Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til oversættelse  (Læst 1674 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
Hjælp til oversættelse
« Dato: 11 December , 2008, 14:24 »
Jeg har netop fået lov til at bruge og oversætte denne artikel: http://www.freewebs.com/cottage_rose_birdsnblossoms/angelwing.htm

Men mangler en der kan hjælpe med at oversætte  :)

Så sidder du med lyst til dette, så kast dig gerne over det. Jeg kan kontaktes via PB eller e-mail  ;)
Hilsen Susanne

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Hjælp til oversættelse
« Svar #1 Dato: 11 December , 2008, 19:06 »
Hej susanne

prøv med google oversætning værktøj, du kan kopier hele adressen over i værktøjer og den over sætter alle sider.

Tommy 

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 11 December , 2008, 19:18 »
Har prøvet den Tommy, men det bliver ikke godt  :)
Hilsen Susanne

Offline Kurt Jensen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 11 December , 2008, 20:54 »
Hej Susanne du må selv rette teksten til jeg bad barre Google om at oversætte. Atikelen Du må gerne slette den igen da jeg ingen rattigheder har til at oversætte den hilsen kurt

Denne artikel er ikke ment til at være en videnskabelig undersøgelse, men kun den personlige observation og
erfaring med en forædler.

Sneget fløj, også kendt som englen fløj, er en tilstand, hvor spidsen af det
fugleæg fløj, svækket af sin egen vægt i de tidlige faser af den primære '
udvikling, folderne på en unaturlig vinkel til kroppen.

De fleste af Muscovy opdrættere har, på en gang eller en anden, blevet konfronteret med dette
problem. Dette har givet anledning til en række teorier, at det er årsager og
mange tilgange til sin korrektion. Disse hypotetiske årsager dækker et bredt
spektrum af koncepter lige fra utilsigtet stretching af fugleæg
uudviklede vingespids til forekomsten af problematisk gener. De mest populære, som
langt, synes at være opfattelsen af, at vingen er deformeret af unge fugleæg fremskyndet
vækst, på grund af en overabundance af protein i den kost. Desværre er de fleste af disse
ideer er aldrig blevet bekræftet.

Påståede kur også variere ganske betydeligt. Nogle mere farverige end andre, men de fleste
at tilbyde en vis grad af succes, afhængig af sværhedsgraden af sagen og på, hvad
etape af det korrektionsbeløb, manipulation er startet. Disse procedurer, som normalt opkald til
brugen af strygere eller tape, der betød, at immobilisere den fløj, indtil knoglen og
brusk har udviklet sig tilstrækkeligt til at holde en mere eller mindre naturlige stilling uden
bistand. For dem, der mener, at ernæring er synderen, en reduktion i
mængden af protein foder til de unge fugle synes at være den foretrukne fremgangsmåde.

Personligt er jeg overbevist om, at problemet er genetiske; mindst på det grundlag. Ved, at jeg
betyde, for at en fugl til at udvikle sneget fløj, det skal først have den genetiske
disposition for den. Derefter, og først derefter, hvis ælling er proppet højt proteinindhold,
vil det udvikle symptomer.

Jeg gør det til et punkt på bevarelse af meget nøjagtige optegnelser og stamtavler (alle mine fugle
parret i par, hvilket gør koblinger genetisk adskiller sig fra hinanden), hvilket igen
i høj grad forenkler opgaven med at opspore den nøjagtige kilde til et problem. Ved første, blandt
mit oprindelige Muscovies, forekomsten af sneget fløj i en given kobling ville
strækker sig fra 0% til 100%, afhængig af stamme. Da jeg altid har tilbudt min
unge fugle hjemmelavede rationer med et stort indhold af protein, flere lang tid
opdrættere fik mig til at tro, at årsagen til mit problem var strengt ernæringsmæssige. Men
det faktum, at det er udtryk varierede så meget fra den ene familie til den næste, gjorde mig
spørgsmålet om, hvorfor nogle fugle syntes resistente over for lidelsen, mens andre faldt bytte for det;
selv om alle var blevet indtager samme kost og styres på samme måde.

I snart begyndte at lægge mærke indlysende mønstre inden for mit avls program. Den mest
vigtig observation var, at koblinger, hvor alle de unge havde sneget fløj,
normalt kom fra matings, hvor begge forældre havde udviklet den betingelse, som
unge, men havde deres vinger "repareret." En anden meget vigtig omstændighed var, at
når en kobling var helt fri for sneget fløj, forældrene, hvis parret sammen i
kommende sæsoner vil sjældent, om nogensinde, producere unge med problemet. Der
måtte være noget mere end blot ernæring kontrollere forekomsten af denne
deformitet. Selv om jeg aldrig kom rundt for at foretage en tilbundsgående eksperimentelle
avl, jeg gjorde dog forsøge en hel del test matings ved hjælp af fugle, der enten er
plaget eller normal, men kommer fra koblinger, hvor kun en forælder viste, at der
betingelse. Jeg har også brugt fugle fra forældre, der altid havde produceret normale afkom.
  Resultaterne var temmelig meget forudsigelig og konsekvent. Baseret på de foreløbige
fund, jeg vil gætte på, at den disposition for sneget fløj er forårsaget af en eller
eventuelt flere recessive gener, der handler i fællesskab. Forhåbentlig vil i den nærmeste fremtid,
nogen vil være i stand til at bekræfte denne hypotese.

