Vores ny-indkøbte ekstra "rugemaskiner" nærmere betegnet Silker har bare gjort deres arbejde super godt og jeg ville lige vise et par søde billeder af den ene, samt fortælle hvor dygtige Silkerne har været. Lige netop hende på billederne passer Serama kyllinger fra 2 stammer, hvilket hun gør perfekt, også efter at de har fået lov til at komme ud i haven i dagtimerne - der er ingen af de lidt større æglæggere i haven som får lov til at komme i nærheden.
For nogle måneder siden købte vi 3 store silkehøner til at være "mødre" for vores små sabelpoot og serama kyllinger. Ikke at de to racer selv er dårlige til at skrukke og passe kyllinger (tværtimod), men vi kunne ikke "undvære" alt for mange af dem da vi samtidig skulle tage rugeæg.
Valget faldt på Silkerne da de jo bliver skruk blot de ser nogle få æg - hvilket de også gjorde og hvor har de bare efterfølgende være fantastisk dygtige til at passe kyllingerne, på trods af at de selv er maskinudruget (vi fandt dem hos én avler tæt på der ruger udelukkende i maskine og som havde nogle frasorterede "havehøns"). Jeg må sige at jeg ikke er blevet mindre forelsket i Silker efter vi har fået dem i huset, de er så søde, stille og pudsige - skal vi på et tidspunkt have en tredje race til desideret avl så bliver det helt sikkert Silker, dog nok i dværg varianten da de pga. størrelsen passer perfekt sammen med de to andre racer.
Vi har her de sidste måneder haft æg i den lille rugemaskine, samtidig med at der lå skrukker på enkelte æg og når kyllingerne så klækkede samtidig fik hver "mor" nogle ekstra under hende. Lige nu har vi 2 Silker, 1 Serama og 2 Sabelpoots igang som "mødre" - den lille Serama har dog kun fået tildelt 3 af hendes egne kyllinger, men de andre går med 8-10 kyllinger.