Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: At lægge det første æg  (Læst 3835 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LSc

• Passiv bruger
At lægge det første æg
« Dato: 01 August , 2012, 09:01 »
Hej.
Mine fire damer er ved at være 6 mdr. gamle og burde vel så småt begynde at lægge æg. Jeg har ingen hane (men til gengæld naboer der er lidt sarte) der kan vise dem hvor dan og hvor ledes... Og hvor skulle han egentlig vide det fra?? Han har jo aldrig selv lagt et æg.
Anyway, hvordan får jeg mine damer forklaret at de helst skal lægge æg i redekassen. Hver gang jeg fylder hø i redekassen hiver de det ud og spreder det over hele hønsehuset. Når vi er hjemme, har hønsene fri adgang til en stor have med masser af bede og buske, hvordan undgår jeg at de lægger æg der?
Indtil nu har de fået sådan noget foder til unge høns/kyllinger og nu skal jeg vel til at give dem æglægningsfoder ikk? Er der andet jeg skal tænke på?

:0)
Lisbeth
0,4,3 Dværg Wyandotter
1,0 Golden Retriever
1,1 katte af ukendt oprindelse
1,0 Dværg kanin
1,1 børn
1,0 mand

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
Sv: At lægge det første æg
« Svar #1 Dato: 01 August , 2012, 09:10 »
Du kan prøve at stille dig op og forklare dem det.. Alternativ, så kan du kravle ind og ligge dig i kassen og lade som om du ligger æg, det kan de tit blive inspireret af ...

:P
Spøg til side, høns har det med ALDRIG at gøre som man forventer og planlægger. Jeg ville blive ved med at gøre hvad jeg kunne for at redekassen er god, eventuelt dække den til med et par lette forhæng i en periode så det bliver lidt ekstra mørkt og "lukket". Vent med at lukke dem ud i haven til de ligger æg fast i redekassen. Hvis først de er vant til det er der de ligger æg, så bliver de med størst sandsynlighed også ved med det.
Og så er det også vigtigt at der rent faktisk er plads nok til at de kan komme derind og ligge sig. Jeg ved ikke hvilke høns du har, til mine Brahma måtte jeg være ret kreativ for at få lavet noget redekasse der passede.

Du kan eventuelt sætte en lille kant på redekassen så de ikke smider alt høet ud fra kassen :)

Miss Christina

• Gæst
« Svar #2 Dato: 01 August , 2012, 09:19 »
Lisbeth

mine høns væltede også alt hø ud
de fik en katte bakke med lav kant (ca 10 cm) og alt blev hevet ud >:(

de fik en kattebakke med høj kant (ca 20 cm) og det var noget de kunne bruge :)
men men hmm den væltede når de sad på kanten og i med en mursten og så var de glad igen ;D

Christina

Offline LSc

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 01 August , 2012, 09:34 »
Hi-hi, har prøvet at forklare dem det og de lytter da interesseret  ;D

Kassen skulle have en passende størrelse og den har en kant (så skal jeg nok forhøje kanten) - det med gardinet vil jeg prøve.
Det med ikke at lukke dem ud i haven er svært. De har jo fået lov til at spankulere rundt de sidste par måneder og de ELSKER det.

Ville det hjælpe at lægge et snydeæg (golfkugle e.l.) der ind?
0,4,3 Dværg Wyandotter
1,0 Golden Retriever
1,1 katte af ukendt oprindelse
1,0 Dværg kanin
1,1 børn
1,0 mand

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 August , 2012, 09:37 »
Så må de lære lidt hurtigere hvor de skal ligge æggene! - så skal de nok komme ud igen :)

Og ja det kunne det godt, ikke at det nødvendigvis gør det :)

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #5 Dato: 01 August , 2012, 10:16 »
Læg et par købeæg i kassen - gerne hårdkogte, så kan de holde længe ;).
De skal nok finde ud af det men jeg kan sagtens huske min egen utålmodighed. I øvrigt går vores høns også frit i haven og den tilstødende mark. Alligevel er der daglig kamp om DEN ENE redekasse (ud af seks ::)) når æggene skal lægges. Det er ikke altid samme kasse - men når dagen er slut ligger der næsten altid 9-10 æg i samme rede. Det medfører en del skænderier i køen men det må de altså selv finde ud af ;D.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 01 August , 2012, 11:25 »
Du kan prøve med EasyStrø i redekasserne, det er så fint, at det ikke lige bliver hevet ud. Jeg brugte halm i begyndelsen, og det lå også alle andre steder end i redekassen :(
Jeg har store maran, der er klækket d. 22. februar, der fik jeg det første æg i går, hvor de var 5 mdr og 9 dage gamle (23 uger). Men ofte er de nærmere 6 mdr. inden høns af stor race lægger æg. Hybriderne starter tit, når de er omkring 20 uger, og det har medført, at mange forventer æg, når (race)hønsene er 20 uger, og så bliver man jo både utålmodig og skuffet, når æggene ikke kommer. Hos racehøns afhænger det meget af hvilken race, der er tale om, store racer lægger typisk æg senere end mindre racer, svære (tunge) racer lægger typisk æg senere end lette racer.
Endelig er der dværghønsene, jeg har nogle dværgkyllinger, der klækkede samtidig med de store, og her har jeg allerede næste generation pippende i hønsehuset.
Du skal holde øje med dine høns' kamfarve, de får en ret rød kam, når de er klar til at lægge æg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk