Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Deformitet ved næb  (Læst 6105 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bente E.

• Bruger
Deformitet ved næb
« Dato: 31 Juli , 2012, 23:12 »
Jeg har netop købt 5 nye unghøner til erstatning for mine gamle æglæggere.

Det er en broget flok, 1 blå Kønigsberger høne, 3 hellevadhøner i tre forskellige farver og en enkelt sølvhals (som er utrolig smuk :-)
Det er alle sunde, velfungerende fugle, rolige og med gode instinkter, så vidt jeg kan se. De er pæne i fjerene, søger ivrigt føde og skraber så det er en lyst. Så alt er godt, bortset fra en defekt ved næbbet på kønigsbergeren - den har 'underbid', på den måde at undernæbbet er længere og rager ud under overnæbbet. Det er ca 4-5 mm, og det giver den ellers flotte fugl en noget aparte profil. Den søger føde lige som de andre, piller sig og holder sig fin i fjerdragten, så det ser ud til kun at være et kosmetisk problem.
Jeg tænkte på - hvad kan være årsagen til det? Og er det noget man kan/skal gøre noget ved?
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
Sv: Deformitet ved næb
« Svar #1 Dato: 01 August , 2012, 00:52 »
Hej Bente
Velkommen til Dff.
Det ses ind imellem den slags deformitet af næb. Hvis hønen ikke er hæmmet i at spise og drikke kan hun jo godt glæde dig med mange æg og hyggelige stunder.
Kan hun måske ha været udsat for næbtrimning ?
Tillykke med dine høns, det lyder allerede somom at de bringer dig glæde.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #2 Dato: 01 August , 2012, 01:36 »
Jeg har købt hønsene ved Rosengård Friland ved Bramming. De klipper ikke næb - og holder fuglene under fine, frie og naturlige forhold. De havde ikke ret mange tilbage, og denne var den sidste blå - jeg må indrømme, at jeg faldt for farven - den er så fin lys blågrå med smalle mørke sømme. Men den har så det der knapt så smukke næb. Men det virker ikke til at det generer den.
Jeg har læst i et debatforum for papegøje-folk, at man kan klippe/studse næb med en god neglesaks eller lignende. Jeg har bare ikke specielt meget mod på at gøre det, er bange for at gøre noget galt og måske gøre noget - som blot er en æstetisk ting - til noget lidelsesfuldt eller måske blodigt  :o

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 01 August , 2012, 11:14 »
Jeg har haft en høne med skævt næb. Ud over det kosmetiske havde hun ingen problemer og holdt selv skævheden nede, når hun gik og søgte føde. I de perioder hun rugede og derfor ikke var så aktivt fødesøgende, kunne man se, at næbbets skævvækst ikke blev holdt nede, det rettede sig imidlertid altid hurtigt, når hun fik sine kyllinger. Hun var en wyandotte, som udelukkende blev brugt som æglægger og skruk, jeg ville aldrig avle på en som hende.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 01 August , 2012, 23:55 »
Det er rart at høre - at man godt kan være lidt til en side uden at være helt umulig :-)

Jeg skal ikke avle på mine høner, de er rene æglæggende havehyggehøns, skulle der blive en skruk, vil jeg forsøge at skaffe hende en redefuld faverolles-æg.

Den blå er en sød og dygtig høne, som kan alt det den skal kunne, så efter de svar jeg har fået tager jeg det roligt på hendes vegne.

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
« Svar #5 Dato: 02 August , 2012, 09:06 »
Sådan en høne har jeg også. Hun har heller ingen problemer ud over udseende - og det er hun og de andre ligeglad med.  :)
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 02 August , 2012, 09:49 »
Du skal selvfølgelig holde øje med næbbet og evt. klippe, hvis hun får vanskeligheder med at spise.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #7 Dato: 05 August , 2012, 12:28 »
Det ligner rigtig meget Enevoldsens 'underbid' - og som sagt er det tilsyneladende ikke noget der generer. Men jeg skal helt sikkert holde øje med hønens vægt og sundhedstilstand i øvrigt. Den er aktiv og har en god appetit og markerer sig som en hønseperson af en vis værdighed blandt sine medhøns - det synes jeg tegner godt for den :-)

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
« Svar #8 Dato: 05 August , 2012, 12:30 »
Det ligner rigtig meget Enevoldsens 'underbid' - og som sagt er det tilsyneladende ikke noget der generer. Men jeg skal helt sikkert holde øje med hønens vægt og sundhedstilstand i øvrigt. Den er aktiv og har en god appetit og markerer sig som en hønseperson af en vis værdighed blandt sine medhøns - det synes jeg tegner godt for den :-)
/o /o /o
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand