Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Syg kylling?  (Læst 6012 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline crj100

• Passiv bruger
Syg kylling?
« Dato: 02 August , 2012, 14:36 »
Hej
Håber på lidt hjælp. En af mine små aracunaer fra i mandags er ikke helt på toppen.
Den drikker og søger føde, men står mest og hænger lidt med hovedet i f.t. de andre. Den har kigesom tynd mave, og står og "presser" lidt i ny og næ.
Se video: http://www.youtube.com/watch?v=eC3stt3Ccps
De får startfoder og kanarieblanding.

Håber I kan komme med godt nyt!
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Syg kylling?
« Svar #1 Dato: 02 August , 2012, 16:13 »
Prøv at give den lidt youghurt blandet med haregryn.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 August , 2012, 16:23 »
Coccidiose..den skal ha esbetre vet.- hurtigt.
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 02 August , 2012, 17:51 »
hej
jeg ved ikke hvad det er men IKKE cociose det kan kyllinger ikke få de første 14dg ifølge min dyrlæge(hønseekspert)
så yogurt med havregryn er nok en god ide,jeg har oså altid noget børne mælkesukker stående som jeg blander i foderet mod diarre
« Senest Redigeret: 02 August , 2012, 17:55 Fra walter »
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #4 Dato: 02 August , 2012, 17:55 »
Jeg syntes du skal slå den ihjel. Den har det ikke godt.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 02 August , 2012, 18:01 »
Så Så Bettina den har det ikke godt men har da klare øjne,der skal selvfølgelig hurtig ske noget med diarren
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline crj100

• Passiv bruger
Syg kylling?
« Svar #6 Dato: 02 August , 2012, 19:51 »
Super, jeg laver straks en mix af havregryn/yougurt.

Takker mange gange!
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)

Offline Ytte

• Passiv bruger
  • se mere på www.art2by2.dk
    • www.art2by2.dk
« Svar #7 Dato: 02 August , 2012, 22:24 »
Åh det er så trist med syge kyllinger. Havde en der startede på samme måde, 3-4 dage gammel med skidt i rumpen og dårligere og dårligere. Vi vaskede den med en skumgummivaskeklud til den var ren. Holdt den tør og varm men næste dag slog vi den i hjel, det var simpelthen så ondt at se den stå der. Nu er vores kyllinger  4 uger og den sidste uge har den mindste lille slet ikke været i trivsel og her til morgen døde den. Også den var skidtet i runpen, men når jeg tog den ind i en kasse i badeværelses med sand i bunden kunne jeg se den havde fine klatter. Hvad den så fejlede ved jeg ikke. De går tørt og fint, de fem andre er i vældig trivsel (7-9-13) og hønemor pusler og pludrer. Så hvad tror i mon mine kunne ha fejlet.
1.5 Australorps store, med stolthed & beundring
1.0 Basenjie
1.0 Foxton
1.0 ægtemand
&
børn, svigerbørn og børnebørn ;-))
;-)

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #8 Dato: 02 August , 2012, 23:02 »
Alle små kyllinger kan risikerer propper  i numsen, og man skal bestemt ikke tro det forsvinder af sig selv.
fugle skider mange gange i døgnet, og kan de ikke komme af med det, pga. proppen, så får de forstoppelse, og det dør de ret hurtigt af, så væk med lortet, og hold måsen ren.
Vigtigt små kyllinger har godt af hirsefrø i deres foder, da det er et oliefrø, og modvirker forstoppelse.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 03 August , 2012, 00:53 »
Jeg vil også umiddelbart sige at du skal checke efter om der sidder en klump størknet lort i enden på den.
Hvis der gør skal det væk hurtigst muligt, så der igen er 'fri udblæsning fra udstødningen'.

Det gøres lettest ved at tage kyllingen med ind og bade dens numse i lunkent vand. En evt klump nulres forsigtigt mens klumpen konstant gøres våd/fugtig, så den langsomt går i opløsning. Nulringen forsættes til mest muligt af det størknede er væk og ihvertfald til du kan se at evt rester ikke blokerer 'udstødningen'.
Mvh
Erik Andersen

Offline Ytte

• Passiv bruger
  • se mere på www.art2by2.dk
    • www.art2by2.dk
« Svar #10 Dato: 03 August , 2012, 18:58 »
Tak søde hønsevenner, er blevet klar over at kyllingenumser skal være rene. Og har netop vasket med lunket vand og med forsigtighed. Og holdt øje. Når de skider ser det fint ud, men alligevel sygnede de hen og dør. Har givet dem undulatblanding hvori der er alle mulige frø, ligesom  jeg har lavet lidt blødfoder til dem. Det var den rene svir. Men hvad er årsagen til miseren. Vores hønemor og kyllinger går i et bur med hus, løbegård med overdækkede sider og loft. altså ingen regn i løbegården/volieren og lunt hus med rede og foder. Om morgenen lukker jeg dem ud i hønsehaven hvor de render og spiser insekter og græs. Græsset har været ca 10 cm højt og det er selvfølgeligt vådt om morgenen, så det var min tanke at kulden derfra kunne havde forårsaget deres utilpashed, sammenmed det våde. Nu klipper vi græsset kort for så tørrer det hurtigere og så håber jeg inderligt at jeg har set den sidste døde kylling for i år. Tak for klogskaben og god vind til jer.
1.5 Australorps store, med stolthed & beundring
1.0 Basenjie
1.0 Foxton
1.0 ægtemand
&
børn, svigerbørn og børnebørn ;-))
;-)