Så vidt jeg er bekymret, reparere den fløj af en berørt fugl, og bruger det som et
forædler, kun whitewashes problemet. Hvis Mendel's teori tjener alle, at fugleæg
afkom vil være, på en eller anden måde, påvirket af den betingelse ... uanset hvad du
parre sig med det.

Baseret på teorien om, at et simpelt recessive gen er ansvarlige for den disposition
at sneget fløj, således parring resultater kan forventes, når du bruger en berørt
eller "repareret" fugl (resultatet ville ikke nødvendigvis være den samme bør mere end
en genet blive inddraget.)

1). Når parret til en ikke-bærer af genet - alle afkom vises normal, men alle,
uden undtagelse, er bærere.

2). Når parret til en fugl, som synes normale, men er en transportør - 50% af de
afkom er ramt, og de resterende 50% synes normalt, men er bærere (den
procent tallene kun afspejler de odds der producerer disse resultater.)

3). Når parret til en berørt fugl - alle afkom er berørt.

Naturligvis er disse tal ikke længere anvendelse, hvis fuglen kost er ændret i løbet af de tidlige
udviklingstrin. Faktisk er mange opdrættere er overbevist om, at holde
aender tilbage ernæringsmæssigt, ved at begrænse mængden af protein indtaget er en
forudsætning for en ordentlig fløj dannelse. De vil hævde, at et højt protein kost er
unaturlig, og at en langsommere vækst lindrer fløj af overdreven vægt
før det er fuldt ud dannede. Jeg er fortsat meget skeptisk over for gyldigheden af dette argument.
Overveje, om et øjeblik, hvad vilde Muscovies spise i deres naturlige habitat, du vil
bemærke, at fisk, små padder og insekter er vejen deroppe på menuen, hvilket gør
indtagelse af store mængder protein en integreret del af livet. Min
personlige erfaring har været, at i sidste ende begrænset fugle ikke helt nå
deres fulde potentiale. Jeg er overbevist om, at ty til kost manipulation med henblik på at
producere fugle fri for sneget fløj, kun holder liv i den camouflaging af en
abnormitet, der nemt kan udryddes ved fornuftig avl og optage
holde.

Igen må jeg understrege, at disse er kun min personlige synspunkter og bemærkninger. En
kvalificeret genetiker ville være hurtige til at påpege, mange oversimplifications i denne tekst.
Jeg er en hobbyist skriftligt til andre hobbyists, og på ingen måde er jeg opfordre nogen til at
vedtage en avl eller fodring program i stedet for en anden.

Som jeg en gang kommenterede til en ven "At sige, at højt proteinindhold rationer forårsage sneget fløj
i vandfugle kan sammenlignes med at sige, at Strobe lys, så udbredte i de 70's
på højden af Diskotek æra, forårsage epileptiske anfald hos mennesker. Sikker på, Strobe lys
gøre forårsage epileptiske anfald, men kun hvis du er epileptiske til at begynde med. "

Generne indlæse pistol, ernæring slæber udløser.
« Senest Redigeret: 11 December , 2008, 21:00 Fra Kurt Jensen »
Kurt Jensen

Faverolles
Wyandotter Dværg

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 11 December , 2008, 22:32 »
Så er oversættelsen på plads. Tak for de mange tilbud  ;D
Hilsen Susanne

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 11 December , 2008, 23:50 »
Ja det var en "fantastisk" oversættelse omkring emnet sneget fløj.  ;D ;D Godt gået google. :o :o

Jeg personligt ville aldrig avle på dyr med denne tendens.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Jake

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 12 December , 2008, 01:21 »
 ;D ;D ;D Jeg kan især godt lide den afsluttende frase: Generne indlæse pistol, ernæring slæber udløser. <: <: <: Det må være en hidtil ukendt side af arbejdsfordelingen mellem gener og ernæring - måske forekommende i en biologisk krig?!..  :D
Life is NOT like a box of chocolates!

Life is like a jar of Jalopenos...

What you do today, might burn your ass tomorrow!..  /s  <C <S

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 12 December , 2008, 07:34 »
Haha :D... Tosset :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 14 December , 2008, 18:08 »
 <H <H Det er da total underholdende læsning og helt "the julekalender-agtigt" - selv på trods af det "alvorlige" emne....
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat