Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mine høns spiser ikke deres foder.  (Læst 11067 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tonkov

• Passiv bruger
Mine høns spiser ikke deres foder.
« Dato: 02 August , 2012, 09:51 »
Hej med Jer.

Jeg er helt ny, både her og som den glade ejer af høns.

Vi har anskaffet os nogle dværg wyandotter. 6 høns og en hane.

Vi er meget glade for dem og synes at det er hyggeligt, men vi er lidt bekymrede. - Vi har købt nogle fuldfoder piller fra Danish Angro, men dem rører de ikke rigtigt, det er forsvindende lidt som de spiser.

Vi mener at have læst at man ikke må fodre i deres hønsegård pga. faren for fugleinfluenza, så deres trug står inde i hønsehuset, men de rører næsten ikke disse piller.

Ude i hønsegården, har vi givet dem lidt mælkebøtter, samt givet dem lidt alm. fuglefrøs blanding, som vi havde fra i vinters. Det hakker de så lidt i.

Skal vi være bekymrede?, skal vi lade være med at give dem alm. fuglefrø? - eller skal vi bare regne med de tager det som de har brug for.?

Håber at I kan hjælpe?

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Mine høns spiser ikke deres foder.
« Svar #1 Dato: 02 August , 2012, 10:06 »
Ja, hvis de ikke tager et eller andet fra en fuglefrøblanding, så er de bestemt syge.
Men det gør de jo.
Kunne være godt at vide noget om alder.
Jeg har tidligere brugt omtalte foderpiller, og syntes de er store og "hårde", mine store kyllinger var ikke så vilde med det foder.
Nu bruger jeg et andet pillefoder, og det er de ret vilde med.
Jeg tror det måske er fordi dine høns har været vant til en anden type foder (piller)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 02 August , 2012, 10:09 »
Velkommen på forum, Thomas :D
De eneste piller mine høns gider spise er "Møllerens Fuld af Pep", det er æglægnngspiller, og så får de en kornblanding ved siden af, som består af knækket majs og hvede, rød dari, solsikkefrø og soyaskrå, de får også diverse spiseligt køkkenaffald og så går de frit i haven.
Hvis din hønsegård er overdækket, må du gerne fodre udenfor.
Nå Rudy, du var hurtigst.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #3 Dato: 02 August , 2012, 10:15 »
Hej Tonkov. Jeg er selv ret ny med høns, men prøv at kontakte dem i købte fra, for at høre hvad de spiste før, evt om i kan købe lidt så i har til f.eks. de første 14 dage. Så kan i lidt efter lidt kommer noget af deres nye foder i det gamle, og gradvist øge mængden af det nye, sådan at i til sidst ender op med det i mener er det bedste. Så kan i på den måde jo se om det er foderet eller de bare selv finder det meste udendørs, som jo er deres natur.
Vi har selv lige fået nye høns (Brahma) og har købt en sæk foder med  hjem. De vil slet ikke have godbidder- mælkebøtteblad, kogte kartofler osv. men elsker bare at gå og skrabe og søger hele dagen. De spiser gerne det foder vi fik med.

Venlig hilsen Janni
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #4 Dato: 02 August , 2012, 10:18 »
Marianne og Rudy i var hurtiger ;)

Moskusænder

Offline Tonkov

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 02 August , 2012, 13:35 »
I skal alle have tak for Jeres svar.

Jeg har kontakt sælgeren af hønsene, så må vi se hvilket foder han anvender.

Derudover vil vi stoppe med at dem af de alm. fuglefrø, så kan vi bedre holde øje med hvor meget de spiser.

Igen tak for Jeres gode svar  :)

Offline Henrik Helms Madsen

• Passiv bruger
  • HHM
    • Lidt nye haner
« Svar #6 Dato: 02 August , 2012, 14:37 »
Det er måske ikke det foder de er vant til. Prøv at blande noget hvede i. Så skal de nok komme i gang.
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Tonkov

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 02 August , 2012, 15:10 »
Det er måske ikke det foder de er vant til. Prøv at blande noget hvede i. Så skal de nok komme i gang.

Tak for rådet  :) - hvordan skal blandingsforholdet være.?

Offline Tonkov

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 02 August , 2012, 15:47 »
Tak for rådet  :) - hvordan skal blandingsforholdet være.?

Lige en anden ting, hvad skal en dværg wyandot min. spise om dagen.

Offline Tonkov

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 02 August , 2012, 20:40 »
Ja, hvis de ikke tager et eller andet fra en fuglefrøblanding, så er de bestemt syge.
Men det gør de jo.
Kunne være godt at vide noget om alder.
Jeg har tidligere brugt omtalte foderpiller, og syntes de er store og "hårde", mine store kyllinger var ikke så vilde med det foder.
Nu bruger jeg et andet pillefoder, og det er de ret vilde med.
Jeg tror det måske er fordi dine høns har været vant til en anden type foder (piller)

Mht. alder, så vi har fire høns og en hane som er 14 uger gamle, og så har vi to høns fra sidste år.

Vi har nu købt en pose hvede som jeg hertil aften blandede med foderpillerne. De har ikke taget meget, men nu står det der til natten.

Men jeg tænker jo også lidt om de ikke nok skal spise hvis de bliver sultne, så skal jeg køre den lidt "hårde" linie med ikke at tilbyde andet????.

Jeg synes at det er lidt svært at finde ud af.  :-\

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #10 Dato: 02 August , 2012, 21:12 »
Mht. alder, så vi har fire høns og en hane som er 14 uger gamle, og så har vi to høns fra sidste år.

Vi har nu købt en pose hvede som jeg hertil aften blandede med foderpillerne. De har ikke taget meget, men nu står det der til natten.

Men jeg tænker jo også lidt om de ikke nok skal spise hvis de bliver sultne, så skal jeg køre den lidt "hårde" linie med ikke at tilbyde andet????.

Jeg synes at det er lidt svært at finde ud af.  :-\

OK, 14 uger så er det ikke pga. alderen at de ikke kan/vil tage fra. Jeg tænkte om de var yngre.
Med iblandet hvede, skal de nok komme igang. Jeg bruger altid ½ startfoder og ½ hvede i denne alder. Og automaterne skal altid fyldes, skønt de er ret store :)

Offline Tonkov

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 03 August , 2012, 08:57 »
OK, 14 uger så er det ikke pga. alderen at de ikke kan/vil tage fra. Jeg tænkte om de var yngre.
Med iblandet hvede, skal de nok komme igang. Jeg bruger altid ½ startfoder og ½ hvede i denne alder. Og automaterne skal altid fyldes, skønt de er ret store :)

Hej Rudy.

Jeg skal lige være sikker på at jeg forstår dig korrekt.

Jeg skal bare fylde deres trug helt op til randen?

Jeg har købt noget hvede, skal jeg prøve at knuse foderpillerne lidt.?

Igen mange tak for hjælpen og de gode råd.

mvh
Thomas

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #12 Dato: 03 August , 2012, 09:15 »
Thomas, hvis det er et alm. trug, og hvis der let kommer strøelse op i den, så fyld kun til 1 dag, da der ellers måske bliver for stort spild. Men ellers bare fyld op.
Det gør jeg altid i mine foderautomater, men selvom de er store så er det alligevel kun til ca. 1 dag, da jeg plejer at have mellem 100 og 150 ungdyr pr. flok.
Mine automater er klodset voldsomt op, såleden at dyrene står helt op og æder, det betyder så også at der næsten aldrig er et halmstrå i foderrillen.

Offline Tonkov

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 03 August , 2012, 09:36 »
Thomas, hvis det er et alm. trug, og hvis der let kommer strøelse op i den, så fyld kun til 1 dag, da der ellers måske bliver for stort spild. Men ellers bare fyld op.
Det gør jeg altid i mine foderautomater, men selvom de er store så er det alligevel kun til ca. 1 dag, da jeg plejer at have mellem 100 og 150 ungdyr pr. flok.
Mine automater er klodset voldsomt op, såleden at dyrene står helt op og æder, det betyder så også at der næsten aldrig er et halmstrå i foderrillen.

Mange tak for hjælpen. - Jeg vil prøve at fylde op til randen  :) mht til opklodsning så er hønsene jo lidt små og der er kun tale om dværghøns, så hvis de bare vil spise tager jeg gerne et vist spild, hovedsagen for mig er jo at de kommer i gang med at spise, så vil jeg senere prøve at se på om jeg kan undgå spild.

Offline hønehuset

• Bruger
« Svar #14 Dato: 03 August , 2012, 09:48 »
Tonkov. Hvis du har et lille stykke tagrende som du lukker i begge ender kan du hænge den på væggen i nøjagtig den højde det passe hønsne. den kan du bruge til foder og en til skaller. kanten er tilpas til at undgå støgelse i maden. Du kan senere hvis du vil have større hold, nemt forlænge og udvidde. Den er super billig og nem at rengøre.

Hønse hilsner Janni

Moskusænder