Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllingr død  (Læst 5821 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Stinek

• Passiv bruger
Kyllingr død
« Dato: 02 August , 2012, 23:07 »
 Hej.
jeg har en flok blandings kyllinger der er ca 4 mdr. Gamle. Der er pludslig 4 der har hængt med hovedet de sidste par dage og i går døde de 2 af dem og i dag de andre 2.
Har haft kigget på dem og kan se de er angrebet af lus(har røget huset ud med en røgbriket for 9 dage siden). De lyder som kaffe kander der står og snorker, som om de har vand/ slim i lungerne.
Vil behandle dem med spray mod lus og evt. Endnu en røgbriket.
 Men er det den der tager livet af dem? El er der nogen der kan hjælpe med hvad de fejler.
Jeg har også haft et par af "de gamle" høns der er døde.
Jeg er bange for det er lunge orm el. Noget andet alvorligt.

Stinek

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Kyllingr død
« Svar #1 Dato: 03 August , 2012, 01:00 »
Jeg tror jeg ville droppe de røgbriketter. Jeg tvivler på virkningen.

Hvis hønsene er plaget af utøj, reduceres deres modstandskraft (immunforsvar), og de bliver lettere ofre for bakterie- eller virusangreb. Så en hurtig behandling mod utøj (staldchok) er nok at anbefale.

Vi er en del der har oplevet pludselig sygdom i besætningen i lighed med hvad du beskriver, men det har typisk været ifm ustadigt vejr hvor hønsene er blevet forkølede.
Mvh
Erik Andersen

Offline Stinek

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 August , 2012, 19:33 »
Hej Erik
Ja været har været ret ustabilt og de er blevet ret våde nogler dage så det hænger jo nok sammen med det.
Jeg vil lave et ordenligt sandbad til dem og sprøjte med stald chok men er den nok i nakke og bagenden?
 Tror du det bliver nødvendig at behandle dem med medicin? Eller kan de kommer over det ved egen hjælp?

Tænker bare at det kan godt blive ret dyrt at behande dem.

Stinek

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 August , 2012, 20:31 »
hej
ikke i nakken men under vingerne og i rumpeten
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #4 Dato: 03 August , 2012, 20:49 »
De har sansynligvis hals/lunge betændelse og vil ikke klare den for godt uden penicillin.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Stinek

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 03 August , 2012, 22:35 »
Hvordan behandler man dem. I vandet og skal de til dyrlæge eller hvordan gør man. Har aldrig haft dette problem før

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 04 August , 2012, 00:03 »
Stine.

Man kan jo gøre flere ting for at styrke immunforsvaret hos sine befjerede venner.

Hønseguf - se opskrift i venstre side under 'Artikler om foder'. Opskriften kan varieres, men i udgangspunkt er den et glimrende sted at starte.

Urtepencil- ligeledes noget der kan styrke immunforsvaret. Det er et urteprodukt som forhandles af Matas (væsentligt dyrere end Hønseguf). Det er ikke penicellin selvom navnet kunne indikere det. Jeg bruger det både til fjerkræ og til hobbygrise. Hvis du søger på 'urtepencil' herinde skulle du gerne finde tidligere indlæg om brugen af produktet.
Mvh
Erik Andersen

Offline Stinek

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 05 August , 2012, 19:46 »
Har i et navn på noget Pencilen(bare hvis jeg skal snakke med dyrlægen i morgen)
Der kommer en og kigge på vores får, måske hun kunne tage noget med ved samme lejlighed.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 05 August , 2012, 20:13 »
Har i et navn på noget Pencilen(bare hvis jeg skal snakke med dyrlægen i morgen)
Der kommer en og kigge på vores får, måske hun kunne tage noget med ved samme lejlighed.

Det nok mest anvendte bredspektrede antibiotikum, som bruges til høns hedder Baytril
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #9 Dato: 05 August , 2012, 21:13 »
God idé at få dyrlægen til at kigge på dem og evt. ordinere noget antibiotika.

Har du fået nye høns for nyligt?
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Stinek

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 05 August , 2012, 23:13 »
Ja........ Og da jeg tog dem ud af kassen opdagede jeg til min store irritation have 3 af de nye dyr kalkben,øv. Tjekkede dem ikke for lus(  læs dumme mig)  ;D med de kan jo godt have haft dem med. De voksende dyr er slået helt af med æg så de kommer på samme behandlig med chok spray og medicin.
Ved i om stald chok og chokspray er det samme?

