Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skidebrædt??  (Læst 10078 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline aniacatha

• Passiv bruger
Skidebrædt??
« Dato: 31 Juli , 2012, 16:58 »
Hej og helt konkret, er det bare et ekstra fladt løstliggende brædt der ligger under sidepinden? Eller er der en mere snedig udformning? ::)

Og så lige vedr strøelsen i bunden, en del nævner sand som et godt valg,,,men hvordan går det i komposten - det bliver jo ikke omsat - tænker om komposten så bliver en ret tung affære, ganske vist blandet med det gode skidt og alt det andet fra haven og husholdningen? ???

Ania
1,2 Brahma, 0,3 Maran, 0,2 Sorte skovhøns, 0,2øko industrihøns på pension, 0,1 skrabehøne på pension, 0,1 Isa Warren, 0,3 Grønlæggere. Og nu skal der vist ikke flere til...tøhø!
1,2 Børn fra 2009-2010-2012 - så der er liv i huset
0,1 Islandsk hest. 1,1 Alaskan Malamute. 0,1 Huskat. 1,0 Dværgvædder kanin. ?,?fisk.
1,0 Tålmodig og meget fingersnild bedre halvdel

Offline aniacatha

• Passiv bruger
Sv: Skidebrædt??
« Svar #1 Dato: 31 Juli , 2012, 17:15 »
Og et tillægs-?. Hvilken bund til hønsehuset? Tænker en støbekrydsfinér/trailerplade pga vandfast overflade, rengøringsvenlig/utøjs-besværlig, mål der passer med det tænkte hønsehus (1,25 x 2,5m).

Men men men er den for glat? Andre alternativer? Er det nødvendigt med vandfast materiale?
Ania - som har flere spørgsmål end at få lavet noget konkret i haven... :o
1,2 Brahma, 0,3 Maran, 0,2 Sorte skovhøns, 0,2øko industrihøns på pension, 0,1 skrabehøne på pension, 0,1 Isa Warren, 0,3 Grønlæggere. Og nu skal der vist ikke flere til...tøhø!
0,1 Islandsk hest. 1,1 Alaskan Malamute. 0,1 Huskat. 1,0 Dværgvædder kanin. ?,?fisk.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 31 Juli , 2012, 19:30 »
Ania, brættet kan ligge fladt, men det er en fordel, hvis det skråner let. Prøv at kikke i mit galleri under hønsehus.
Jeg har vandfast krydsfiner i bunden af mine hønsehuse, det fungerer godt med et lag sand oven på.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 31 Juli , 2012, 19:38 »
Sand er måske billig, men jeg bruger Easystrø  /o
Det har en god sugeevne, og så syntes jeg også at det giver en god porøs jord i haven, og det er nemt at fræse ned.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 31 Juli , 2012, 21:02 »
Jeg har osse sand i bunden af huset. Det er kun ca 2 gange årligt jeg skifter alt sandet, da det meste skidt lander på møgbrædtet og resten er nemt og rive sammen. Det gør ikke så meget og blande det i komposten hvis det ellers bliver blandet godt med resten af grøntaffaldet.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline aniacatha

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 02 August , 2012, 15:23 »
Marianne, kan se at dit møgbrædt nærmest er en ekstra bund over det eksisterende gulv, - Min sovepind bliver i hele huset længde (- 2,5m) tænkte jeg, så det passer med trailerbundens mål, og med den øvrige indretning med hønselem, foder, vand, redekasser og hhv 2 "låger" ind til hønsehuset på hver side fra hhv foderrum og voliere (hønsehuset bliver hævet ca 80 cm over jorden, måler 2,5*2,5m - hvoraf 1,25*2,5m er selve hønsehuset og de sidste 1,25*2,5 er foderrummet)
Så jeg tror ikke det er muligt at lave ordning som din, da jeg ikke som sådan skal ind og stå i hønsehuset, men klare rengøring mm fra en af lågerne. Tænkte dog på om det ville være en fordel at lave en hylde-lign ordning under den lange sovepind for at reducere møgets spredning? og så primært skrabe den ren?
Idet huset er hævet de 80cm over jorden, sovepinden ca 55-60 cm fra gulvet, kan møgbrædtet vel være 10-15cm under sovenpinden (evt skråtstillet?) og der er stadig plads til hønsene at komme ind i huset under denne anordning og rengøring mulig - fra hhv ene eller anden side af huset?

Kunne det være en brugbar mulighed?

Lene, Easystrø kunne være en mulighed også, hvor køber du det og pris?

Tak for respons!
1.etape af indkøbet til huset er lige bestilt, så nu kan det kun gå for langsomt med at få stablet noget på benene!
Ania :)

Offline aniacatha

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 02 August , 2012, 15:28 »
Jes, måske er mine spekulationer på at omdanne den gode muld i haven til sandjord ubegrundet.?
det er jo vel også en relativ begrænset mængde sand der ryger med møget i komposten og dermed i køkkenhave/bede.

Hvor meget sand bruger I ca om året - har svært ved at danne overblik over det, om vi taler et par murespandfulde fra stranden eller i større mængder?

Ania

karina dj

• Gæst
« Svar #7 Dato: 02 August , 2012, 15:52 »
Jeg bruger spåner på gulvet, men har bygget en "sandkasse" som møgbræt. Den står under deres siddepinde i en god arbejdshøjde, og bliver siet efter behov. Efter jeg har lavet den, er det pludselig meget enklere at holde rent, og at fjerne klatter fra nattens aktivitet  ::) det møg bruger jeg til hønsegødningsvand, fordi det er så fri for strøelse som det er. Jeg tror ikke du får de store problemer med sand i komposten, det er ikke meget der hæfter ved. Og alt efter hvilken jord du har, kunne det være en fordel med lidt sand  ;)

Mængden af sand er jo relativ...svært at bedømme dit forbrug...afhænger jo lidt af hvor stort et areal samt hvor dybt. Jeg fylder løbende på, så noget må der altså ryge med møget når jeg sir  ;)

Offline aniacatha

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 02 August , 2012, 16:00 »
Gødningsvand? er det a la brændenælde-gødningsvand? Altså at lade møget ligge og opløse sig i vand og så vande med det som gødning i fortyndet version? - hvis det er aktuelt er det da vældig smart, for så falder sandet under alle omstændigheder til bunden og kommer ikke haven i højere grad.

Har ok jord i haven, men frygtede en begyndende sandkasse hvis mængderne af sand var for store.
God idé med at si det, logisk nu du siger det, men havde ikke tænkt tanken, måske mit møgbrædt skal laves med lidt sider og et beslag så jeg kan holde lidt mere styr på det, skrabe det ned, si det og returnere i møgbrædts-ordningen!
Tror efterhånden hønsehuset bliver så funktionelt som jeg havde håbet det skulle blive! 8)
Super hønseforum herinde!!! :D :D :D

karina dj

• Gæst
« Svar #9 Dato: 02 August , 2012, 16:20 »
Jeps, det er nemli gødningsvand som med brændenælder og så fortynder du det lige 1:10 inden du vander. Super måde at undgå alle de ukrudtsfrø der uundgåligt havner i hønsemøj, hvis dine høns går frit og nipper frø alle mulige steder  /o

Jeg har sider på mine "sandkasser" og bruger en hjemmelavet fejebakke med huller i og høje kanter...det er nemt, hurtigt og mere appetitligt, end at skrabe møg af et fast bræt som jeg gjorde førhen  :P

På gulvet er der jo spåner, og dem sir jeg i en spånegreb...på den måde holder underlaget længe, men greben ta'r seføli kun de store eller fladtrådte klatter  ;D så det hele blir skiftet efter behov  /o

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 02 August , 2012, 16:21 »
Du har ret, mit gødningsbræt er faktisk en ekstra skrånende hylde, og det er bestemt en fordel at have, for der er stort set ikke andre klatter i huset. Fordelen ved at rive gødningsbrættet rent for klatter hver dag er også, at man har god føling med dyrenes velbefindende, for man ser jo evt. dårlige klatter med det samme.
Mht. sand fik jeg en kubikmeter sidste år lige omkring d. 27. september, der er stadig en del tilbage, så jeg bruger vel omkrin en kubikmeter om året til alle mine høns, desuden snupper Søren lidt en gang imellem til diverse i haven/omkring huset.

Jeg bruger godningen til gødningsvand, men det meste ryger i komposten sammen med haveaffald og uspiseligt køkkenaffald (f.eks. kaffegrums)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #11 Dato: 02 August , 2012, 20:26 »
mit møgbræt er lig mariannes. Jeg har haft strøet det med sand, og lige nu easystrø(mest fordi jeg lige havde noget) Sandet holder pænt på møget indtil jeg fjerner det, hvorimod easystrø glider ned. I hele bunden af hønsehuset bruger jeg vel 4-6 trillebøre sand om året. Det svarer ca til 0,5m3. Når det så bliver blandet med alt det andet haveaffald i komposten er det ikke noget der bliver til ret meget, syns jeg ikke. Men alt andet lige så kan møgbrædtet anbefales, da det gør rengøringen meget nemmere
S-K+B-K maran
Mookee i brun

Offline aniacatha

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 02 August , 2012, 21:18 »
Møgbrædt skal jeg have nu da! /o Og tænker umiddelbart at jeg vil benytte en kombi af sand på det, og strøelse i bunden.

Syntes dog at en kubikmeter sand lyder af meget MEN jeg skal vist ikke op at have de str hønsehold som du Marianne, (regner med 4-5stk) så det reducerer jo mængden af sand ;D

Tak for gode svar :)

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #13 Dato: 03 August , 2012, 07:17 »
mængden af sand jeg har brugt, har osse mest været fordi jeg ikke har haft møgbrædt hele tiden. Før jeg satte det op syns jeg at sandet i bunden blev meget mere snasket, og skiftede hele strøelsen istedet for og kunne rive det.
S-K+B-K maran
Mookee i brun

Offline aniacatha

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 03 August , 2012, 21:47 »
Må se hvad det bliver til her - satser på at mængden kan slæbes hjem fra stranden i ny og næ ;)