og vi har jo anskaffet ænderne pga. samme snegleplage...

29 moskusænder, 2,2 Jumbo Magnum vagtler, 4 katte, 2 heste, 1 dværgvædder ... og cirka 3-400000 honningbier...

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Kvælersnegle
« Svar #1 Dato: 04 August , 2012, 23:22 »
Der er næppe noget du kan gøre ved problemet hvis du vil bruge ænderne til sneglebekæmpelse. De må lære ikke at slå større brød op end de kan bage.  ;D

Men det er selvfølgelig trist at miste dyr på den måde.
Mvh
Erik Andersen

Offline Gnidding

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 04 August , 2012, 23:34 »
Det ku der være noget om... måske går der også en and til i naturen i ny og næ på grund af grådighed...   
Vi overvejer bare, om de simpelthen er FOR  :o sultne... Pilegaarden, bør vi mon sætte fodermængden yderligere op? Hvor meget hvede vil mon fx være passende til 3 voksne og 11 ællinger om dagen (suppleret med ællingefoder osv.)?
29 moskusænder, 2,2 Jumbo Magnum vagtler, 4 katte, 2 heste, 1 dværgvædder ... og cirka 3-400000 honningbier...

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #3 Dato: 04 August , 2012, 23:48 »
Drop toastbrødet, det kan sætte sig fast :) og kommer der så en ordentlig kvælersnegl oveni :-) så ren hvede og andefoder, det får mine og har 7 9 13 ikke mistet nogen, men "desværre" mistet en masse snegle
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Gnidding

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 August , 2012, 00:04 »
Toastbrødet har endnu aldrig givet problemer. De får det kun som del af hyggesnakken i løbet af dagen, og jeg har endnu aldrig oplevet en af ænderne spise snegle samtidig med, at vi giver toastbrød... Brødet udfodres altid i små bidder, fordi vi strækker skiverne og hygger med at "tæmme" ænderne på den måde ;D
Men sneglene... vi har så mange og de er bare så store... der er virkelig nogle gange tale om ringriderpølser. Kan godt forstå det, hvis pindsvinene ikke gider tygge på skidtet ::)

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 August , 2012, 00:06 »
Får de nok foder, så de er sultne?

Vores ænder får ad libitum foder og der er ingen grovspisere imellem og har aldrig været det.
De tager også lige så fint dræber snegle og andet godt de kan finde.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #6 Dato: 08 August , 2012, 18:01 »
 :o Det har jeg godt nok aldrig oplevet.
Og dog! Min andrik Sorte Slyngel havde fået langt græs galt i halsen i efteråret, tror jeg det var. Heldigvis var jeg hjemme og fik fat i ham og hevet det ud!
Jeg har også prøvet, at Bjørn Borg har kastet op efter at have forædt sig. Det var da han lige var kommet hertil fra et sted, hvor der ikke var snegle - og maven/kroen bliver som bekendt mæt før øjnene  ::)

Til gengæld har jeg lagt mærke til, at mine ænder altid dypper sneglene i en vandbalje, før de sluger dem. Så bliver slimet helt glat, og sneglen glider lettere ned.
Så måske flere vandbaljer er en del af løsningen?

Jeg har også lagt mærke til, at mine ællinger på et vist tidspunkt, nemlig når de for alvor begynder at sætte fjer, får et enormt behov for protein (tror jeg).
Sneglene slås de nærmest om, og hvis jeg er nødt til at holde dem inde om dagen, når jeg er på arbejde, f.x. pga. ræv, sker det nemt, at de begynder at spise hinandens nye fjer.
Har naboen nysået raps på marken omkring os i den periode, kan jeg i den periode også være hundrede på, at ællingerne på et tidspunkt opdager det og begynder at barbere den ned  :-[ (Heldigvis kan min nabo også godt lide andesteg...) Om det er fordi der også er meget protein i rapsbladene (det er der i frøene), ved jeg ikke?

I hvert fald skal I ikke holde igen med foderet, før ællingerne er godt fjersatte.
Og hvis I kun fodrer med hvede, skulle I måske begynde at supplere med noget decideret andefoder fra DLG/Land&Fritid eller NAG, så ællingerne fik dækket deres næringsbehov lidt bredere?

Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

karina dj

• Gæst
« Svar #7 Dato: 08 August , 2012, 18:22 »
Det lyder jo som galmatias det der  :o Så meget æder mine ikke. Jeg har vel 20 ænder hvor de 18 er store ællinger. De får en sort spandfuld ½ voksefoder ½ havre/byg om aftenen, resten er græs og snegle/orme mm.

Hvis I senere har tænkt at spise ænderne, så kan jeg fortælle at hveden lægger alt for meget fedt på ænderne. Hold op hvor skar jeg meget fedt af mine sidst jeg slagtede...ad! De fik ikke engang ren hvede, men triticale som er et hvede-rug hybridkorn. Men ok, hvis man er til andefedt er det jo godt  ;)