Offline Mette Nygaard

• Global Moderator
« Svar #11 Dato: 06 August , 2012, 14:55 »
Grunden til jeg spørger, er at det lyder som om du har fået en ret alvorlig luftvejsinfektion ind i flokken som f.eks. kunne være ILT eller IB, der netop forårsager mange dødsfald - og oftest smitter via nye dyr.

Er de nye dyr også blevet syge/døde?
Hvis ikke, er det nemlig nok dem, der har slæbt en virus med, som har smittet dine 'gamle' høns.

Jeg ville helt klart få en dyrlæge til at se på dem - og faktisk også indsende et af de døde dyr til obduktion hos en dyrlæge eller til Videncentret for Landbrug, Sektion for Fjerkræ i Århus, for at finde ud af nøjagtigt, hvad de fejler.

Er det f.eks. ILT, er det dels en sygdom man har pligt til at anmelde, dels en sygdom som selv når udbruddet er ovre, altid vil være i flokken, og som vil gøre, at du aldrig vil kunne sælge dyr med god samvittighed.
Og i det tilfælde ville det nok også være en god idé at tage en alvorssnak med sælger.

Ja, staldchok og chokspray er i bund og grund det samme produkt med forskellige navne.

0.3 tossede får

Offline Stinek

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 06 August , 2012, 19:47 »
Hej Mette.
Dyrlægen har været her i dag og taget 2 ungdyr og en høne med der alle 3 var hårdt ramt.
Hun sørger for de kommer til Århus og bliver tjekket for netop ILT, for det havde hun også mistanke om.

Super ærreligt når det drejer sig om 30 stk store kyllinger.
Hvis det viser sig at være ILT har jeg besluttet at slå alle ungdyr ned med det samme(de fleste vil jo dø af sig selv alligevel) og så ryger min høns til efteråret......

så må jeg starte på en frisk til foråret.

men men..... hvordan kan jeg være sikker på at jeg ikke får smittet dyr ind i mit hus igen og skal jeg vaccinere  mod det for eftertiden og så aldrig sælge nogle af mine dyr/kyllinger? da de jo så muligvis kan være smittebære!

eller findes der en bedre løsning?

ps. kyllingerne fik stald chok i går, alle lus er døde......men de har stadig æg, så hvornår skal jeg behandle igen???(hvis de nu ikke har ILT)

Offline Mette Nygaard

• Global Moderator
« Svar #13 Dato: 08 August , 2012, 17:03 »
Hej Stine,

hvis det viser sig at være ILT, så ja er det rigtigt, at der kan være en dødelighed op til 75% - men det behøves altså ikke at gå så galt.

Hvis du søger på ILT her på forum kan du læse lidt om mine erfaringer fra et udbrud i 2006. Her døde i alt 9 ud af ca. 40 dyr - dvs. knap 25%. Da jeg så, at mange blev raske igen, slog jeg ikke flokken ned - og har stadig dem og deres efterkommere :)
Det kan dog ikke anbefales. For det første var det superhårdt at pleje de syge dyr. For det andet har det den konsekvens, at jeg ikke kan sælge levende dyr og helst heller ikke køber levende dyr (da de risikerer at blive smittet af de andre) men får blodfornyelse gennem rugeæg.

I øvrigt er rugeæg efter min mening langt den sikreste måde at gardere sig mod udefrakommende sygdomme på.

Sælger af den hane der bragte ILT ind i min hønsegård vidste ikke, at hans høns havde ILT. Jo, de hostede da lidt i ny og næ, men han havde åbenbart aldrig oplevet det store udbrud - måske havde hans høns allerede været igennem et udbrud, da han købte dem? For når først hønsene har været syge en gang, bliver de det ikke igen, eller kun meget lidt, så det er jo ikke til at vide som køber - som senere måske selv (i sin uvidenhed) bliver sælger af ILT-inficerede høns.

Mht til dine andre spørgsmål har jeg samlet lidt tråde fra forum til dig her:

Lidt blandet info om ILT og mine erfaringer:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=26664.0

Om rengøring efter ILT og vaccine
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=4578.0

...

og mht staldchok: Giv dem en tur til om en 14 dages tid.

0.3 tossede får